Tanalys

Fazer Ögon får förnyad förpackningsdesign

Ögon® Cacao har i över hundra år varit älskad för sin goda smak och välkänd för sin ikoniska ögonsymbol. Nu får Ögon Cacao och Ögon chokladprodukter förnyad förpackningsdesign. Med den förnyade designen och inspirerande bilder vill man göra det lättare för konsumenter att navigera användningsområde samt reflektera glädjen i bakning.

 

Ögon Cacao har sålts i Sverige sedan 1899 och står för kakao av hög kvalitet. Den omtyckta Ögon Cacao ger en härligt mjuk chokladsmak i desserter, bakverk, chokladdryck och matlagning. Strax efter sekelskiftet fick Ögon Cacao sitt namn och sin symbol – ett par ögon. 1956 förnyade Olle Eksell de välkända ögonen som används än idag, och som är ett starkt varumärke som återfinns i många hem. Sedan 50-talet har förpackningens utseende varierat och i detta ögonblick rullar den senaste förnyade designen på förpackningar ut på bakhyllor i butik.

 

”Vi förnyar förpackningarnas utseende och efter att ha utvärderat och konsumenttestat olika designspår känns det väldigt kul att nu äntligen få se Ögon-produkternas nya uttryck i butik. Vi hoppas att alla bakentusiaster blir lika förtjusta i designen som vi är och får inspiration i bakhyllan”, säger Pernilla Jansson, Brand Manager.

 

Ikoniska ögonparet fortfarande i fokus
Ögon-produkternas förnyade förpackningsdesign bevarar den välkända logotypen med ögonen samtidigt som förpackningarna får ett mer enhetligt och stilrent utseende där användningsområdena förtydligas med inspirerande bilder. De karaktäristiska ögonen förblir helt intakta men har fått ta mer plats på samtliga förpackningar.

 

Ögon Block byter namn till Ögon Dekor för att ytterligare förstärka användningsområdet och särskilja produkterna Ögon Dekor och Ögon Bakchoklad från varandra. Alla dessa produkter får dessutom nya inspirerande bilder, tagna av den välrenommerade fotografen Lennart Weibull. Bildspråket förstärker den positiva bakkänslan och visar just användningen inuti respektive utanpå bakverket för bästa navigering och godaste resultat.

 

Varumärket Ögon och logotypen med ögonen är registrerade varumärken.

 

 

   

För ytterligare information, vänligen kontakta:

 

Pernilla Jansson, Brand Manager

 

pernilla.jansson@fazer.com, 070 142 01 58

 

 

Karin Senning Planstedt, kommunikationsansvarig, Fazer Sverige

 

karin.senning@fazer.com, 073 079 58 64

 

 

För produktförfrågningar, vänligen kontakta:
 

Linnea Dubois, linnea.dubois@ekpr.com

 

   

  

 

Fazer-koncernen

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Enligt sin vision För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2020 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 8 500. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.

Northern Magic. Made Real.

Exit mobile version