Connect with us

Marknadsnyheter

Everysport Media Group förvärvar 50% av Klövern Padel och lanserar Every Padel

Published

on

Everysport Media Group AB (publ.) (ESMG) har idag ingått avtal om att förvärva 50% av aktierna i Klövern Padel AB (Klövern Padel). Köpeskillingen uppgår till 24,25 MSEK och består dels av en kontant del (3,0 MSEK), dels en aktiedel av nyemitterade aktier i ESMG (vederlagsaktierna) (21,25 MSEK). Säljare är strategiskt viktiga personer som genom transaktionen blir aktieägare i ESMG. 50% av Klövern Padel ägs av fastighetsbolaget Klövern vars ägande förblir oförändrat. ESMG och Klövern lanserar därmed gemensamt en ny strategi för fortsatt expansion samtidigt som ett namnbyte på Klövern Padel till Every Padel planeras. Klövern Padel driver idag fem padelanläggningar i Sverige med över 30 000 kunder och har avtal om expansion under 2021 till ytterligare fyra anläggningar i Sverige.

ESMGs portfölj av högkvalitativa mediaprodukter och digitala tjänster inom SportsTech utökas nu genom investeringen i Klövern Padel. ESMG positioneras genom förvärvet inom en av världens snabbast växande sporter och nya förutsättningar skapas för framtida expansion och produktlanseringar.

Kommentar från ESMGs styrelseordförande Paul Fischbein:

“Jag är väldigt glad att kunna presentera förvärvet och det strategiska samarbetet med Klövern. Vi tror väldigt mycket på padelsportens fortsatta utveckling och påbörjade satsningen på padel för en tid sedan genom lanseringen av PadelDirekt, Padelgalan och den kommande lanseringen av vår internationella mediasajt Padel Alto. Vi tar nu nästa steg genom det 50%-iga förvärvet och ser fram emot att bygga konceptet kring Every Padel. Padel växer i popularitet och det känns stimulerande att genom denna transaktion möjliggöra för allmänheten att investera i ESMG som nu i hög utsträckning är exponerad mot den fortsatta padelutvecklingen.”

Kommentar från ESMGs VD Hannes Andersson:

“Padel är här för att stanna och i många länder har resan bara börjat. ESMG blir nu tillsammans med Klövern en av de ledande aktörerna och ska positionera Every Padel som ett av de främsta varumärkena inom padel inte bara nationellt, utan även internationellt. Inom ESMG har vi utvecklat en mycket lönsam slutkundsaffär inom media och mycket av det arbetet går direkt att applicera på padelverksamheten. Jag ser nu fram emot att gemensamt med ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag ta greppet om padel på riktigt.”

Kommentar från Klöverns chef för konceptutveckling, Jakob Mörndal:

“Vi ser fram emot att fortsätta denna resa tillsammans med ESMG. Klövern Padel har vuxit mycket snabbt och tillsammans finns nu två ägare som kompletterar varandra väl för att kunna fortsätta expansionen både i Sverige och internationellt. Namnbytet till Every Padel känns naturligt när verksamheten nu även söker sig bortom Klöverns fastighetsbestånd. Padel som sport växer otroligt snabbt och nu finns alla förutsättningar på plats för att samma utvecklingstakt ska ske för bolaget.”

Förvärvet i korthet:

– Klövern Padel är ett av Sveriges största bolag inom den snabbt växande sporten padel. Bolaget bedriver verksamhet genom uthyrning av bantider i egna hallar, försäljning av padelbanor, events, samt försäljning av padelrelaterad utrustning.

– Förvärvet är en del av ESMGs strategi att växa till produktområden inom SportsTech och ytterligare växa portföljens slutkundsintäkter. Klövern Padel har redan idag 30 000 kunder och kommer under 2021 passera 50 000 kunder.

– Klövern Padel är inne i en stark tillväxtfas och omsatte 2020 totalt 30,9 MSEK med ett resultat om 4,3 MSEK. Under 2021 är bolagets bedömning att verksamheten kommer att minst dubbleras i storlek.

– Namnbyte på Klövern Padel är planerat till Every Padel, villkorat av sedvanliga godkännanden.

– ESMG förvärvar 50% av Klövern Padel för en köpeskilling om 24,25 MSEK. Köpeskillingen består av en kontant del om 3,0 MSEK som finansieras av ESMGs kassa, samt 816 993 nyemitterade aktier i ESMG. Teckningskursen för de nyemitterade aktierna uppgår till 26,01 SEK per aktie vilket motsvarar en rabatt om cirka 13,3% jämfört med stängningskursen om 30,00 SEK för ESMG på handelsplatsen Spotlight den 25 mars 2021. Teckningskursen om 26,01 SEK motsvarar den volymviktade genomsnittskursen på Spotlight under perioden 11 mars – 24 mars 2021.

