Connect with us

Marknadsnyheter

Företagsfoton av kvalitet blir allt viktigare ihop med varumärke

Published

on

Dagens digitala värld har medfört mängder med fördelar. Snabbare nyhetsförmedling, förenklad kommunikation och tillgång till information – enkel åtkomst, helt enkelt. För företag innebär detta dock inte enbart fördelar. Företagen har det svårare än någonsin att nå ut med sitt varumärke bland allt brus runtomkring, men det finns en stor uppsida för den som lyckas.

 

För ett företag som når ut med sitt varumärke finns goda möjligheter för informationen att spridas, exempelvis via sociala medier eller den klassiska word to mouth-modellen, vilket i de flesta fall resulterar i ökad försäljning och ökat kapital.

Detta vill svenska folket att en hemsida innehåller

Företagets hemsida är en stor del i dess ansikte utåt. Den information och image hemsidan ger kommer också vara bland det första mottagarna tar del av. Undersökningar visar att det finns vissa punkter som ständigt hamnar i topp över vad svenskarna vill att en företagshemsida innehåller.

Information om företaget

Den första punkten som mottagarna anser vara värdefull handlar om att få tillgång till information om företaget. Att på ett tydligt och transparent sätt visa vilka som står bakom innehållet gör att mottagaren känner sig inbjuden och trygg, samtidigt som det gör företaget mer lockande. När dessa tre komponenter slås samman är kunden mer trolig att genomföra ett köp.

Ett enkelt sätt att uppfylla detta önskemål är att alltid ha en ”om oss”-sida där innehållet är formulerat med ett personligt tilltal. Texter av denna sort bör alltid kompletteras med företagsfoton. För skapa den personliga känslan kring företaget är företagsporträtt, exempelvis med bilder på de anställda, ett effektivt medel.

Dessa bör placeras på fler delar av hemsidan än enbart på ”om oss”-sidan. Ett företag tjänar alltid på att ge ett personligt intryck på samtliga platser där kunden kan bilda sig en uppfattning om företagets profil.

Information om produkterna

När mottagaren väl bildat sig en uppfattning om företaget vill denne ta del av produkterna, som ju troligtvis är själva anledningen att hemsidan besöks. Design, funktion och pris är tre frågor som alltid bör besvaras. Även i detta fall bör texten kompletteras med välproducerade foton.

Vi äter mycket med ögat, heter det. Detsamma gäller när vi ska köpa en produkt, egentligen inom de allra flesta kategorier. Högkvalitativa produktbilder som dels kallar på uppmärksamhet och dels svarar på kundens frågor gör produkten mer lättillgänglig och lockande än om den visas i form av text eller en bild som inte förmedlar någon känsla.

Enkel åtkomst till kontaktuppgifter

Den tredje och sista punkten bland svenska folkets önskemål handlar om kontaktuppgifter. Även om hemsidans information är övergripande kvarstår ofta flertalet frågor hos en potentiell kund, oavsett om det rör sig om ett större eller mindre köp. Att på hemsidan tydligt visa hur kunden kan kontakta företaget för att få svar på sina frågor är därför av stor vikt. I den digitala världen har vi ett kort ”attention span”. För att inte ge upp och vända oss till näststående alternativ behöver vi snabbt och enkelt kunna nå den information vi vill.

Uppfylls samtliga av kundens tre primära förväntningar på ett företags hemsida finns goda möjligheter till att verksamheten kan öka omsättningen och därmed ta ytterligare kliv framåt.

Presskontakt

Kristina Hellqvist

kristina@iamcontent.se

Kristina Hellqvist
Presskontakt

kristina@iamcontent.se

I Am Content – PR & Communication

I Am Content helps companies find their brand, their story and their true communication.
Content is king – I Am Content

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

FUZED intar Almedalen tillsammans med Generation Pep – folkhälsa och gaming i fokus

Published

on

By

En ny rapport visar att 80 procent av dagens unga rör sig för lite. Det vill FUZED belysa under årets Almedalen och lanserar därför Clubhouse, en innovativ arena med fokus på folkhälsa och gaming, i samarbete med Generation Pep. Målet är att arrangera seminarier som främjar diskussionen om hur vi säkerställer att alla barn och ungdomar i Sverige får möjlighet att leva ett aktivt och hälsosamt liv.

Endast två av tio barn uppnår rekommendationerna för daglig fysisk aktivitet enligt en ny rapport av Generation Pep. Gaming är ett av Sveriges största fritidsintressen samtidigt som för mycket skärmtid hos barn och unga är en utmaning. FUZED, vinnare av priset “Årets peppare” på Idrottsgalan 2023, arbetar med gaming för att aktivera barn och unga. Det hyllade företaget arbetar med hållbar skärmtid och bygger tillsammans med kommuner, mötesplatser där gaming och fysisk aktivitet möts.

