Tanalys

Etablerar Synlighet i Stockholm. Utmanar den svenska byråmarknaden.

– Jag ser verkligen fram emot att bygga upp ett team i Stockholm som ska leverera digital marknadsföring i världsklass, säger Alexander Öqvist, kommande byråchef på kontoret i Stockholm.

Vill bidra med mer effektiv marknadsföring över landsgränserna

För ett framgångsrikt företag är det närliggande att luta sig på den marknadsinsikt och den strategin man har utvecklat, även när det är tal om att expandera till grannlandet, där likheterna omedelbart är mer tilltalande än skillnaderna.

-Vi förstår varandra och har väldigt många gemensamma referenser, men som premiss för marknadsförare är skillnaden mellan det svenska och norska marknaden stora och viktiga, säger Alexander Öqvist, som framöver ska leda Synlighets satsning i Stockholm.

Han kommer till Synlighet från rollen som Nordic SEO Lead & Web Manager på Danske Bank och har över 10 års erfarenhet med SEO, SEM och digital marknadsföring från byrå och inhouse, på båda sidor om landsgränsen.

– Norska och svenska företag som ska etablera sig i grannlandet måste lägga vikt och förstå konkurrensen på den marknaden som ska erövras. Skillnaderna är ofta större än vad som kan uppfattas vid första anblicken. Detta måste ligga som grund för att ta taktiska beslut, menar Alexander.

Daniel Wiklund som är Country Manager i Synlighet Sverige, håller med om påståendet. Med över 10 års erfarenhet från Norge, senast i Teliabolaget Chess som hade huvudkontor i Bergen, har han erfarit skillnaderna vid många tillfällen.

-Mycket är såklart likt, men det är väldigt viktigt att ta hänsyn till skillnaderna för att kunna nå fram och hävda sig i konkurrensen. Det språkliga är en uppenbar skillnad mellan våra länder. Detta gäller självklart för sökordsannonsering och SEO-strategin, men även för tone-of-voice, med bakgrund av att det är önskvärt att knyta tätare band till målgruppen. Vi ser även att det är ganska stora skillnader mellan Norge och Sverige i hur olika målgrupper använder olika plattformar. Det digitala landskapet är på många sätt lika nyanserat som det fysiska landskapet. Här krävs det absolut lokal kompetens och en god uppfattning om kulturen för att få rätt genomslag och lyckas med satsningar.

Vision om att inta en nordisk position

-Det finns många duktiga specialistbyråer i Stockholm med duktiga konsulter som är specialiserade inom en kanal eller ett område. Att få en byrå som kan leverera resultat genom konceptutveckling, jobbar kreativt och optimerar i flera kanaler och marknader så har jag upplevt att det är desto svårare att hitta, säger Alexander om byrålandskapet i Stockholm. Synlighet erbjuder en sammansättning av tjänster och ett leveranskoncept som jag tror svenskt näringsliv vill ha mer av, säger Öqvist.

Stockholm blir den andra svenska staden som Synlighet har närvaro på i Sverige. Synlighet Malmö blev etablerat 2018 och har idag ett team på 5 anställda och cirka 40 kunder.

– Vi har ett önskemål om att styrka oss som en nordisk aktör, och det är därför naturligt att se mot Stockholm, säger Arnulf Røkke, CEO i Synlighet. Vi är redan bra etablerade i den svenska marknaden och vi ser fram emot att expandera med nästa steg i huvudstaden Stockholm. Timingen är det inget fel på. Pandemin har verkligen gett skjuts åt aktörer som har onlinebaserade affärsmodeller. Vi vill ta en starkare position på den svenska marknaden och allt tyder på att norska och svenska företag också i fortsättningen uppfattar att de har mycket ogjort på andra sidan landsgränsen.

-Jag ser verkligen fram emot att bygga upp ett team som ska leverera digital marknadsföring i världsklass från Stockholm. Att få bygga upp nåot nytt och samtidigt ha Synlighets koncept och tjänsteutbud i ryggen ger en stark drivkraft, avslutar Alexander Öqvist, som börjar sin anställning den 1 mars 2021.

Faktabox Synlighet—————————————————————————————–

-prisvinnande nordisk byrå

-levererar rådgivning och marknadsföring i digitala kanaler från avdelingar i Bergen, Oslo, Trondheim, Malmö och Stockholm

-55 anställda, omsättning 2019 153 mill

-i marknaden sedan 2003

——————————————————————————————————————–

Kontaktpersoner

Country Manager Sverige

Daniel Wiklund mobil (+47) 98298900

daniel.wiklund@synlighet.se

www.synlighet.se

CEO

Arnulf Røkke mobil  (+47) 90688142

arnulf.rokke@synlighet.no

Exit mobile version