Tanalys

FNG Nordic AB (publ) delårsrapport januari-september 2020

Pressmeddelande, Borås 30 november 2020

Delårsrapporten för FNG Nordic AB (Ellos Group) publiceras idag.

TREDJE KVARTALET 2020

FÖRSTA NIO MÅNADERNA 2020

VÄSENTLIGA HÄNDELSER

Kommentar från VD i FNG Nordic AB (publ)

Ellos Group redovisar ett starkt kvartal, som i likhet med föregående kvartal uppvisar både stark försäljning och ett starkt underliggande resultat. Vi har länge sett en strukturell förändring av marknaden där kunderna i allt högre grad väljer att handla online istället för i den fysiska butiken. Sedan kvartal 2, i kölvattnet av den pågående pandemin, har denna utveckling accelererat, vilket gynnar Ellos Group. Det är framförallt i heminredningssegmentet som vi ser störst effekt, men också i andra kategorier kopplade till hemmet och fritid-/sportaktiviteter.

Den positiva utvecklingen ser vi genomgående hos samtliga våra fyra starka varumärken: Ellos, Jotex, Stayhard och Homeroom. Ny-kundstillväxten är betydande och vi ser också en ökande trend bland våra existerande kunder som av allt att döma väljer att spendera mer tid och större del av sin plånbok på våra e-handelsplattformar.

Under kvartal 4 inträffar två av årets absolut största marknadshändelser – Black Friday/Black Week och julhandeln. Som en följd av ’en andra våg’ i den pågående pandemin och ökande restriktioner finns det en generell förväntan om att alltfler kommer att välja att handla sina julklappar online, och därmed en förväntan om en stark till mycket stark tillväxt för online-kanalen som helhet.

Ellos Group har tillsammans med våra samarbetspartners i distributionsledet till kund (’last mile’) förberett oss för en stark utveckling i kvartal 4. Samtidigt, och beroende på den totala volymen under denna mycket viktiga period, finns det risker i systemet, såsom ökade sjukskrivningar i produktion samt kapacitetsbrist i transporter, utlämningsställen och hemleveranser vilket kan påverka exempelvis leveranstider och kundnöjdhet.

I linje med marknadsutvecklingen fortsätter vi med projektet att ta Ellos Group ut i Europa och det löper på enligt plan. Varumärket Jotex kommer i slutet av 2020 och under början av 2021 att lanseras i Tyskland, Polen, Holland och Österrike. Redan nu är så kallade ”teaser pages” lanserade, där kunder kan anmäla sig för nyhetsbrev. Mot bakgrund av den tillväxt som Jotex har upplevt de senaste åren och den starka heminredningstrend som vi ser ska det bli mycket spännande att se hur varumärket tas emot på kontinenten. 

Redan idag säljer vi våra egendesignade produkter på andra plattformar, och i Europa finns vi exempelvis på Westwing. Som ett led i att nå ut till ännu fler kunder med vårt egendesignade erbjudande har vi under kvartal 3 öppnat upp försäljning på Amazon.se.

Ellos Groups positiva försäljnings- och resultatutveckling i kombination med en sund lagerposition innebär att den underliggande affären genererar ett positivt kassaflöde.

Som tidigare aviserat under året har koncernen gjort en förskottsbetalning på varor inom ramen för koncerngemensamma inköp inom FNG med 10,0 MEUR samt betalning av en uppstartskostnad på 5,0 MEUR. I rapporten för kvartal 2 flaggade vi upp att en nedskrivning kan bli aktuell som en konsekvens av konkurserna inom övriga FNG-koncernen. Av försiktighetsskäl innehåller kvartal 3 därför en reservering av hela beloppet. Denna reservering påverkar rörelseresultatet negativt med 158,6 MSEK och är orsaken till kvartalets negativa redovisade rörelseresultat.

Det operativa kassaflödet i kvartalet är positivt med 75,1 MSEK, vilket ger en nettoskuld på 1 187,9 MSEK i september att jämföra med 1 245,6 MSEK i juni och 1 171,5 MSEK vid årets början. Då affärsverksamheten genererar ett positivt kassaflöde så sjunker nettoskulden något under årets första 9 månader trots tidigare nämnda betalningar. Rörelsekrediten hos bank är fortsatt outnyttjad och istället finns det en positiv kassa som uppgår till 263,4 MSEK.

FNG Nordic AB är part i ett pågående skiljeförfarande där de tidigare ägarna till Ellos Group har ställt krav mot köparen FNG NV i Belgien men också mot FNG Nordic AB i egenskap av det bolag som gjorde förvärvet av Ellos Group. Frågan gäller bland annat värdet på betalningen för Ellos Group. Detta är en pågående förhandling som i första hand hanteras av FNG NV i Belgien. FNG Nordic bestrider alla punkter som de tidigare ägarna framfört.

Vi förväntar oss att den strukturella förskjutningen, om än accelererad under pandemin, kommer att vara bestående. Tillsammans med en stark position på marknaden för våra varumärken och en betydande ny-kundstillväxt ger detta koncernen ett starkt utgångsläge för en fortsatt positiv utveckling. 

Avslutningsvis står Ellos Group starkt och vi är hoppfulla inför årets avslutning.

Paul Lembrechts, VD för FNG Nordic AB (publ).

För ytterligare information:
Johan Stigson, CFO, Tel. +46 (0)33 16 08 05  

__________________________________________________________

Denna information är sådan information som FNG Nordic AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 30 november 2020 kl 18.45 CEST.

OM ELLOS GROUP 

Ellos Group är Nordens ledande e-handelsgrupp med e-handelsplatserna Ellos, Jotex, Stayhard och Homeroom. I nära relation med våra miljontals kunder strävar vi ständigt efter att utveckla och erbjuda attraktiva och hållbara erbjudanden inom mode och hemprodukter för hela familjen. För oss är kunden alltid i fokus. Med innovation, kreativitet och hållbarhet söker vi ständigt nya vägar i stort och smått. Ellos Group, med huvudkontor i Borås, är verksamt i samtliga nordiska länder. Läs mer på www.ellosgroup.com

Exit mobile version