Frukter och grönsaker av högsta kvalitet med oslagbar smak. Nu går Greenfoods dotterbolag Ewerman går in i ett nytt partnerskap med premiumleverantören SanLucar och stärker därmed både sortiment och kunderbjudande. Med över 130 säsongsprodukter – från ananas och avokado av sushikvalitet till mango, citrus, druvor, blåbär och tomater – säkerställer samarbetet ett konstant flöde av nya och spännande smaker.
Greenfood en av de största aktörerna inom hälsosam mat och har växt kraftigt de senaste åren när allt fler väljer frukter och grönsaker som en central del av en nyttig och balanserad kost.
Nu står det klart att Greenfood och SanLucar tecknar ett exklusivt samarbetsavtal. Från och med den första januari 2025 blir SanLucars produkter en del av Ewermans premiumsortiment inom frukt och grönt.
– Konsumenter efterfrågar i allt högre grad ett premiumsortiment med produkter som inte bara håller hög kvalitet utan också har enastående smak. SanLucar erbjuder ett fantastiskt sortiment som våra kunder kommer att uppskatta. Med egna odlingar världen över kan de garantera hög kvalitet och enastående smak, vilket skapar förtroende för produkterna. Dessutom tillför varje säsong nya spännande produkter till frukt- och grönsaksdisken, säger Robin Ärlebring, kategoriansvarig för premiumsegmentet hos Ewerman.
Hela idén med att skapa ett premiumsegment hos Greenfood är att kunderna alltid ska veta vad de får och känna förtroende för varumärket. SanLucars breda sortiment, från citrus och ananas till tomater och smoothies, är ett tydligt exempel på detta – produkter som inte bara sticker ut för sin kvalitet utan också för sina unika egenskaper.
– Som ett premiumvarumärke kommer smaken och kvaliteten på våra produkter i första hand. Men våra frukter är också ofta större. Till exempel får vår ananas sitta kvar längre på plantan, vilket ger dem fler soltimmar, så att de får ett högre sockerinnehåll och därmed mer smak, säger Armin Rehberg, vd för SanLucar.
Ytterligare ett exempel på SanLucars höga kvalité är deras clementiner. De har en extra lång säsong tack vare att de odlas på högre höjd skörden sker senare. Sockerhalten mäts också mer frekvent än vanligt för att säkerställa att det som skördas har rätt förhållande mellan sötma och syra.
– SanLucar är en perfekt partner för oss; de är ledande inom premiumsegmentet och levererar frukt och grönsaker i absolut toppklass. Deras produkter höjer inte bara frukt- och gröntavdelningen utan ger konsumenterna en bättre upplevelse och fler smakrika val. Det här samarbetet handlar om att skapa växtkraft – för hela kategorin, säger Ted Stenshed, vd för Greenfoods affärsområde Fresh Produce.
Magnus Holtinger Wallin
Head of Communications
magnus.wallin@greenfood.se
Om Greenfood
Greenfood är en ledande europeisk aktör som skapar hälsosam och hållbar mat som är god, prisvärd och lättillgänglig. Från Picadelis digitaliserade salladsbar och färdigrätter, till frukt och grönt direkt från odlingar spridda över en stor del av världen. Genom våra tre affärsområden tillhandahåller Greenfood färsk, hälsosam växtbaserad mat i olika stadier av förädling till kunder inom dagligvaruhandeln, samt hotell, restaurang och catering.
År 2023 uppgick Greenfoods omsättning till 5,7 miljarder SEK. Greenfood har verksamhet i åtta länder med huvudkontor i det historiska hjärtat av verksamheten: Helsingborg, Sverige. I Greenfoods portfölj finns flera starka varumärken, till exempel: Picadeli, Daily Greens, SallaCarte, Green Deli och Ahlgood. Läs mer på www.greenfood.se.
Greenfoods klimatmål har godkänts av initiativet Science Based Targets, med ett åtagande att avsevärt minska CO2-utsläppen.