Från och med den 1 februari 2025 planeras First Camp ta över driften av Gustavsviks camping. Detta är en del av en större satsning tillsammans med det kommunala fastighetsbolaget Örebroporten och Medley, en av Sveriges ledande aktörer i bad- och friskvårdsbranschen, där syftet är att utveckla och framtidssäkra Gustavsvik som en av Örebroregionens mest attraktiva turistdestinationer.
First Camp är redan etablerad i regionen genom sina destinationer Ånnaboda strax utanför Örebro och Nora. Gustavsvik blir First Camps 73:e destination i Skandinavien och den 54:e i Sverige.
”Vi är glada över förtroendet att få vara en del av denna spännande resa och går in med en stor portion ödmjukhet över att få överta denna välskötta och för Örebro så viktiga anläggning. Vi kommer att använda vår erfarenhet och vår egen bokningskanal, den största i Skandinavien för camping och stugboende, att fortsätta utveckla campingen och locka ännu fler gäster till Örebro och Gustavsvik. Vi vill också investera i campingen i bland annat ännu fler aktiviteter för våra gäster och fler stugor och campingtomter” säger Johan Söör, VD på First Camp.
Gustavsviks camping har cirka 650 campingtomter, 40 stugor och har femstjärnig standard. Årlig omsättning är cirka 34 miljoner kronor. Intill campingen ligger Gustavsviks populära äventyrs- och utebad. Badet liksom tillhörande gymverksamhet kommer att drivas av Medley. Som en del av satsningen har ett samarbetsavtal mellan First Camp och Medley upprättats för att skapa ännu bättre gemensamma gästupplevelser med boende och bad.
“Med Örebroporten som helägare och i samarbete med erfarna aktörer som Medley och First Camp, är målet att framtidssäkra Gustavsvik som en ledande turistdestination. För näringslivet ser vi också att det skapar förutsättningar för till exempel hotell och spa, samt en utökad eventverksamhet med konserter och andra evenemang på anläggningens stora grönområden”, säger Jeanette Berggren VD Örebroporten.
Campingverksamheten kommer att ingå i obligationsstrukturen i First Camp Group AB.
För mer information, vänligen kontakta:
Johan Söör
VD, First Camp
johan.soor@firstcamp.se
Om oss
First Camp är Skandinaviens största campingkedja, med över 70 destinationer från svenska Boden i norr till danska Frigård i söder, inklusive fyra destinationer i Norge. Även varumärkena Leksand Resort, Kronocamping Lidköping och Jesperhus Feriepark ingår i koncernen. First Camps hjärta klappar för alla som älskar att bo i stuga, husvagn, husbil eller tält och koncernen har årligen cirka sex miljoner gästnätter. Företaget brinner för att tillgängliggöra natursköna och vackra platser, och omsorgsfullt utformade upplevelser. First Camp vill bli den världsledande campingkedjan, genom sitt tydliga fokus på innovationer och branschutveckling, satsningar på hållbarhet och givetvis – fantastiskt nöjda gäster.