Svenska företag inom vård och omsorg tror att digitala lösningar är vägen framåt för att göra byggnader mer energismarta. I Schneider Electrics senaste undersökning uppger hela åtta av tio att digitalisering är avgörande för att skapa mer hållbara och energieffektiva byggnader. Men många är osäkra på hur det ska gå till.
I dag står fastigheter för cirka 40 procent av EU:s totala energianvändning. För att uppnå den minskade klimatpåverkan som fastställts i nya EU-direktiv krävs det rejäla krafttag när det kommer till att energieffektivisera landets byggnader. I Schneider Electrics undersökning, där beslutsfattare inom vård och omsorg svarat på frågor om energieffektivisering, visar det sig att behovet av expertis och ökat samarbete är stort för att klara detta.
Att vård-och omsorgsföretagen har stor tilltro till digitala lösningars förmåga råder det inga tvivel om. Dock finns det utmaningar som kan bromsa processen att förbättra byggnaders energianvändning och hållbarhet:
- Åtta av tio respondenter anser att digitalisering i ganska eller mycket hög grad kan möjliggöra att byggnader blir mer energieffektiva och hållbara.
- Tre av fem listar finansiering som en stor utmaning och 40 procent uppger att de saknar kunskap om hur omställningen ska gå till, eller ser interna resurser som en potentiell bromskloss.
– Undersökningen visar att företag inom vård och omsorg är i behov av mer kompetens och samarbete. På Schneider Electric har vi den kunskap och teknik som krävs. Men för att hjälpa fler kunder att hålla tekniken uppdaterad behövs mer samarbete. Det är också därför vi väljer att öppna upp våra lösningar och samarbeta med fler lokala partners än tidigare. Vår förhoppning är att vi tillsammans kan arbeta snabbare, erbjuda bättre support och minska kostnaderna med våra partners, medan vi på Schneider Electric kan fokusera på att stödja deras arbete med EU:s digitala och hållbara färdplan. På längre sikt kommer detta också att underlätta finansiering, som pekas ut som en stor utmaning, säger Charly Lupart, Vice President Digital Energy på Schneider Electric Sverige.
Bristen på expertis och kunskap återspeglar sig även när det kommer till efterlevnaden av EU:s direktiv om hållbarhetsrapportering (CSRD). Av vård- och omsorgsföretagen som faktiskt hört talas om det nya regelverket anser sextio procent att de vill ha mer information för att följa direktivet. Fyrtio procent har behov av extern konsultering för rapporteringen och en femtedel eftersöker möjlighet till utbildning.
– Det är tydligt att många företag önskar rådgivning kring dessa frågor. Ett behov som vi vill fylla med vår satsning på ett ökat samarbete med olika lokala aktörer. Genom att använda fjärrstyrda lösningar för att förmedla information som företagen behöver så kan vi energirenovera byggnader mycket snabbare. Dessutom kan våra lokal samarbetspartners ta hand om det praktiska underhållet. Detta sparar inte bara tid för alla parter, utan skapar också lägre driftkostnader och större möjligheter för företag att snabbare bli mer energieffektiva och hållbara, avslutar Charly Lupart.
För ytterligare information och kontakt klicka här.
Schneider Electric Schneiders syfte är att påverka genom att ge alla möjlighet att göra det mesta av vår energi och våra resurser, och därigenom överbrygga framsteg och hållbarhet för alla. På Schneider kallar vi detta Life Is On.
Vår mission är att vara den betrodda partnern inom hållbarhet och effektivitet.
Vi är en global ledare inom industriell teknologi som för med sig världsledande expertis inom elektrifiering, automation och digitalisering till smarta industrier, robust infrastruktur, framtidssäkrade datacenter, intelligenta byggnader och intuitiva hem. Förankrade i vår djupa branschkunskap tillhandahåller vi integrerade, helhetslösningar med AI-aktiverad industriell IoT med anslutna produkter, automation, programvara och tjänster, vilket levererar digitala tvillingar för att möjliggöra lönsam tillväxt för våra kunder.
Vi är ett företag för människor med ett ekosystem av 150 000 kollegor och över en miljon partners verksamma i över 100 länder för att säkerställa närhet till våra kunder och intressenter. Vi omfamnar mångfald och inkludering i allt vi gör, styrs av vårt meningsfulla syfte om en hållbar framtid för alla.
www.se.com/se/sv