Connect with us

Marknadsnyheter

Företag som ställer om till hållbara affärsmodeller och digitaliserar kommer snabbare att återhämta sig från COVID-19-krisen

Published

on

Ny rapport från Accenture visar att europiska företag förväntar sig att återhämtningen tar 18 månader i genomsnitt.

STOCKHOLM, Sverige; 27 januari 2021 – Europeiska företag som påskyndar sin digitala omvandling och sitt hållbarhetsarbete kommer sannolikt att återhämta sig snabbare och komma starkare ut ur COVID-19-krisen, enligt en ny rapport från Accenture.

Rapporten “The European Double Up: A twin strategy that will strengthen competitiveness,” som presenteras under den virtuella Davos Agenda Week, visar att europeiska företagsledare förväntar sig att det kommer ta i genomsnitt 18 månader att återgå till de vinstnivåer deras företag hade före pandemin. Enligt rapporten har COVID-19-krisen resulterat i stora skillnader mellan europeiska företags motståndskraft och tillväxtutsikter:

  • Hälften (49%) av europeiska företag har rapporterat om minskade intäkter eller vinster de senaste 12 månaderna och förväntar sig ingen förbättring under de närmaste 12 månaderna.
     
  • En femtedel (19%) av de europeiska företagen upplevde en stark finansiell utveckling före pandemin, men förväntar sig nu en negativ intäkts- eller vinstutveckling de närmaste 12 månaderna. Rapporten benämner dessa företag som ”fallna änglar”.
  • En tredjedel (32%) av de europeiska företagen förväntar sig en lönsam tillväxt under de närmaste 12 månaderna.

Rapporten indikerar att de företag som är ledande inom både digital anpassning och hållbara lösningar är tre gånger mer sannolika än andra företag att inkluderas bland ”morgondagens ledare” och därmed återhämta sig snabbare och komma starkare ur krisen.

”Digital omvandling definierade näringslivet under 2010-talet, och de företag som låg i framkant skapade ett övertag på marknaden,” säger Mattias Lewrén, VD på Accenture i Sverige. ”Vi går nu in i ett decennium med en ny våg av affärsförändringar, drivet av en övergång till hållbara affärsmodeller och lösningar. Hur europeiska företag hanterar denna ”tvillingtransformation”, där både digitala lösningar och hållbarhetsarbete står i fokus, är avgörande för hur snabbt de kommer att återhämta sig efter krisen. Anpassningsförmågan kommer att vara helt central för att bibehålla marknadspositioner och upprätthålla tillväxt efter pandemin.”

Enligt rapporten prioriterar nästan hälften (45%) av europeiska företag investeringar i både digital omvandling och hållbarhet. Specifikt planerar 40% av de europeiska respondenterna att göra stora investeringar i artificiell intelligens, 37% planerar att göra stora investeringar i molntjänster och 31% fördelar om sina investeringar för att fokusera mer på hållbara affärsmodeller.

Europeiska företag är osäkra på tillväxtmålen för 2021
Rapporten konstaterar att färre än hälften (45%) av de europeiska företagen förväntar sig att uppnå sina tillväxtmål för 2021. Företag med säte i Storbritannien, Frankrike och Tyskland är bland de mest optimistiska, där 59%, 52% respektive 51% av respondenterna förväntar sig att uppnå sina mål för 2021. Respondenter i Italien och Spanien är bland de mest pessimistiska, med endast 34% respektive 31% som förväntar sig att nå sina tillväxtmål för 2021.

”Även företag som ser affärsmöjligheter och påskyndar sin omställning till digitala och hållbara lösningar möter hinder i olika skeden av processen”, säger Mattias Lewrén. ”Behovet av att definiera affärsmodeller för hållbara lösningar och produkter samt att frigöra resurser för att bättre mobilisera organisationen och snabbt gå från småskaliga och isolerade projekt till storskaliga och företagsomfattande initiativ är några av utmaningarna.”

