
Den finansiella informationen i detta pressmeddelande hänför sig till Fazers koncernredovisning, som uppförts i enlighet med de internationella redovisningsstandarderna (IFRS Accounting Standards). Den finansiella informationen i detta meddelande är oreviderad. Siffrorna inom parentes anger siffrorna för motsvarande period föregående år, om inte annat anges. Bokslutet för 2024 publiceras vecka 10.
Januari – december 2024 i korthet
- Omsättningen ökade med 1 % i förhållande till föregående år och uppgick till 1 183,1 miljoner euro (1 170,1).
- Den jämförbara omsättningen, utan Dairy- verksamheten, ökade med 3 %.
- Jämförbara EBITDA ökade med 3 % och uppgick till 141,4 miljoner euro (137,1), eller 12,0 % (11,7 %) av omsättningen.
- Det jämförbara rörelseresultatet ökade med 14 % till 75,9 miljoner euro (66,8), eller 6,4 % (5,7 %) av omsättningen.
- EBITDA uppgick till 133,1 miljoner euro (123,6). Jämförelsestörande poster inkluderade i EBITDA uppgick till -8,3 miljoner euro (-13,5).
- Rörelseresultatet uppgick till 46,0 miljoner euro (-81,6). Jämförelsestörande poster inkluderade i rörelseresultatet uppgick till -29,9 miljoner euro (-148,4).
- Koncernens resultat ökade och uppgick till 34,7 miljoner euro (-86,5).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 110,0 miljoner euro (142,8).
- Det jämförbara resultatet per aktie uppgick till 8,63 euro (7,27).
- Resultat per aktie uppgick till 5,07 euro (-12,94).
MEUR, eller såsom angetts | 1-12/2024 | 1-12/2023 | Förändring |
Omsättning | 1 183,1 | 1 170,1 | 1 % |
Jämförbar EBITDA | 141,4 | 137,1 | 3 % |
Jämförbar EBITDA marginal | 12,0 % | 11,7 % | |
Jämförelsestörande poster i EBITDA | -8,3 | -13,5 | 38 % |
EBITDA | 133,1 | 123,6 | 8 % |
EBITDA marginal | 11,2 % | 10,6 % | |
Jämförbar rörelseresultat | 75,9 | 66,8 | 14 % |
Jämförbar rörelseresultat marginal | 6,4 % | 5,7 % | |
Jämförelsestörande poster i rörelseresultatet | -29,9 | -148,4 | 80 % |
Rörelseresultat | 46,0 | -81,6 | – |
Rörelseresultat marginal | 3,9 % | -7,0 % | |
Resultat före skatt | 45,4 | -86,0 | – |
Periodens resultat | 34,7 | -86,5 | – |
Affärsverksamhetens kassaflöde | 110,0 | 142,8 | -23 % |
Investeringar | 54,9 | 45,8 | 20 % |
Nettoskulder | 22,4 | 41,9 | -47 % |
Nettoskulder / EBITDA | 0,2 | 0,5 | |
Skuldsättningsgrad, % | 3,2 % | 6,2 % | |
Avkastning på eget kapital, % | 5,1 % | -11,8 % | |
Soliditet, % | 64,9 % | 64,6 % | |
Avkastning på sysselsatt kapital, % | 5,9 % | -9,5 % | |
Jämförbar avkastning på sysselsatt kapital, % | 9,7 % | 7,8 % | |
Resultat per aktie hänförligt till moderbolagets aktieägare, EUR | |||
Koncernen sammanlagt, före och efter utspädning | 5,07 | -12,94 | – |
Jämförbart resultat per aktie, EUR | 8,63 | 7,27 | 19 % |
Personal, genomsnitt * | 4 885 | 4 870 | 0 % |
Personal, slutet av perioden * | 4 764 | 4 743 | 0 % |
Alla personalsiffror i rapporten visas som antal heltidsekvivalenter (FTE) |
fazers koncernchef cRISTOPH VITZTHUM:
GOD UTVECKLING TROTS MOTVIND
År 2024 kännetecknades av en alltmer krävande affärsmiljö, där konkurrensen om de prismedvetna konsumenterna blev allt hårdare. De höga insatskostnaderna och i synnerhet de stigande kakaopriserna bidrog till de fortsatta utmaningarna. Den finska regeringens förslag om att höja momsen på choklad- och godisprodukter ökade osäkerheten ytterligare. Denna förändring skulle bidra till att styra konsumenternas köpbeteende och val mellan olika produktkategorier på ett sätt som avsevärt förvränger konkurrensen och därmed skapar betydande verksamhetshinder för vissa företag. Trots dessa utmaningar koncentrerade vi oss under året på tillväxt och lönsamhet och fortsatte att erbjuda tilltalande produkter, implementera effektiva marknadsföringsstrategier, bygga starka kundrelationer och upprätthålla en konkurrenskraftig kostnadsbas genom kontinuerliga effektiviseringsåtgärder. Fazers resultat för 2024 utgör ett tydligt bevis på uthållighet och resiliens: den jämförbara omsättningen ökade med 3 % och uppgick till 1 183,1 miljoner euro (1 170,1) och det jämförbara rörelseresultatet (EBITDA) förbättrades och uppgick till 141,4 miljoner euro (137,1).
