Connect with us

Marknadsnyheter

Folksams hemförsäkring mest hållbar enligt Konsumenternas

Published

on

Konsumenternas försäkringsbyrå har nyligen genomfört en oberoende jämförelse i hur svenska sakförsäkringsbolag arbetar med hållbarhet inom olika områden. Jämförelsen visar på stora skillnader mellan bolagen och att Folksam hamnar i topp som det mest hållbara sakförsäkringsbolaget.

Konsumenternas Försäkringsbyrå har jämfört hur 10 sakförsäkringsbolag som erbjuder boendeförsäkringar (hem-,villa- eller fritidshusförsäkringar) arbetar med hållbarhet. Bolagen har fått redovisa hur de arbetar med skadeförebyggande åtgärder, hur de hanterar skador och hur de investerar försäkringspremierna – Folksam toppar listan med helhetsbetyget 4,5 av 5 möjliga.

– Vi på Folksam har arbetat proaktivt med hållbarhetsfrågor i mer än 50 år. Med den här typen av utmärkelser kan vi tydliggöra detta för våra kunder och de över 1,8 miljoner hushåll som idag har sin hemförsäkring hos oss. För att vara en del av den nödvändiga omställningen till en mer hållbar värld krävs att vi blir många som gör mer medvetna val – där är den här typen av jämförelser viktig, säger Karin Stenmar, Hållbarhetschef i Folksamgruppen.

Folksam var först med att få försäkringar märkta med Bra Miljöval redan 2011 och nedan följer en kort beskrivning av några av de initiativ som drivs inom olika hållbarhetsområden i bolaget.

Återbruk och miljöanpassad reparation
Varje år köper Folksam byggreparationer för cirka en miljard kronor och bilreparationer för över två miljarder kronor. Folksam kan därför också ställa höga miljökrav på de leverantörer som reparerar kundernas skador, från byggmaterial till sortering av avfallet. Också lösöre så som till exempel mobiltelefoner återvinns och repareras genom mobilcirkeln.

Ansvarsfulla investeringar
För att en försäkring ska få märkningen Bra Miljöval ställs också krav på ansvarsfulla investeringar. Folksams förvaltning av försäkringskapitalet styrs av kriterier för miljö, mänskliga rättigheter och korruption. Folksam arbetar aktivt med att påverka de företag vi investerar i för att ta ansvar för dessa frågor. Folksam Sakförsäkring investerar till exempel inte i företag som producerar tobak, kontroversiella vapen eller krigsmateriel och militära tjänster avsedda att användas i strid, termiskt kol eller uran. Även kriterierna kring investeringar i fossil energi har skärpts. Inom Nettonollalliansen arbetar Folksam med att påverka sina innehav att sätta konkreta mål för en årlig minskning av koldioxidutsläpp i enlighet med 1,5 gradersmålet.

Skadeförebyggande och information till kund
Kraven från Naturskyddsföreningen innebär även att det ska finnas ett strategiskt arbete med skadeförebyggande åtgärder för att undvika och minska skador. Folksam har arbetat skadeförebyggande under lång tid som en del av sitt hållbarhetsarbete. En skada som kan undvikas är det bästa för människa och miljö. Folksam varnar till exempel sina kunder vid väderomslag och på folksam.se kan kunder hitta tips om hur de kan till exempel kan klimatanpassa sina boenden.

Transparens kring hållbarhetsarbetet
Folksam redovisar hur vi arbetar med hållbarhet i en årlig års- och hållbarhetsredovisning. Folksam publicerar även årligen en klimatrapport i enlighet med rekommendationerna i TCFD kring klimatrelaterade risker.

 

För mer information, kontakta Folksams pressavdelning:
08-27 20 40
press@folksam.se

Om Folksam
Folksam är ett kundägt företag. Vi erbjuder försäkringar och pensionssparande. Nästan varannan svensk är försäkrad hos Folksam och vi är en av Sveriges största kapitalförvaltare. Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld. Läs mer på www.folksam.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Patientinflytande positivt vid internetbaserad terapi

Published

on

By

Patienter som gavs chansen att påverka sitt internetbaserade psykologiska behandlingsprogram uppvisade lägre ångestnivåer efter behandlingens slut jämfört med de som inte hade något inflytande över behandlingen. De uppgav också en högre känsla av kontroll över sin behandling, visar en ny avhandling i psykologi från Göteborgs universitet.

Internetbaserad behandling har införts brett inom primärvården och är idag ett av alternativen till exempelvis samtalsterapi på plats med en psykolog vid problem som till exempel ångest. En ny avhandling visar positiva resultat när det gäller att inkludera patienten i stora delar av planeringen av denna typ av behandling.

Bland patienter som gavs möjlighet att själva påverka sin behandlingsplan, som längden på behandlingen och innehållet utifrån olika behandlingsavsnitt, sågs större förbättringar i ångestsymtom vid behandlingens slut.

− Resultaten talar för en skräddarsydd och personcentrerad vård. Det visar att patienters deltagande och inflytande över sin behandling är centrala faktorer för att främja hälsa och välbefinnande, säger Linnea Nissling, som är legitimerad psykolog och avhandlingens författare.

Tillsammans med sina kollegor genomförde Linnea Nissling bland annat en randomiserad klinisk studie där patienter inom primärvården i Västra Götalandsregionen blev slumpmässigt indelade i två olika behandlingsgrupper. I studien deltog 55 vuxna som led av problem med ångest. Hälften av deltagarna fick genomgå en standardiserad version av internetbaserad terapi, medan hälften gavs möjlighet att välja och skräddarsy sin behandling. Utöver de positiva effekterna av patientinflytandet på patienternas ångestnivåer visar resultaten att patienterna som gavs inflytande faktiskt också uppgav en ökad känsla av kontroll.

−  Vi kan bara spekulera i varför patientinflytande ledde till lägre ångestnivåer. Men det kan vara så att en ökad kontroll leder till ökad motivation genom terapin, vilket skulle kunna förklara de positiva resultaten av den, säger Linnea Nissling.

I en ytterligare randomiserad studie undersökte Linnea Nissling och hennes kollegor ett internetbaserat behandlingsprogram som fokuserar på att stärka patienternas egna värderingar och låta dessa bli vägledande i behandlingen. Deltagarna var 52 ungdomar i åldrarna 15 till 19 år från hela Sverige som led av problem med ångest. De lottades antingen till en behandlingsgrupp eller en väntelista. Behandlingen både minskade antalet personer som uppfyllde kriterier för en ångestdiagnos efter behandling och ökade den självrapporterade livskvaliteten och förmågan att agera flexibelt utifrån situationen och utifrån långsiktiga värderingar.

Studierna visar sammantaget på behovet av att förstärka patienters inflytande i deras egen vård.

− Det behövs fler försök som bekräftar våra resultat men baserat på våra studier skulle jag råda vårdpersonal som arbetar med internetbaserad terapi att inkludera patienterna i planeringen. Det kan ge påtagliga förbättringar i deras välmående och behandlingsresultat, säger Linnea Nissling.

Kontakt: Linnea Nissling: linnea.nissling@vgregion.se
Presskontakt: Sofia Calderon, sofia.calderon@psy.gu.se, 031–786 16 54

Mer om behandlingsformerna:
Internetbaserade psykologiska behandlingsprogram, som de som utvärderades i avhandlingen, är en typ av självshjälpsmanual med information och evidensbaserade uppgifter som patienten ombeds göra och med jämna mellanrum rapportera in. Uppgifterna kan handla om att göra en analys över sitt beteende i en viss situation, öva upp förmågan till att vara medvetet närvarande i stunden eller att i små steg medvetet utsätta sig för det som skapar ångest. I primärvården ges behandlingsprogrammet ofta tillsammans med ett behandlarstöd utifrån en psykolog eller psykoterapeut som regelbundet följer upp och ger skriftlig feedback på patientens arbete i programmet.