Rapporten föreslår flera strategiska steg som ett företag bör ta för att övervinna dessa hinder och framgångsrikt genomföra en förändring. Dessa inkluderar att:

  • Främja ekosystembaserade affärsmodeller som drivs av hållbarhet och möjliggörs av teknik: Marknadsledande företag genererar redan mer än 10% av sina intäkter på detta sätt.
     
  • Kombinera resurser för att använda innovativ teknik i hållbarhetsarbetet: Marknadsledare investerar mer i innovation och avsätter mer än 10% av sina årliga intäkter till forskning och utveckling. De inser också att hållbarhet och teknik inte är separata prioriteringar.
     
  • Leda, stärka och vårda talang: Marknadsledare tar ansvar för medarbetarnas fortsatta utveckling. De drar inte in på omskolning/vidareutbildning, och förstår att bygga och vårda talang är vitalt för att omvandla transformation till konkreta affärsvärden.

”Både digital omvandling och hållbarhet kommer att bli två nyckelfaktorer för företags återhämtning efter pandemin. Innovativ teknik och hållbara lösningar har länge gått hand i hand. I en värld som det senaste året präglats av digitalisering och kollektiv anpassningsförmåga har det skapats en förväntan snarare än en önskan, att företag ska erbjuda innovativa digitala lösningar och arbeta efter hållbara affärsmodeller. Genom att kombinera dessa två områden kan företag både stärka sina varumärken gentemot kunder och leverantörer, men även effektivera sin verksamhet och skapa snabbare tillväxt när samhällen börjar se slutet på Covid-19-krisen.”, säger Mattias Lewrén.

Om rapporten
Rapporten baseras på en undersökning med 4 051 högt uppsatta chefer i 13 länder och inom 19 olika branscher. Undersökningen genomfördes i november 2020 och omfattar företag med en årlig intäkt som överstiger 500 miljoner dollar. De representerade branscherna innefattar: luftfart och försvar: flygbolag / resor / transport; fordon; bankverksamhet; kapitalmarknader; kommunikation / media / underhållning; kemikalier; konsumtionsvaror; energi; hälsa; högteknologi; industriella varor och utrustning; försäkring; läkemedel / bioteknik / biovetenskap; public service; detaljhandeln; programvara / mjukvaruplattformar; samt elbranschen. De länder som representeras innefattar Australien, Kanada, Kina, Frankrike, Tyskland, Italien, Japan, Saudiarabien, Förenade Arabemiraten, Singapore, Spanien, Storbritannien och USA.

 

Om Accenture
Accenture är ett globalt konsultföretag inriktat på digitalisering, molntjänster och cybersäkerhet. Med specialistkunskap och erfarenhet från 40 olika branscher erbjuder vi tjänster inom strategi, rådgivning, IT, interaktiva lösningar samt verksamhetsoptimering. Till vår hjälp har vi världens största nätverk av tekniskt avancerade intelligent operations center. Vi är 514 000 medarbetare i mer än 120 länder som varje dag levererar på löftet om teknisk och mänsklig uppfinningsförmåga. Genom att anamma kraften i förändring skapar vi värde och gemensamma framgångar för kunder, medarbetare, aktieägare och samhället i stort. Besök oss gärna på accenture.se

 

För mer information, vänligen kontakta:
Anna Markelius
Accenture
+46730513452

anna.markelius@accenture.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

My Beat tar an ett telefonförsäljningsföretag och planerar för 100 % tillväxt under de kommande 12 månaderna.

Published

on

By

My Beat har idag ingått avtal om att ta över ett säljbolag med 12 säljare i verksamheten. Företaget kommer att vara helt integrerat i My Beats arbetsprocesser från första veckan i maj 2024 och alla säljare kommer att vara aktiva från dag ett. Detta bör resultera i väsentligt stärkt tillväxt, kundservice, produktutbud och lönsamhet

My Beat meddelar att bolaget idag har tecknat en avsiktsförklaring om köp av ett telefonförsäljningsföretag som har lång erfarenhet av att sälja mobilabonnemang och tillhörande tilläggstjänster. Affären är en ”Try-and-Buy”-process där My Beat har rätt att utlösa ett fullständigt köp och verksamhetsöverlåtelse under hösten om säljteamet och kundeservice fungerar tillfredsställande. Villkoren för ett sådant köp är färdigförhandlade i avtalet och beredda att utlösas. Inom ”Try-and-Buy”-processen genomförs även nödvändig Due Diligence. My Beat har en reservation i avtalet relaterat till framgångsrik finansiering, som är på god väg.

