ti, jan 16, 2018 09:30 CET
En ny undersökning från Sifo visar att svenskarna äter vegetariskt två till tre gånger i veckan istället för en som tidigare. Det ökade intresset följs av ett växande utbud av spännande och goda vegetariska rätter på restauranger och storhushålls menyer. Nu lanseras Felix Vegetariska Burgare och Felix Morotsbullar som ger gästerna en bra mättnad och en lägre klimatpåverkan.
Smakerna är spännande och passar smaklökarna hos vuxna, ungdomar och barn. Felix Morotsbullar och Vegetariska Burgare är matiga och baserade på noga utvalda råvaror och utan tillsatser. Morotsbullar är tillagde på svenska morötter, röda linser, majs och ost. Den vegetariska burgaren består av linser, morot, råris och solroskärnor. Baserade på grönsaker har både morotsbullarna och burgarna ca 90 % mindre klimatpåverkan jämfört med en motsvarande animalisk produkt*.
För kockar innebär lanseringen av de nya burgarna och bullarna att de med enkelhet kan tillaga goda vegetariska rätter. Med bullarna och burgarna på menyn bli det lättare för fler gäster att få möjlighet att välja vegetariska rätter.
– De nya Morotsbullarna och Vegetariska Burgarna från Felix förenklar för kockar i restaurang och storhushåll att laga välsmakande och mättande vegetariska rätter vilket möjliggör för fler att äta grönt. Dessutom har de en mindre klimatpåverkan jämfört med motsvarande animaliska produkter, säger Ellinor Persson marknadschef FoodSolutions inom Orkla Foods Sverige.
Felix Morotsbullar och Felix Vegetariska Burgare är tillagade på Orkla Foods Sveriges anläggning i Eslöv. FoodSolutions inom Orkla Foods Sverige erbjuder restauranger och storkök ett brett utbud av både vegetariska och veganska produkter.
Felix Morotsbullar och Felix Vegetariska Burgare
Tillgängliga from v 2
Felix Morotsbullar är lakto-ovo vegetarisk. 12 g, 5 kg
Felix Vegetariska Burgare är ovo-vegetarisk. 80 g, 5 kg
* Jämfört med köttbullar respektive hamburgare gjorda på nötfärs, räknat per kg produkt. Klimatberäkningarna för ingredienserna är baserade på RISE klimatdatabas för livsmedel (version 1.2) och i övrigt på Orklas anläggningsspecifika processdata samt branschdata för transporter.
För mer information, kontakta:
Margareta Lantz
Presschef
Mobil: +46 (0) 705 54 17 74
Tel.:+ 46 101 4253 90
E-mail: margareta.lantz@orklafoods.se
Orkla Foods Sverige tillagar mat och dryck i Sverige med kärlek och omtanke om människor, hav och land. Våra varumärken är Abba, Kalles, Felix, BOB, Frödinge, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, Mrs Cheng’s, Kung Gustaf, FUN Light, Grebbestads, JOKK, Den Gamle Fabrik, Ejderns, Svennes, Hållö, Lucullus, Limfjord, Anamma, Krögarklass, Liva Energi och Paulúns. Vi har en omsättning på cirka 5 miljarder kronor årligen och runt 1 500 anställda i Malmö, Eslöv, Frödinge, Fågelmara, Kumla, Kungshamn, Simrishamn, Tollarp, Uddevalla (lager), Vansbro och Örebro.
Taggar: