Connect with us

Marknadsnyheter

Fontana delar grekisk matmagi i nya reklamfilmen Call the Greek

Published

on

Som en modern grekisk gud stiger han upp ur havet. I sin hand har han en treudd. På den spetsar han – grillost. När Fontana berättar om sin nya svenska Grilloumi® sker det med den magiska filmen Call The Greek, en makalös historia om kunskap, engagemang, kärlek och ost.

Det var Fontana som tog halloumi till Sverige. Den nya reklamfilmen som kommer att börja synas under april visar på ett humoristiskt sätt hur Fontana sedan 1978 tagit goda produkter från Medelhavet norrut, så att vi ska få njuta det grekiska och cypriotiska medelhavsköket i Sverige. Bakom den makalösa historien ligger creative director Jan Rutensköld, art director Lars Steiner och den prisbelönte reklamfilmsregissören Oscar Bård från Hobbyfilm.

Filmen är byggd på den imaginära myten om The Greek, mannen från havet som färdas norrut för att hjälpa det svenska folket i köket. Efter en lång resa står han där vid köksbänken, som en modern grekisk gud med sin kunskap, sina traditioner och sin kärlek. The Greek är inte bara en härlig kille i badbyxor (eller kockrock), han personifierar också Fontanas historia.

”Med filmen Call the Greek vill vi sprida glädje och matlust och berätta vår historia med glimten i ögat”, säger marknadsansvariga Corina Papadopoulou. ”The Greek är en rolig figur, men också en symbol för Fontanas samlade kunskap. I över 40 år har vi berikat det svenska köket genom att dela med oss av halloumi, fetaost, grekiska oliver och olivolja. Nu lanserar vi en svensk Grilloumi och ville passa på att bygga varumärket genom en film som gör avtryck.”

Svensk Grilloumi® hjälten i grekisk saga

Om huvudkaraktären i Call the Greek är själva greken, är det ändå produkten som är hjälten. Fontana Svensk Grilloumi® är en norrländsk grillost som Fontana tagit fram i samarbete med Norrmejerier. Grilloumi lanserades först i en grekisk variant efter eget familjerecept redan 2010. Att skapa en komplett Grilloumifamilj med grekisk och svensk grillost har länge varit en dröm för Fontanas grundare Frixos Papadopoulos. Sonen Loizos Papadopoulos, vd för familjeföretaget och bror till Corina, sammanfattar satsningen:

”Vi vill lyfta fram den kunskap, tradition och kärlek våra föräldrar bidragit med genom att starta Fontana. Vår familj har alltid varit smaksökare och har alltid haft humor och matglädje i fokus. Så tänker vi fortsätta. Just nu gör vi det genom en film.”

Filmen Call the Greek kommer att kunna ses på digitala skärmar, i butiksnära miljöer och spridas i sociala medier med start vecka 15. Ta gärna tillfället i akt att se den först på Fontanas webbplats: fontana.se/callthegreek.

Fakta om Grilloumi® Svensk Grillost Grilloumi® Svensk Grillost 200 g är pastöriserad svensk komjölk med havssalt och mynta. Grilloumi® Svensk Ostburgare 240 g är pastöriserad svensk komjölk med havssalt. Rekommenderat pris för hel bit är 32,90 SEK och för ostburgare 42,90 SEK. (Det finns även Grilloumi® Grekisk 200g pastöriserad grekisk ko-, får- och getmjölk med havssalt och mynta. Rekommenderat pris 29.90.) Produkterna finns på ICA, Coop, Citygross, Willys och Hemköp.

Corina Papadopoulou

Vice VD & Marknadsansvarig
corina@fontanafood.se

Fontana Food AB är ett svenskt familjeföretag och sedan starten 1978 har familjen Papadopoulou varit ambassadör för mat från Grekland, Cypern och länderna kring Medelhavet i Sverige. Fontana har alltid arbetat för ett hållbart samhälle när det gäller både människa, djur och natur. Detta är något som grundaren Frixos Papadopoulos alltid värnat om, långt innan det hamnat i dagens fokus och samhällsdebatt. Fontana drivs idag i andra generationen med sonen Loizos Papadopoulos i spetsen som VD och dottern Corina Papadopoulou som vVD.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) publicerar årsredovisning för 2023

Published

on

By

Umeå, 20 april 2024 

Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) (“Kinda Brave”) publicerar årsredovisning och revisionsberättelse för 2023 enligt bilaga. 
 
 
För mer information, vänligen kontakta:  

ir@kindabrave.com

www.kindabrave.com

 
 
Följ gärna oss på Linkedin:  

https://www.linkedin.com/company/kinda-brave/

 
 
Om Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) 

Kinda Brave är en modern spelkoncern, fokuserat på att förvärva, äga och utveckla spelstudios och immateriella rättigheter, samt utveckla en division inriktad mot förläggning av speltitlar från tredjepart. Idag består Bolaget av fyra spelstudior och ett mindre förläggarteam. Kinda Braves vision är att skapa en unik underhållningsgrupp, med starka immateriella rättigheter inom olika områden, inklusive TV-serier, filmer och serietidningar. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

BioArctic och Eisai ingår forskningsutvärderingsavtal avseende BAN2802

Published

on

By

Stockholm, Sverige den 20 april 2024 – BioArctic AB (publ) (Nasdaq Stockholm: BIOA B) meddelade idag att BioArctic AB och Eisai Co., Ltd., ingått ett samarbetsavtal avseende BAN2802, en potentiell ny behandling som kombinerar BioArctics egenutvecklade BrainTransporter™-teknologi med en läkemedelskandidat mot Alzheimers sjukdom. Vid slutet av samarbetet kommer Eisai att utvärdera den data som genererats och besluta om de vill utnyttja en option att licensiera BAN2802 för behandling av Alzheimers sjukdom.

BioArctic och Eisai har sedan 2005 ett långvarigt samarbete gällande utveckling och kommersialisering av läkemedel för behandling av Alzheimers sjukdom. Samarbetet har lett fram till Leqembi® (lecanemab) – världens första godkända[1] läkemedel som visat sig bromsa utvecklingen av tidig Alzheimers sjukdom. Det nya samarbetet bygger på företagens gemensamma kunskap inom Alzheimers sjukdom. Kostnader för forskningsutvärderingsprogrammet kommer att delas mellan bolagen och programmet kommer att utvärdera vad som skulle kunna bli nästa generations sjukdomsmodifierande behandling för Alzheimers sjukdom.

– Jag är mycket glad över att vår Brain Transporter-teknologi fortsätter att utvecklas väl och att vi nu ingått detta första avtal där denna teknik används. Teknologin har en stor potential att kunna förbättra många olika läkemedelsprojekt och hjälpa företag i deras strävan att utveckla läkemedel mot hjärnans sjukdomar, sa Gunilla Osswald, vd på BioArctic. Eisai har varit en värdefull partner till BioArctic under de senaste två decennierna, och vi är mycket glada över att förlänga och fördjupa vår relation genom detta nya forskningssamarbete med BAN2802. Tillsammans har vi tagit fram lecanemab, den första fullt godkända sjukdomsmodifierande behandlingen vid Alzheimers sjukdom i USA, Japan och Kina och vi ser fram emot att fortsätta vårt givande samarbete och leda utvecklingen av nästa generations läkemedel för att hjälpa patienter med den här förödande sjukdomen.

BioArctics egenutvecklade BrainTransporter-teknologi hjälper till att transportera biologiska läkemedel över blod-hjärnbarriären in i hjärnan. Tekniken har potential att medföra snabbare och starkare effekt av behandlingar riktade till hjärnan, samtidigt som den minskar behandlingsbördan för både patienter och samhället. BrainTransporter-teknologin är en viktig del i BioArctics hållbarhetsarbete och bolagets strävan efter att kontinuerligt förbättra klinisk och kommersiell nytta.

Detta pressmeddelande berör en läkemedelskandidat under utveckling och avser inte att förmedla några slutsatser gällande effekt och säkerhet. Det finns ingen garanti för att denna läkemedelskandidat vare sig kommer att slutföra det kliniska utvecklingsprogrammet eller erhålla godkännande av relevanta myndigheter.

Denna information är sådan information som BioArctic AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 april 2024, kl. 09.40 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:  
Oskar Bosson, VP Communications and Investor Relations 
E-mail: oskar.bosson@bioarctic.se  
Telefon: +46 70 410 71 80 

Om samarbetet mellan BioArctic och Eisai  
BioArctic har sedan 2005 ett långsiktigt samarbete med Eisai kring utveckling och kommersialisering av läkemedel för behandling av Alzheimers sjukdom. De viktigaste avtalen är utvecklings- och kommersialiseringsavtalet avseende antikroppen lecanemab som ingicks 2007 och utvecklings- och kommersialiseringsavtalet avseende antikroppen Leqembi back-up för Alzheimers sjukdom som ingicks 2015. 2014 ingick Eisai och Biogen ett gemensamt utvecklings- och kommersialiseringsavtal som innefattar lecanemab. Eisai ansvarar för den kliniska utvecklingen, ansökan om marknadsgodkännande och kommersialisering av produkterna för Alzheimers sjukdom. BioArctic har rätt att kommersialisera lecanemab i Norden och för närvarande förbereder Eisai och BioArctic en gemensam kommersialisering i regionen. BioArctic har inga utvecklingskostnader för lecanemab inom Alzheimers sjukdom och har rätt till betalningar i samband med myndighetsgodkännanden och försäljningsmilstolpar samt royalties på den globala försäljningen.  

Om BioArctic AB  
BioArctic AB (publ) är ett svenskt forskningsbaserat biofarmabolag med fokus på innovativa läkemedel som kan fördröja eller stoppa sjukdomsförloppet av neurodegenerativa sjukdomar. Företaget ligger bakom Leqembi® (lecanemab) – världens första läkemedel som bevisat bromsar sjukdomsutvecklingen och minskar den kognitiva försämringen vid tidig Alzheimers sjukdom. Leqembi har utvecklats i samarbete med BioArctics partner Eisai, som ansvarar för kommersialisering och regulatoriska processer globalt. Utöver Leqembi har BioArctic en bred forskningsportfölj med antikroppar mot Parkinsons sjukdom och ALS samt ytterligare projekt mot Alzheimers sjukdom. I flera av projekten används bolagets egenutvecklade teknologiplattfrom BrainTransporter™ som hjälper till att förbättra transporten av antikroppar in i hjärnan. BioArctics B-aktie (BIOA B) är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap. För ytterligare information, besök www.bioarctic.com.

[1] Godkänt i USA, Japan och Kina.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nu lanseras Sevärt, Sveriges minsta kulturkanal

Published

on

By

Statens fastighetsverk, logotyp.

    

Att berätta om de natur- och kulturmiljöer som Statens fastighetsverk (SFV) förvaltar är en viktig del av myndighetsuppdraget. Den 20 april lanseras den nya strömningstjänsten Sevärt, Sveriges minsta kulturkanal, så att hela Sverige ska kunna ta del av berättelserna.

    

Det finns många sevärda platser i SFV:s förvaltning. De är spridda från norr till söder och är – i den mån de går att hålla öppna – ofta välbesökta av dem som bor inom rimliga avstånd. Nu skapas möjligheten för fler att ta del av dessa skatter.

         Våra fastigheter är allas angelägenhet och målet är att de ska engagera ännu fler genom kunskap, spännande berättelser och intagande miljöer, säger generaldirektör Max Elger.

För dem som inte har möjlighet att fysiskt besöka fastigheterna har SFV via bland annat filmer och podd försökt nå ut till fler. Nu förenas resultatet i Sevärt, en öppen playtjänst med strömmat material om SFV:s natur- och kulturmiljöer. Tittarna får följa med in i hantverkares verkstäder, se hemliga rum, uppleva historiska trädgårdar och besöka många andra sevärdheter.

Lanseringen sker den 20 april. Plattformen kommer sedan kontinuerligt att fyllas på med nytt innehåll. Tanken är att Sevärt också ska kunna innehålla material i samarbete med andra aktörer.

Under Stockholms kulturnatt passar Statens fastighetsverk även på att öppna upp ett sevärt, hemligt rum – det gamla vattentornet på Skeppsholmen. Där blir det filmvisning, liveinspelning av podden På plats i historien och popcorn.

För mer information kontakta

Maria Uggla, pressekreterare

010-478 76 00

073-332 22 14

maria.uggla@sfv.se

 

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.