Effekten av att ta in denna säljorganisation förväntas ge minst 100% tillväxt under de kommande 12 månaderna med god lönsamhet för My Beat. I detta ingår en betydande expansion av det produkt- och tjänsteutbud som My Beat kommer att erbjuda sina kunder.

I samband med denna transaktion anställs chefen för telefonförsäljningsverksamheten, Erik Vennerlund, som försäljningsdirektör i My Beat. Erik har byggt upp telekomverksamheter två gånger tidigare. Första gången som ung man utan tillräckligt med kapital. Det ledde till framgång med kundförvärv, men brist på kapital resulterade i konkurs och en dåligt behandlad betalningstransaktion som ledde till böter. Dessa händelser har han lämnats bakom sig och sedan dess så har Erik i sitt senaste uppdrag byggt upp en försäljningsorganisation som framgångsrikt tillät en stark tillväxt för en annan mobiloperatör. Försäljningsorganisationen frigörs från sitt tidigare uppdrag och My Beat kan köpa den.

Ordförande i My Beat, Olav Kalve, säger att han är mycket nöjd med detta avtal och den potential detta avtal ger för My Beat och våra kunder. Transaktionen kommer att säkerställa betydligt starkare tillväxt, kundservice, produkterbjudanden och lönsamhet för My Beat och våra ägare. Erik är en gedigen affärsman med lång erfarenhet från försäljning i telekombolag. Olav är mycket tacksam över att Erik och hans team nu ska lyfta My Beats försäljning till rekordfart.

Erik Vennerlund konstaterar att han och teamet verkligen ser fram emot att börja jobba för My Beat. Både för att fortsätta den höga kundservicen My Beat är känt för, och inte minst, ser de fram emot att få fart på kundtillväxten på My Beat.  

För mer information om My Beat, vänligen kontakta:

Olav Kalve

Styrelseordförande My Beat AB

+4790692993

olav.kalve@advisum.no

www.mybeat.se

Om My Beat AB

My Beat är en svensk mobiloperatör som erbjuder privatpersoner mobilabonnemang och mobilt

bredband. Företaget har som mål att vara ledande i att kombinera bra priser med hög personlig service..

Continue Reading

Marknadsnyheter

Yabie signerar Letter of Intent (LOI) med en ledande nordisk detaljhandelskedja

Published

on

By

Den aktuella produkten för samarbetet är Yabie Emergency POS som bäst beskrivs som en back-up och side-by-side-lösning till kundens befintliga kassa-och betallösning. Produkten används idag av vår kund IKEA i samtliga svenska varuhus.

Intro från Siri Hyltén-Cavallius, VD på Yabie:

Det känns väldigt spännande att komma i mål med den här affären. Utöver att det är en ekonomiskt bra affär, så är det potentialen i Emergency POS-erbjudandet som är väldigt spännande. Vi ser hackerattacker avlösa varandra mot stora butikskedjor i Norden, och vi sitter i förarsätet för att erbjuda precis den redundanta lösning som de behöver för att känna sig trygga i framtiden. Vi är övertygade att den här affären, med en välkänd och ledande aktör på marknaden, kommer öppna upp fler möjligheter framåt. 

Den aktuella produkten för samarbetet är Yabie Emergency POS som bäst beskrivs som en back-up och side-by-side-lösning till kundens befintliga kassa-och betallösning. Produkten används idag av vår kund IKEA i samtliga svenska varuhus. Vi ser en stor ökning i efterfrågan efter just denna produkt på marknaden från stora, nationella och internationella, detaljhandel och livsmedelskedjor. 

