Regeringen väljer att inte utnyttja de tidsbegränsade möjligheter till undantag för färjetrafik till och från Gotland som medges i EU-förordningen om användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjötransporter (FuelEU Maritime). Det innebär att kraven på utsläppsminskningar för växthusgaser som ställs i EU-förordningen även fram till år 2030 kommer omfatta färjetrafik till och från Gotland. Regeringen utser också Transportstyrelsen till ansvarig myndighet för de uppgifter som regleras i EU-förordningen FuelEU Maritime.
EU-förordningen FuelEU Maritime begränsar bland annat hur mycket växthusgaser de energikällor som används för sjötransporter får släppa ut.
– Teknikskiftet mot en fossilfri sjöfart fortsätter. Att inte behöva utnyttja EU-förordningens möjligheter till regellättnader är en tydlig signal att färjetrafiken till och från Gotland redan i dagsläget är en god bit på väg mot detta teknikskifte. Detta är också något som efterfrågats av både regionen och operatören, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Regeringen utser Transportstyrelsen till ansvarig myndighet för de myndighetsuppgifter som regleras direkt i EU-förordningen.
Transportstyrelsens ansvar för EU-förordningen FuelEU Maritime
Transportstyrelsen ansvarar för de uppgifter som regleras direkt i EU-förordningen FuelEU Maritime. Transportstyrelsens ansvar omfattar att:
- fatta beslut om straffavgift
- pröva kontrollörernas beräkningar på begäran av rederier
- underrätta myndigheter i andra länder om brister i kontrollörers verksamhet
- utöva tillsyn
- utfärda så kallade FuelEU-dokument om överensstämmelse till fartyg
- anmäla utfärdade sanktioner mot fartyg till kommissionen
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se