Mer om avhandlingen:
Studierna i avhandlingen har finansierats av medel från FoU primär och nära vård Södra Älvsborg, FoU primär och nära vård Västra Götalandsregionen samt av medel från Innovationsplattformen Västra Götalandsregionen. Avhandlingens författare Linnea Nissling arbetar inom primärvården i Närhälsan i Södra Älvsborg.

Avhandlingen Enhancing the Patient’s Role: Exploring patient influence in acceptance-based cognitive behavior therapy delivered via internet är försvarad.

Länk till avhandlingen: https://hdl.handle.net/2077/79655

Sofia Calderon
Psykologiska institutionen
Göteborgs universitet
telefon: 031-786 16 54
e-post: sofia.calderon@psy.gu.se

Göteborgs universitet är ett av de stora i Europa med 53 800 studenter och 6 700 anställda. Verksamheten bedrivs av åtta fakulteter, till allra största del i centrala Göteborg. Utbildning och forskning har stor bredd och hög kvalitet – det vittnar sökandetryck och nobelpris om. www.gu.se.  Följ oss på Twitter. Gilla oss på Facebook. Följ oss på Instagram.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 Generic Sweden AB

Published

on

By

Årsredovisning och koncernredovisning för räkenskapsåret 2023. 
 

Susanne Lundin

CFO 
08-601 38 00
susanne.lundin@generic.se

Generic är ett teknikbolag som verkar inom meddelandetjänster för alla områden. Generic erbjuder en plattform för digitala kommunikationstjänster som kan integreras i kundernas interna eller externa kommunikationsflöden. Tjänsterna tillhandahålls genom en CPaaS-modell (Communication Platform as a Service) med högsta standard för säkerhet och tillförlitlighet. Generics kunder återfinns i alla områden och med särskild position inom larm och säkerhet, vård och e-hälsa samt e-handel och logistik. Bolaget grundades 1993 och har sitt säte i Stockholm. Generic omsatte c: a 143 MSEK under 2023 och har 23 anställda. Aktien handlas på NASDAQ First North Growth Market med kortnamnet GENI. Mangold Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser. 08/503 015 50. ca@mangold.se. Hänvisning görs till www.generic.se/finansiellarapporter. Ytterligare information om bolaget finns på www.generic.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Intrum AB – Delårsrapport januari-mars 2024

Published

on

By

  • Ett säsongsmässigt svagare kvartal i linje med förväntningarna och fortsatt hög kommersiell aktivitet
  • Justerade intäkter och justerad EBIT ökade båda med 8 procent jämfört med Q1 -23 drivet av förvärvsaktiviteter inom Servicing, framför allt i mellersta och södra Europa
  • Skuldsättningsgraden oförändrad på 4,4x, inklusive 0,1x i ofördelaktiga valutakursförändringar
  • Framsteg inom flera strategiska initiativ inklusive: (i) Ophelos implementerat i Nederländerna, (ii) realiserade besparingar om ~500 MSEK under Q1 -24 (av de 800 MSEK genomförda under -23) samt genomför åtgärder för ytterligare besparingar om ~700 MSEK under 2024 och 2025, och (iii) anpassning av skuldstrukturen och pågående diskussioner om kapitalpartnerskap

Finansiella resultat, januari-mars 2024 (januari-mars 2023)

  • Justerade intäkter ökade till 4 891 MSEK (4 524)

  • Justerad EBIT ökade till 1 155 MSEK (1 068)

  • Cash EBITDA ökade till 2 782 MSEK (2 728)

  • Tillväxt i externa Servicing-intäkter med 16 procent

  • Justerad Servicing-EBIT marginal 15 procent RTM Q1 -24 (19)

  • Investeringsportfölj exklusive omvärderingar 37 miljarder SEK (37)

  • Tillgänglig likviditet vid kvartalets slut uppgick till 9 miljarder SEK (17)

Presentation av kvartalsrapporten
Andrés Rubio, vd och koncernchef, och Emil Folkesson, tillförordnad CFO & Investor Relations Director, presenterar resultatet och svarar på frågor i en webcast med telefonkonferens kl. 09.00. Presentationen kommer att hållas på engelska.

