Tanalys

Företagens reklamaccessoarer – fungerar dem fortfarande?

Marknadsföring är en av faktorerna som gör ett företag framgångsrikt. Konceptet i sig innebär många och olika saker då den gemensamma nämnaren är att framhäva företages produkter eller tjänster. Reklamaccessoarer utgör en del av marknadsföringen. Är de en fungerande reklam?

Först och främst ska vi kanske gå genom vad begreppet reklamaccessoar omfattar. Mössor med tryck är ett vanligt exempel på sådana accessoarer. Tröjor med tryck och muggar brukar också inkluderas i den avdelningen. En mössa som värmer under blåsiga och kalla vinterdagar sitter aldrig fel. Och har den brodyr eller tryck kan den bli ännu finare. Tanken med sådana profilprodukter är att boosta företagets varumärke på ett milt och oengagerade sätt.

Fungerar reklamknepet fortfarande nu när digitala teknologierna har tillfört flera intressanta sätt att marknadsföra sin verksamhet på? Sanningen är att ja, visst fungerar dem. En mössa med tryck kan bäras av en person på tunnelbanan eller ute på löprundan. En hel del människor kommer säkerligen att lägga märke till den och det är just vad företaget strävar efter, att bli sedd utan att störa. Att visa sin existens utan att vara alltför påflugen, något som vanlig TV och digital reklam uppfattas att vara.  

Hur kan en mössa med tryck komma till sin mottagare?

Hur kan en mössa med tryck komma till sin mottagare? Vilken är vägen mellan en reklamaccessoar och målgruppen som reklambudskapet ska nå?

Det vanligaste sättet är att dela ut mössorna under olika typer av evenemang såsom sporttävlingar eller tillställningar som sponsras av företaget. Deltagarna kan få varsin mössa som de kan bära under själva tillställningen eller tävlingen.

En annan väg att gå är att dela ut dem internt till medarbetarna i form av en julklapp eller under en organiserad teambuilding. Sådana typer av accessoarer kan även delas ut till medarbetarnas familjemedlemmar med en förhoppning om att de kommer att bäras kontinuerligt. Den effektiva marknadsföringen skär just när mössan bärs av personen i fråga. Då skapas det en chans för företagsloggan att bli sedd av olika utomstående personer som i sin tur blir intresserade eller memorerar varumärket.

Ett boost för företagets varumärke

Mössor, tröjor och muggar med tryck är reklamprodukter som alla företag har tillgång till. Oavsett

Vilka andra sätt synliggör företagets varumärke? Förutom den vanliga TV reklamen som många fortfarande använder sig av så finns det även digitala kanaler vars räckvidd anses vara större. Att skapa profiler i sociala medier som innehåller intressanta budskap kan gott och väl fungera som bästa möjliga markandsföringskanal.

Ett annat bra sätt att boosta varumärket är att formulera företagets värderingar och förmedla dem till alla medarbetare. Deras insikt kan vidareföras till deras familjer och vänner. Det är ett effektivt sätt att sprida kunskap om själva företaget och dess verksamhet.  Att kombinera denna form av förmedling med presenter i form av profilprodukter fungerar ännu bättre. Alla älskar gåvor och chansen att de bärs upp med stolthet är relativ stor, om medarbetarna faktiskt är införstådda med företagets koncept. Nästa steg är att behålla vetskapen om företagets varumärke. Hur görs det? En utvärdering av vad medarbetarna tycker om företaget och hur de uppfattar dess identitet räcker gott och väl för att veta om de har förstått vad varumärket står för.

Att skapa en förståelse av varumärket hos externa intressenter är en annan väg att gå. Organisation och deltagande av inom olika välgörenheter fungerar väldigt bra. Sådana typer av events ger chansen åt alla företag att visa sin identitet och stärka sitt varumärke. Förmedlingen av företagets varumärke är grunden till all marknadsföring. Profilprodukter, direkt reklam, TV reklam och välfungerande konton i sociala medier är grundstenarna i den processen. Hur ett företag väljer att hantera sina marknasföringskoncept beror på strategier och bransch.

Exit mobile version