– Vederlagsaktierna kommer att omfattas av ett s.k. lock-up avtal under en period av 12 respektive 18 månader.

– Övriga 50% av Klövern Padel ägs av fastighetsbolaget Klövern.

– Säljare är Andreas Ehrnvall Consulting AB (Andreas Ehrnvall): 20%, Andersson Group AB (Hannes Andersson): 12%, JK Eriksson Consulting AB (Johan Eriksson): 10%, Aktiebolaget Björk & Blandat (Martin Björk): 5%, Camvi AB (Camilla Godberg): 3%.

– Säljare Hannes Andersson, VD i ESMG, har ej varit delaktig i förhandling och beslut å ESMGs vägnar på grund av jäv.

 – Ett aktieägaravtal med Klövern har tecknats där det bland annat framgår att ESMGs VD, Hannes Andersson, efter tillträdet, kommer att bli styrelseordförande i Klövern Padel och att ESMG tillsätter ytterligare en plats i styrelsen. Klövern tillsätter två styrelseledamöter, som utgörs av Jakob Mörndal och Erik Polding.

– ESMG kommer att konsolidera verksamheten i sina räkenskaper med start vid tillträdet.

Om Klövern Padel

Klövern Padel AB är idag ett av Sveriges största padelbolag och i dagsläget är fem hallar i drift; Librobäck (Uppsala), Fyrislund (Uppsala), Klövern Padelcenter (Kista), Klövern Padel Åby Arena (Göteborg), samt en tillfällig etablering på Scandinavian XPO (Arlanda). Mot sommaren öppnar första hallen i Jönköping och mot slutet av året planeras för tre nya hallar: i Västerås, Norrköping och ytterligare en hall i Jönköping. Under vintern 21/22 öppnar troligen den första anläggningen utomlands. Utöver hallverksamheten finns även andra intäktskällor i form av försäljning av egna banor , mäss- och eventverksamhet kring padelsporten samt försäljning av utrustning. Idag består Klövern Padel av ett 20-tal anställda.

Motiv för förvärvet

ESMGs primära verksamhetsområde är SportsTech och därinom är majoriteten av verksamheten inriktad på sportmedia. Centralt i tillväxtstrategin är den stora mängd besöks- och användardata som kommer genom koncernens över 40 sportsajter. Genom förvärvet av Klövern Padel och namnbytet till/lanseringen av Every Padel, ses stora möjligheter att kapitalisera ytterligare på den stora mängd användardata bolaget har. ESMG har idag redan mediaprodukter inom padel (PadelDirekt samt nyligen lanserade Padel Alto) och en rad synergier mellan Klövern Padels verksamhet och befintlig produktportfölj i ESMG kommer att uppstå. Inom ramen för varumärket Every Padel övervägs och undersöks dessutom nya produkter och tjänster, samt en internationell expansion till marknader där ESMG idag redan är aktiv (Nordamerika, Norden, Tyskland etc).

Huvudsakliga villkor och tidsplan

Tillträde sker 1 april 2021 och inkluderar 50% av aktierna i Klövern Padel. Köpeskilling för aktierna i Klövern Padel består av en kontant del om 3,0 MSEK samt en aktiedel om 816 993 nyemitterade aktier i ESMG. Teckningskursen för de nyemitterade aktierna uppgår till 26,01 SEK per aktie, vilket motsvarar en rabatt om cirka 13,3 % jämfört med stängningskursen om 30,00 SEK för ESMG på handelsplatsen Spotlight den 25 mars 2021. Styrelsen i ESMG kommer att fatta beslut om att emittera vederlagsaktierna i enlighet med bemyndigandet från årsstämman den 26 maj 2020. Genom att emittera vederlagsaktierna ökar antalet aktier i ESMG med 816 993 aktier, från, just nu, 4 542 496  aktier till totalt 5 359 489 aktier. Det motsvarar en utspädning om cirka 15,24 %.
 

Eventuella frågor besvaras av:

Hannes Andersson, VD Everysport Media Group AB, tel: +46 70 736 56 25 e-mail: hannes.andersson@esmg.se

Paul Fischbein, styrelseordförande Everysport Media Group AB, e-mail: ordforande@esmg.se

Jakob Mörndal, Affärsområdeschef Konceptutveckling Klövern AB, tel: +46 73-069 70 59, e-mail: jakob.morndal@klovern.se

Denna information är sådan information som Everysport Media Group (publ.) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 mars 2021.
 