Kunden i korthet:

  • Ledande nordisk detaljhandelskedja med nära 800 butiker i Europa
  • En av Europas snabbast växande detaljhandelskedjor 
  • Expanderar i hela Europa och har idag butiker i 8 länder

Affären i korthet:

  • Samarbetet inleds med nordisk lansering i Sverige, Danmark, Norge och Finland inom 6 månader
  • Fortsätter sedan i Europa med lanseringar i Portugal, Spanien, Frankrike och Nederländerna inom 12 månader
  • Minimum 1000 antal aktiva licenser (motsvarar 4,4 SEKm ARR) med mål att öka över tid upp till 3000 aktiva licenser
  • Återkommande intäkter på årsbasis, ARR: 
    • Första året: 4,4 SEKm 
    • Andra året: 4,4 – 6,6 SEKm
    • Tredje året: 4,4 – 9,4 SEKm
  • Fullständigt avtal skall signeras senast 15 maj enligt LOI

Om Yabie (publ.)                                                                                                                                                       

Yabie är ett av Sveriges snabbast växande fintechbolag som förenklar vardagen för tusentals små och medelstora företagare med sin branschledande kassa-och betalningslösning. Den molnbaserade allt-i-ett-produkten lockar allt från pizzerian runt hörnet till IKEA. Med ambitionen att bli en ledande europeisk aktör inom mjukvara för betalnings- och kassalösningar har Yabies resa stöttas av några av Nordens mest välkända investerare i Creades, Swedbank, Zaal Management och NFT Ventures.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordic LEVEL Group säkrar finansiering om ca 75 MSEK

Published

on

By

Nordic LEVEL Group (”LEVEL”), har under april refinansierat befintlig belåning samt erhållit ytterligare kreditlimiter om ca 25 MSEK och med detta samlat sin finansiering och övriga banktjänster hos en av de fyra svenska storbankerna. Ett urval av finansieringslösningar utifrån aktuella förutsättningar täcker LEVELs behov till såväl investeringar som den löpande verksamheten. Räntenivån på krediterna varierar mellan 1,85 procent och 2,95 procent plus STI90 beroende på typ av kreditfacilitet. Krediterna har en löptid från löpande 12 månader för kontokredit till 4 år för banklån.

Det är mycket glädjande att LEVEL idag är har en god kreditvärdighet. Vi har fått ett bra mottagande av den finansiella sektorn under vår bankupphandling. Vi ser mycket fram emot vårt samarbete med vår nya bank och det är av stor vikt för oss att nu erbjudas möjlighet att samla alla våra bankaffärer i en bank, säger Jörgen Lundgren, CEO på Nordic LEVEL Group.

Denna information är sådan information som Nordic LEVEL Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 april 2024 kl. 14.30 CEST.

För ytterligare information kontakta:

Jörgen Lundgren, VD och koncernchef

Tel 070-486 58 99 
E-post: jorgen.lundgren@nordiclevelgroup.com

Nordic LEVEL Group – Enabling our clients to live a levelled life

Nordic LEVEL Group är en förvärvsdriven koncern som utvecklar och integrerar bolag, med exponering mot säkerhetssektorn. Koncernen är en helhetsleverantör av tillförlitliga och moderna trygghets- och säkerhetslösningar samt tjänster. Koncernen har ca. 150 anställda med en på årlig basis omsättning om ca. 400 MSEK. Verksamheten bedrivs genom koncernens dotterbolag på den nordiska marknaden. Koncernens är verksam inom två kärnområden: Advisory ochTechnology. Koncernens mål är att öka både den upplevda och faktiska säkerheten i samhället, särskilt fokusera på samhällskritisk verksamhet samt säkerställa att dess kunder ska kunna leva ett så bra liv som möjligt, trots ovanliga utmaningar. Bolaget grundades 1989 och har sitt huvudkontor i Stockholm. För mer information, vänligen besök: www.nordiclevelgroup.com

Nordic LEVEL Groups aktie handlas under kortnamnet LEVEL på Nasdaq First North Growth Market och bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ)

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.