Tanalys

Europas första 3D-printade båt sjösatt

En sjöduglig båt, 3D-printad i ett stycke, har nu sjösatts i Göteborg. Det är första gången det sker i Europa. Båten har skrivits ut hos RISE och är resultatet av ett samarbete mellan RISE och Cipax, som äger båtmodellen Pioner.

3D-utskrift istället för konventionell rotationsgjutning vid båttillverkning gör det möjligt att tillverka skräddarsydda båtdesigner i små serier till låg kostnad och med korta ledtider.

Själva motorbåten är unik i sitt slag, inte bara för att den har 3D-tryckt i ett enda stycke utan också för att den har tillverkats i ett återvinningsbart material med nästan inget materialavfall.The motorboat itself is unique in its kind, not only because it has 3D-printed in a single piece but also because it has been made of a recyclable material with almost no material waste.Den motorbåt i sig är unik i sitt slag, inte bara för att det har 3D skrivs ut i ett enda stycke, men också för att det har tillverkats i ett återvinningsbart material med nästan inget materialspill som genereras.The motorboat itself is unique in its kind, not only because it has 3D printed in a single piece, but also because it has been manufactured in a recyclable material with almost no material waste generated.Det gick inte att läsa in hela resultatetFörsök igen

Försöker igen …

Försöker igen …

Använda 3D-utskrift istället för konventionell rotationsgjutning gör det möjligt att tillverka skräddarsydda båtdesigner i små serier till låg kostnad och med korta ledtider.

Using 3D printing instead of conventional rotational casting makes it possible to manufacture customized boat designs in small series at low cost and with short lead times.

Använda 3D-utskrifter i stället för konventionell rotationsgjutning gör det möjligt att tillverka kundanpassade båtar mönster i små serier till låg kostnad och med korta ledtider.

Using 3D prints instead of conventional rotational casting makes it possible to manufacture customized boat designs in small series at low cost and with short lead times.

Det gick inte att läsa in hela resultatet

Försök igen

Försöker igen …

Försöker igen …

– Med den här tekniken får vi långt större frihet i designen av våra båtar. Vi behöver inte längre vara låsta i en form utan kan fritt göra justeringar eller tillägg, och sedan enkelt skicka designfilen till printen, säger Dag Eirik R Thomassen, vd på Pioner.

Redan idag finns ett stort intresse för specialdesignade båtar bland företagets kunder. Med 3D-printning kan tillverkningen skräddarsys i en helt annan utsträckning.

Bland kunder inom offentlig verksamhet finns andra behov.

– Vi har bland annat polisen, brandförsvaret och Försvarsmakten som kunder. Där ser vi hur vi kommer att kunna formanpassa båtar för deras individuella behov som exempelvis brandsläckningsinstallationer, spaningsutrustning, gasmasker och dykutrustning.

En fördel med 3D-printning är att enskilda exemplar kan tas fram utan att kostnaden skjuter i höjden eftersom inga gjutformar behövs. Utmaningen vid 3D-printning kan vara behovet av en hel del stödmaterial och därmed svinn. Men genom att på ett smart sätt anpassa den ursprungliga båtdesignen för 3D-utskrift var det möjligt att tillverka den med mindre än 4 procent genererat materialavfall.Det använda termoplastmaterialet kan malas ner och återanvändas vid behov.

The thermoplastic material used can be ground down and reused if necessary.

Det termoplastiska materialet som används kan malas ner och återanvändas vid behov.

The thermoplastic material used can be ground down and reused if necessary.

Det gick inte att läsa in hela resultatet

Försök igen

Försöker igen …

Försöker igen …

Däremot är det en utmaning att uppfylla produktspecifika egenskaper. En fritidsbåt ska exempelvis enligt rådande regler kunna flyta även om den fylls med vatten. Den 3D-printade båten kan nästan leva upp till det, men bara nästan.

– 3D-printning kräver en annan typ av plast, och dessutom att den blandas med glasfiber för att inte kollapsa när den läggs lager på lager. Det gör densiteten något högre, så att den blir högre än vatten. Innan 3D-printade båtar kan säljas kommersiellt behöver man tillföra någon typ av flytkroppar, säger Jan Johansson, forskare på RISE.

Båten har utvecklats i ett samarbete mellan RISE och Cipax, ägare av båtmodellen Pioner, inom forskningsprojektet DiLAM. Projektet har undersökt nya sätt att tillverka storskaliga produkter med hjälp av industriella robotarmar från ABB som flexibla 3D-skrivare. Projektet stöds av VINNOVA, Energimyndigheten och Formas genom Produktion2030.

Projektet stöds av VINNOVA, Energimyndigheten och Formas genom Produktion2030.

The project is supported by VINNOVA, the Swedish Energy Agency and Formas through Production2030.

Projektet stöds av VINNOVA, den svenska Energimyndigheten och Formas genom Produktion2030.

The project is supported by VINNOVA, the Swedish Energy Agency and Formas through Production2030.

Det gick inte att läsa in hela resultatet

Försök igen

Försöker igen …

Försöker igen …

–  Att kombinera 3D-utskrift med industriella robotar och nya material öppnar nya möjligheter för flexibel och resurseffektiv produktion av innovativa storskaliga produkter. Detta är inte bara användbart inom den marina industrin utan även inom fordonsindustrin, konstruktion, flyg- och möbelindustrin, säger Emil Johansson, forskare på RISE och den som projektlett arbetet. Genom att erbjuda stöd längs hela värdekedjan, från design till slutlig produkt, vill vi på RISE driva på utvecklingen av additiv tillverkning inom industrin.

–  Som industriell aktör vill vi jobba nära den senaste forskningen. Innovation är den viktigaste faktorn om man vill vara en lönsam aktör framöver, lyckas med sin produkter och utvecklas i en hög takt, säger Dag Eirik R Thomassen. 3D-printade båtar kommer troligtvis inte att ersätta de traditionellt framtagna modellerna men de blir ett viktigt komplement.

För mer info:

Emil Johansson, RISE

070-780 61 54, emil.johansson@ri.se

Exit mobile version