Tack vare konfektyrverksamhetens starka marknadspositioner, läckra choklad, godis och kex samt välkomnande kaféer och bageributiker var utvecklingen god under året, och följaktligen var dess omsättning rekordhög, 543,1 miljoner euro (505,0). Jag är speciellt nöjd med vår utveckling i Sverige, där våra framgångsrika marknadsförings- och PR-insatser bidrog till god efterfrågan för våra läckra produkter och en ökning av våra marknadsandelar. Under året har vi i konfektyrverksamheten vidtagit tidsmässigt lägliga och fokuserade åtgärder för att möta både den hårda konkurrensen på marknaden och pressen från de höga insatskostnaderna med effektiviseringar och kontinuerlig utveckling av vårt utbud. Under 2024 lanserade Fazer flera nyheter, bland annat Remix-minigodispåsarna och Karl Fazer mjölkchoklad med salta knäckbitar, som föll konsumenterna väl i smaken både i Finland och i Sverige. Vårt utbud inom present- och säsongsprodukter, ett fokusområde för vår konfektyrverksamhet under 2024, med nyheter som Fazer Glöggkulor i Finland och chokladpralinasken Klassiker i Sverige, mottogs också väl.
Vår bageriverksamhet utmanades fortsättningsvis av hård konkurrens på alla tre marknader och omsättningen minskade till 452,4 miljoner euro (462,6). Under andra halvåret ökade efterfrågan på våra bageriprodukter i Finland, med god tillväxt i våra butiksbagerier och hög efterfrågan på det förnyade Puikula-rågbrödet samt Pullava-produkterna inom kategorin för söta bageriprodukter. I Sverige och Baltikum var marknaderna fortsatt starkt prisdrivna med en hög andel kampanjer. För att stärka våra positioner på de baltiska marknaderna och för att säkerställa vår framtida konkurrenskraft tillkännagav vi i april att vi konsoliderar våra baltiska bagerier till en enhet i Ogre i Lettland. Konsolideringen beräknas vara slutförd våren 2025.
Den jämförbara omsättningen för Fazer Lifestyle Foods låg på samma nivå som året innan och uppgick till 218,5 miljoner euro (216,0), trots att verksamheten påverkades i hög grad av intensiva kampanjer och den starka konkurrensen på alla marknader. Efterfrågan var god för våra kvarnprodukter och för Froosh-produkterna, medan efterfrågan på Fazers växtbaserade drycker var dämpad. Fazer Lifestyle Foods utvecklar kontinuerligt verksamheten för att främja sin konkurrenskraft och efterfrågan. Ett ytterligare steg på denna omvandling är överlåtelsen av vår gurtproduktion i Koria till Finnish Food Factory. Syftet med överlåtelsen är att utveckla kapaciteten inom gurtproduktionen och stödja vår ambition att öka exporten av Fazer Aito-gurter.
Upptrappningen av Fazers xylitolfabrik har varit mer komplicerad än väntat. Vi är fortsättningsvis starkt engagerade i xylitolverksamheten och har för avsikt att fortsätta utforska olika alternativ för att avsevärt öka produktionseffektiviteten och produktionsvolymerna. Därför testar vi för närvarande andra industriella sidoströmmar som råvara för xylitol.
Fazer är väl positionerat i progressiva megatrender och ligger i framkant när det gäller hållbarhet, välbefinnande och läckra matupplevelser. Dessa trender resonerar väl hos konsumenterna och är i linje med Fazers målsättning att skapa exceptionella produkter som både gläder och när. I enlighet med vår strategi fokuserar vi på att bli ett ännu mer konsumentcentrerat företag genom att fortsätta positionera och förstärka vårt varumärke och vår produktportfölj på samtliga marknader. Vårt arbete fokuserar på våra fyra tillväxtprioriteringar; vi främjar lönsam tillväxt som Finlands främsta konsumentföretag; vi accelererar lönsam tillväxt i Sverige; vi driver internationell tillväxt med tydliga prioriteringar; och vi främjar tillväxten med trendiga kategorier och vinnande koncept. Parallellt fokuserar vi kontinuerligt på att förbättra produktiviteten, effektivisera processer och organisationsstrukturer och på ständiga förbättringar för att öka effektiviteten och uppnå branschledande lönsamhet.
Vårt övergripande mål om hållbar och lönsam tillväxt kräver även att vi främjar vår hållbarhetsagenda. Under 2024 gjorde vi betydande framsteg, i synnerhet när det gäller att minska utsläppen och matsvinnet samt förbättra säkerheten på arbetsplatsen. Vi har också främjat vår innovationsagenda med hållbara lösningar som Fazer Taste the Future Snack Bar-chokladkakan och veganska Fazer Taste the Future Havrehoco -kolahjärtan, där vi använt okara, en sidoström från vår havredryckstillverkning.
Ser vi framåt kommer det nuvarande ekonomiska klimatet sannolikt att fortsätta att påverka den privata konsumtionen, och konsumenterna kommer fortsättningsvis att agera försiktigt och med hög prismedvetenhet under år 2025. Styrkan i Fazers varumärke och vår förmåga att svara snabbt på förändringar gör mig dock övertygad om att Fazer är väl rustat för framtiden. Jag vill tacka alla Fazers medarbetare för deras bidrag till Fazers goda resultat, och våra kunder och andra intressenter för det goda samarbetet under 2024.
FÖR MER INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:
Jukka Erlund, Executive Vice President, ekonomidirektör, Fazer-koncernen, jukka.erlund@fazer.com, tfn. +358 50 506 5735
Joséphine Mickwitz, Executive Vice President, Kommunikation & Hållbarhet, Fazer-koncernen, josephine.mickwitz@fazer.com, tfn. +358 40 078 4889
Fazers medietelefon är öppen mån–fre kl. 8.00–16.00, tfn. +358 40 668 2998, media@fazer.com
Fazer-koncernen
Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika över 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till mer än 40 länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2024 uppgick till 1,2 miljarder euro.
Northern Magic. Made Real.