Everysport Media Group (publ) är en svensk mediakoncern djupt rotad inom sport och spel. Vår strategi utgår från två huvudkomponenter: Content och Media. Inom Content är ESMG en ledande leverantör av resultatdata, speltips och sportnyheter. Kunder är allt från ledande spelbolag världen över, till svenska mediahus, idrottsförbund och slutkonsumenter. Två miljoner besökare interagerar varje vecka med ESMGs produktportfölj inom Media. Ledande digitala sajter som SvenskaFans, EliteProspects, FotbollDirekt, HockeySverige, InnebandyMagazinet, Everysport, Stallskriket, Travtjänsten, Sporttjänsten med flera ryms inom detta produktområde.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Spermosens utser Tore Duvold till ny VD

Published

on

By

Spermosens meddelar idag att Tore Duvold tillträder som ny VD för Spermosens från och med den 1 maj 2024.

Tore Duvold tillträder som ny VD för Spermosens från och med den 1 maj 2024. Med en imponerande bakgrund inom life science-sektorn och mer än 25 års erfarenhet av ledarskap och innovation kommer Tore att bidra med värdefull expertis till Spermosens fortsatta resa. Tore har en doktorsexamen i bioorganisk kemi från Université Louis Pasteur i Frankrike och har genomgått ledarskapsutbildningar vid INSEAD och IMD. Tore har innehaft ledande befattningar som SVP på LEO Pharma AS och som VD för företag som Edvince AB, Coegin Pharma AB, Innovation Fund Denmark och Aker BioPharma AS. Hans meritlista inkluderar en gedigen erfarenhet av att etablera nya företag, säkra finansiering och bygga betydelsefulla internationella partnerskap. Vi ser fram emot att samarbeta med Tore och dra nytta av hans omfattande erfarenhet för att utveckla och kommersialisera Spermosens unika lösningar till förmån för miljontals människor med behov av fertilitetsbehandling.

 

Ulrik Nilsson, nuvarande interim VD och CFO, kommer att fortsätta i sin roll som CFO.

 

 Det är med stor glädje och ödmjukhet som jag tillträder som VD för Spermosens. Jag ser fram emot att leda företaget och bidra till att utveckla och förbättra våra unika lösningar inom fertilitetsbehandling. Tillsammans med det engagerade teamet ser jag fram emot att skapa positiva resultat och göra en skillnad för våra framtida kunder och miljontals människor över hela världen som behöver vår hjälp, ” säger Tore Duvold.

 

Jag är mycket glad att Tore tackat ja till rollen som VD för Spermosens. Med Tores breda och gedigna erfarenhet från tillväxtbolag inom life science och den fas som Spermosens befinner sig i kommer vara viktig för bolagets fortsatta utveckling mot kommersialisering.”, säger Eva Nilsagård, styrelseordförande i Spermosens.

 

 ”Jag vill också passa på att tacka Ulrik Nilsson för ett mycket värdefullt arbete under den tid som han upprätthållit rollen som interim VD. Han har på ett systematiskt sätt byggt upp en stabil grund för bolaget, etablerat flera viktiga partnerskap och banat väg framåt mot kommersialisering”, säger Eva Nilsagård, styrelseordförande i Spermosens.

 

 

För mer information vänligen kontakta:

info@spermosens.com

Eva Nilsagård, styrelseordförande

 

 

 

Spermosens AB (publ)

Spermosens mål är att förbättra manlig fertilitetsdiagnostik och behandling genom introduktion av banbrytande produkter. Spermosens första patenterade produkt JUNO-Checked mäter bindningsförmågan mellan spermie och äggcell, vilket är en förutsättning för naturlig befruktning. Resultaten bedöms kunna hjälpa läkare att välja lämplig behandlingsmetod, vilket bidrar till fler lyckade IVF-behandlingar, minskat lidande och ökad livskvalitet. WHO uppskattar att mer än 48 miljoner par är drabbade av infertilitet, varav hälften helt eller delvis orsakas av en manlig faktor. Bolagets aktier är noterade på Spotlight Stockmarket. Aktierna har ISIN-kod SE0015346424 och handlas under kortnamnet SPERM. För mer information, se www.spermosens.com

 

 

Denna information är sådan som Spermosens är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-04-23 19:57 CET.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

God säkerhet och förbättrad erektionsförmåga rapporteras från Dicots fas 1-studie

Published

on

By

Pressmeddelande: Uppsala, 23 april 2024.  Dicots avslutade kliniska fas 1-studie visar att bolagets läkemedelskandidat LIB-01 har en mycket god säkerhetsprofil vilket var studiens primära syfte. Utöver detta kan bolaget utläsa en effektsignal från studien där deltagare rapporterat en förbättrad erektionsförmåga som i vissa fall kvarstod 28 dagar efter första dos.

Det primära syftet med Dicots fas 1-studie har varit att studera erektionsläkemedelskandidaten LIB-01s säkerhetsprofil i människa. I januari meddelande Dicot om goda resultat från den första delen där deltagarna fått singeldosering (en s.k. SAD-studie). Dicot har nu låst databasen för studiens avslutande del där deltagarna givits upprepad dosering (en s.k. MAD-studie).