För att delta via webcast, vänligen använd denna länk. Via webbsändningen finns möjlighet att ställa frågor skriftligt.

För att delta via telefonkonferens, vänligen registrera via denna länk. Efter registreringen erhålls telefonnummer och ett konferens-ID för att få tillgång till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.

Kommentar från vd och koncernchef Andrés Rubio
”Det säsongsmässigt svagare första kvartalet ligger i linje med förväntningarna. Under kvartalet fortsätta vi att fokusera våra insatser på att uppnå målen som presenterades på vår kapitalmarknadsdag: att bli mer kundcentrerade, kapitallätta samtidigt som vi strävar efter en operativ modell som drivs av teknik och automatisering.

Med fortsatt inflation och behov av att förbättra marginalerna, fortsatte vi att undersöka åtgärder för ytterligare kostnadsbesparingar. I tillägg till de 800 miljoner SEK  i kostnadsbesparingar som genomfördes 2023, har vi identifierat ytterligare åtgärder som kommer att generera kostnadsbesparingar på cirka 400 miljoner SEK under 2024 och ytterligare cirka 300 miljoner SEK under 2025. Hittills har vi realiserat cirka 500 miljoner SEK i kostnadsbesparingar.

Intrums kommersiella aktivitet fortsatte att accelerera, med ett tecknat årligt kontraktsvärde (”ACV”) som ökade med 11 procent till 278 miljoner SEK från 251 miljoner SEK under Q1 2023. Några utvalda exempel är: (i) ett nytt avtal med ett stort BNPL-företag i Norge, (ii) ett utökat mandat med EDF i Frankrike och (iii) ett större mandat inom konsumentkrediter i Storbritannien.

Investing-segmentet redovisade en Cash EBITDA om 3 243 miljoner SEK, eller 100 procent mot den aktiva prognosen, vilket motsvarar 109 procent av den ursprungliga   prognosen. Detta visar motståndskraften och vår investeringsportföljs starka kassagenerering.

Under de senaste 12 månaderna hjälpte Intrum 4,9 miljoner kunder att bli skuldfria och inkasserade 120 miljarder SEK, varav 14 miljarder SEK från våra egna portföljer. Mer generellt förväntar vi oss en fortsatt hög efterfrågan på Intrums tjänster. NPL-volymerna har ökat stadigt under hela 2023, vilket har lett till att NPL-kvoten har ökat till 1,9 procent vid årets slut. En liknande utveckling ses för Steg 2-lån, där andelen i EU steg till 9,7 procent i Q4 2023, från 9,2 procent i Q3 – den näst högsta noteringen sedan 2018.

I mars lanserade vi Ophelos i Nederländerna – ett viktigt steg på vägen mot operationell excellens och vår pågående teknikomställning. Vi kommer att utvärdera lärdomarna från pilotprojektet i Nederländerna och introducera Ophelos på minst två ytterligare marknader under 2024.

Jag är dessutom mycket nöjd över att kunna tillkännage rekryteringen av vår tillträdande CFO, Johan Åkerblom, och jag ser fram emot att välkomna honom senare under 2024 och emot att fortsätta vår transformationsresa med alla enastående kollegor på Intrum.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Emil Folkesson, Interim CFO och Investor Relations Director
ir@intrum.com

Denna information är sådan information som Intrum AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovan kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 24 april 2024 kl. 07.00.

Intrum är den branschledande leverantören av kredithanteringstjänster med närvaro på 20 marknader i Europa. Genom att hjälpa företag att få betalt och stötta människor med deras sena betalningar, leder Intrum vägen till en sund ekonomi och spelar en viktig roll i samhället i stort. Intrum har cirka 10 000 engagerade medarbetare som hjälper cirka 80 000 företag runt om i Europa. Under 2023 hade bolaget intäkter på 20,0 miljarder kronor. Intrum har sitt huvudkontor i Stockholm och Intrum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på www.intrum.com.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.