
Fazer driver utveckling inom livsmedelsindustrin. Att introducera innovativa och hållbara lösningar är en av företagets prioriteringar. 2023 presenterade Fazer en ny typ av produkt, en unik växtbaserad kakaofri konfektyrkaka. Feedback från konsumenter* visade på positiv respons på både koncept, smak och textur, vilket la grunden till lansering av nya smaker och uppdaterade recept för konfektyrkakan. Mältad råg och havre ligger till grund för att få fram den kakaoliknande smaken. Produkterna kommer att säljas i en begränsad utgåva på Gateau från och med den 18 februari.
Den handgjorda konfektyrkakan skapades genom att noggrant analysera smakprofilerna hos olika sädesslag och kombinera med andra växtbaserade ingredienser. Smaken av mältad råg skapas genom att den rostas lätt tills den får en brun färg. Detta ger en djup, rostad och bitter smak som ofta jämförs med smaken av kakao. Den specifika smakprofilen kompletteras med vegetabiliskt fett, vilket resulterar i en välsmakande konfektyrkaka som smälter i munnen. Konfektyrkakan Röda bär smakar sött med granulat av tranbär och hallonbitar. Mintkrokant smakar sött och innehåller bitar av mandelkrokant med mintsmak.
Fazer omvandlar innovationer till smakrika och hållbara produkter
”Hållbarhet är en viktig drivkraft för vår innovationsförmåga. Våra talangfulla chokladforskare lyckades utveckla en unik och utsökt lösning som använder lokalt producerad råg och havre för att ersätta kakao i konfektyrkakan. Råg och havre är mycket omtyckta spannmål i de nordiska länderna, deras nötiga smakprofil är perfekt för detta utvecklingsprojekt.”, säger Annika Porr, Senior Manager på Fazer Confectionery’s Forward Lab.
Konsumenters feedback spelar en nyckelroll i Fazers utveckling
I utvecklingen av framtidens choklad är dialog och konsumentfeedback mycket värdefull. Precis som tidigare testlanseringen kommer Fazer samla in feedback för att vidareutveckla produkten. Feedback mottas via en QR kod på förpackningen.
I feedbackundersökningen* år 2023 angav konsumenter att idén om en konfektyrkaka gjord av mältad råg var mycket intressant. Konsumenterna tyckte att konfektyrkakan var utsökt och kakans utseende uppskattades.
Fakta om Taste the Future konfektyrkaka
- Konfektyrkakan är tillverkad av spannmål. Ingen kakao används vid tillverkningen. I stället innehåller konfektyrkakan 10% mältat råg eller havre.
- Konfektyrkakan kommer i två smaker: Röda bär och Mintkrokant. Veganska konfektyrkakan Röda bär smakar sött med granulat av tranbär och hallonbitar. Mintkrokant smakar sött och innehåller krispiga bitar av nougat.
- Den handgjorda konfektyrkakan är palmoljefria.
- Fazer är en av de ledande spannmålsproducenterna i de nordiska länderna.
- Konfektyrkakorna kommer i begränsad upplaga och finns till försäljning på Gateau och på Fazers webbshop från och med den 18 februari.
- Pris: 55 SEK
Taste the Future bidrar till Fazers projekt för alternativa kakaokällor
Framtagningen av konfektyrkakan är nära kopplad till Fazers strategi att positionera sig som en innovativ föregångare. Även om Fazer, i enlighet med sina hållbarhetsambitioner, är engagerad i att bekämpa klimatförändringar, finns det också ett behov av att utforska alternativa källor för hållbar kakao.
Fazer har redan, i samarbete med Teknologiska forskningscentralen, VTT, fått de första framgångsrika resultaten av cellodlad kakao, vilket är en del av Fazers utforskning av alternativa kakaokällor. Även om användningen av cellodlad kakao fortfarande ligger långt fram i tiden, är det för Fazer dags att utforska dess möjligheter nu.
*Fazers feedbackundersökning vid testlansering av tidigare konfektyrkaka genomfördes år 2023 i Sverige och Finland, 111 konsumentdeltagare svarade.
För mer information vänligen kontakta:
Ebba Beck-Friis, presskontakt Fazer Sverige; ebba.beck-friis@fazer.com
Fazer-koncernen
Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika över 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till mer än 40 länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2024 uppgick till 1,2 miljarder euro.
Northern Magic. Made Real.