Utifrån dagens utläsning av data kan bolaget nu meddela att LIB-01 sammantaget uppvisade en mycket god säkerhetsprofil. Inga allvarliga biverkningar förekom och ingen deltagare avbröt studien p.g.a. biverkningar. Endast enstaka och milda biverkningar sågs hos de deltagare som fått LIB-01.

Dicot kan också utläsa en effektsignal från MAD-delen, där 24 stycken i övrigt friska män med erektionssvikt deltog och blev doserade under tre dagar. En förbättrad erektionsförmåga har rapporterats, vilket fångats upp genom självskattningsformulär och stöds av objektiva mätningar med hjälp av en RigiScan®-enhet. Deltagare har också uppgett att den förbättrade erektionsförmågan varit långvarig. I vissa fall kvarstod effekten vid studiens slut, d.v.s. 28 dagar efter första dosering.

Senare under andra kvartalet kommer Dicot att kunna ge en fördjupad resultatsammanfattning där ovanstående resultat presenteras mer i detalj.

De explorativa effektmätningarna kommer ge betydelsefullt underlag inför utformningen av bolagets planerade fas 2a-studie. Den effektsignal Dicot noterat behöver verifieras i en klinisk fas 2a-studie där en större grupp deltar, för att ge statistiskt säkerställda resultat. Studien är planerad att starta under andra halvan av 2024.

Jag är mycket imponerad av Dicots fas 1-resultat. Säkerhetsdata för LIB-01 ser mycket bra ut, vilket är avgörande för ett läkemedel mot erektil dysfunktion (ED). Och det faktum att effekten i vissa fall kvarstod i minst fyra veckor efter en 3-dagars behandling är unikt och har aldrig rapporterats för ett ED-läkemedel”, kommenterar Professor François Giuliano, urolog och specialist inom manlig sexuell hälsa samt tidigare ordförande för European Society of Sexual Medicine.

Det har gått 26 år sedan en ny klass av orala läkemedel mot erektil dysfunktion godkändes. LIB-01 tycks ha potential att positionera sig som ett nytt förstahandsval vid behandling av erektionssvikt. Resultaten visar på utmärkt säkerhet och ger tidiga indikationer på lång verkningstid och återställd erektil funktion”, kommenterar Harin Padma-Nathan, MD, tidigare professor i urologi, University of Southern California, ansvarig studieläkare för Viagra och Cialis.

Vårt mål har hela tiden varit att utveckla en helt ny generation långtidsverkande erektionsläkemedel som inte ger några störande biverkningar. Dessa resultat demonstrerar tydligt och klart att vi är på väg mot det målet vilket skulle göra stor skillnad för drabbade män och par. Det här är en mycket stor dag för Dicot”, kommenterar Dicots vd Elin Trampe.

Denna information är sådan som Dicot AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-04-23 18:10 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Elin Trampe, vd
Telefon: +46 72 502 10 10
E-post: elin.trampe@dicot.se

Om Dicot AB

Dicot utvecklar läkemedelskandidaten LIB-01 vilket förväntas bli ett potensläkemedel för att bättre behandla erektionssvikt och tidig utlösning. Ambitionen är att skapa ett läkemedel med betydligt längre verkningstid och långt färre biverkningar, jämfört med de läkemedel som nu finns på marknaden. Idag lider över 500 miljoner män av dessa sexuella dysfunktioner och marknaden är värderad till cirka 80 miljarder SEK. Dicots huvudstrategi är att utveckla LIB-01 i egen regi till och med klinisk fas 2a-studie och därefter i partnerskap med större etablerade läkemedelsföretag finansiera och utveckla LIB-01 vidare till ett registrerat läkemedel för världsmarknaden.

Dicot är listat på Spotlight Stock Market och har cirka 5 500 aktieägare. För mer information se www.dicot.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Legres AB (publ) publicerar årsredovisning för 2023

Published

on

By

Legres årsredovisning, som även innehåller en hållbarhetsredovisning, finns nu tillgänglig på sergel.com.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Legres AB (publ) ska offentliggöra
enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnas för offentliggörande den 23 april kl. 18.00.

Fakta om Legres AB (publ)
Legres AB (publ) är moderbolag för Sergelbolagen i Norden. Koncernen har 281 medarbetare och består av Sergel Kredittjänster AB i Sverige, Sergel Oy i Finland, Sergel Norge AS och Sergel A/S i Danmark. Sergel erbjuder kredit-, inkasso- och reskontratjänster samt betal- och meddelandetjänster.

För ytterligare information kontakta:
Klaus Reimer vd, +45 40 99 55 25, klaus.reimer@sergel.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.