Tanalys

FNG Nordic AB (publ) delårsrapport januari – mars 2020

Pressmeddelande, Borås 29 maj 2020

Delårsrapporten för FNG Nordic AB (Ellos Group) publiceras idag.

Kommentar från Emmanuel Bracke, VD för FNG Nordic AB (publ)

Kvartal 1 2020 blev ett utmanande kvartal lönsamhetsmässigt med en inbromsning av efterfrågan på kläder och skor, som var synlig redan innan covid-19 på grund av en varm vinter och negativa effekter från Black Week på säsongsrean i januari. Detta tillsammans med covid-19 påverkade försäljningen, varumarginalen och effektiviteten i marknadsföringen negativt under kvartalet.

Efter kvartalets utgång har den finansiella utvecklingen förbättrats kraftigt för både försäljning och resultat. Justerad EBITA uppgick för april till 44,1 MSEK jämfört med 0,9 MSEK för kvartal 1 och motsvarande utfall för justerad EBITDA blev 51,7 MSEK jämfört med 23,4 MSEK. Förbättringarna kommer av att heminredningsförsäljningen ytterligare har accelererat samt av sjösatta planer från början av året för prissänkningar och marknadsföring. Samtidigt som det råder stor osäkerhet kring den framtida utvecklingen i förhållande till covid-19 kan vi konstatera att även maj utvecklas positivt.

Ellos Group har en positiv syn på framtiden trots extraordinära och osäkra tider som effekterna av covid-19 ger. Ledningen och alla anställda arbetar hårt för att säkerställa att kunderna känner sig trygga och säkra att handla online. Vi är ledande inom e-handel i Norden och har ett stort och brett sortiment av produkter med attraktiva erbjudanden online inom mode- och hemsegmenten med ett starkt utbud av egna produkter och externa varumärken. Koncernen har liksom övrig detaljhandel påverkats av kundernas konsumtions- och köpmönster under coronapandemin men ser att e-handeln står stark och skiftet från fysisk handel till online har påskyndats.

Vi har för tillfället endast relativt begränsade störningar när det gäller varuleveranser och det finns i dagsläget inte någon direkt kritisk påverkan på affärsverksamheten. Vi samarbetar nära vårt nätverk av leverantörer med en geografisk spridning vilket tillsammans med relevanta lagernivåer bidrar till en stabil tillgång på varor.

När det gäller integrationen med övriga FNG så fortgår arbetet och projektet kring gemensamma varuinköp är igångsatt. Affärsvillkoren är satta och överenskomna, de tekniska aspekterna av projektet är igång och de första offertförfrågningarna till leverantörer är gjorda. Detta projekt kommer på sikt innebära lägre inköpskostnader och agentkommissioner.

Ellos Group har en solid finansiell ställning med tillgång till likviditet genom en kassa samt kreditfaciliteter hos bank.

För ytterligare information:
Johan Stigson, CFO, Tel. +46 (0)33 16 08 05  

__________________________________________________________

Denna information är sådan information som FNG Nordic AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 29 maj 2020 kl 18.00 CEST.

OM ELLOS GROUP 

Ellos Group är Nordens ledande e-handelsgrupp med e-handelsplatserna Ellos, Jotex, Stayhard och Homeroom. I nära relation med våra miljontals kunder strävar vi ständigt efter att utveckla och erbjuda attraktiva och hållbara erbjudanden inom mode och hemprodukter för hela familjen. För oss är kunden alltid i fokus. Med innovation, kreativitet och hållbarhet söker vi ständigt nya vägar i stort och smått. Ellos Group, med huvudkontor i Borås, är verksamt i samtliga nordiska länder. Sedan 2019 är Ellos Group en del av den börsnoterade modekoncernen FNG NV med verksamhet i hela Europa.

Läs mer på www.ellosgroup.com

Exit mobile version