– Vi har en generation som växer upp framför skärmen och ett samhälle som inte följer med i utvecklingen kring ungas skärmtid. Offentlig sektor behöver nya verktyg för att möta utmaningarna, och vår anläggning i Helsingborg är ett tydligt bevis på ett framgångsrikt koncept där skärmen blir en katalysator för ökad rörelse. Vi vill lyfta fram innovativa lösningar och ser Almedalen som en fantastisk mötesplats för nya möten och samtal, säger Karl Sergel, co-founder och vd på FUZED.

I ett samarbete för Almedalen 2024 går FUZED ihop med Generation Pep och arrangerar Clubhouse, en arena där den digitala och fysiska världen smälter samman, med ambitionen att lyfta utmaningarna som samhället står inför. Det är en plats som bjuder in till givande samtal om konkreta lösningar och verktyg som främjar positiv utveckling. 

– Generation Pep vet att hela samhället behöver kraftsamla för att tillsammans skapa fler möjligheter för att alla barn och unga ska ha möjlighet att leva ett aktivt och hälsosamt liv. Vår förhoppning är att den här samlingsplatsen ska skapa dialog och vara en katalysator för innovationer som ska leva kvar även efter Almedalen, och där vi nästa år kan visa på en rad konkreta exempel som på allvar gör skillnad för barn och ungas hälsa, säger Carolina Klüft, verksamhetschef på Generation Pep.

Om FUZED
FUZED arbetar med att koppla ihop barn och ungas gamingintresse till en hälsosammare livsstil. I nära samarbete med kommuner, näringsliv och organisationer etablerar de fysiska anläggningar där sport möter gaming under samma tak.
Läs mer på: www.fuzed.com

Om Generation Pep
Generation Pep är en icke vinstdrivande organisation som arbetar för barn och ungas hälsa. Kronprinsessparet är initiativtagare till Generation Pep.
Läs mer på: www.generationpep.se

Karl SegelVDkarl@fuzed.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Invent Medic publicerar Årsredovisning för 2023 och Beslutsunderlag inför årsstämma

Published

on

By

Invent Medic Sweden AB presenterar idag årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 samt beslutsunderlag för kommande årsstämma den 7 maj, 2024 i Lund.

Underlag för deltagande i bolagets årsstämma den 7 maj inklusive årsredovisning, fullständigt beslutsunderlag och fullmaktsformulär finns per idag den 16 april 2024 på bolagets hemsida www.inventmedic.se och kan på begäran även rekvireras från bolaget.

För information om Invent Medic Sweden AB, vänligen kontakta
Anna Lindström, VD
Telefon: 0723 811 710
E-post: info@inventmedic.com 

Invent Medic Sweden AB (Invent Medic) är ett svenskt bolag som skapar möjlighet till ett aktivt liv för alla kvinnor genom att erbjuda ett brett sortiment av värdeskapande produkter inom kvinnohälsa till hälsovården, icke-statliga organisationer samt direkt till konsument. Bolagets produkter fokuserar på kvinnlig inkontinens samt menstruell hälsa. Till hälsovårdens aktörer i ett flertal länder erbjuds den egenutvecklade produkten Efemia Bladder Support, ett CE-märkt och patenterat medicintekniskt hjälpmedel mot kvinnlig ansträngningsinkontinens. Dessutom är Invent Medic exklusiv distributör i Sverige för det kvinnliga uridomet UriCap. Via den egna e-handelskanalen www.flowcup.com samt genom samarbeten med icke-statliga organisationer erbjuder bolaget egenutvecklade, säkra och hållbara mensskydd som menskoppar och menstrosor samt tillbehörsprodukter. Invent Medics aktier är listade på Spotlight Stock Market under förkortningen IMS, och aktiens ISIN-kod är SE0007603402. Mer information finns på www.inventmedic.com och www.spotlightstockmarket.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ett atomlager guld – LiU-forskare skapar guldén

Published

on

By

För första gången har forskare lyckats skapa ark av guld som endast är ett atomlager tjockt. Materialet har fått namnet guldén. Enligt forskarna från Linköpings universitet får guldet nya egenskaper som kan göra det lämpligt för bland annat koldioxidomvandling, väteproduktion och framställning av värdefulla kemikalier. Resultaten är publicerade i tidskriften Nature Synthesis.

Lars Hultman professor och Shun Kashiwaya bitrdande universitetslektor vid Linkpings universitet

Forskare har länge försökt göra ark av guld som är ett atomlager tjockt men misslyckats på grund av metallens vilja att klumpa ihop sig. Men nu har forskare från Linköpings universitet lyckats tack vare ett hundraårigt recept använt av japanska smeder.

– Om man gör ett material extremt tunt händer något extraordinärt – som med grafen. Samma sak händer med guld. I vanliga fall är guld som bekant en metall, men blir den ett atomlager tjock kan guldet bli en halvledare i stället, säger Shun Kashiwaya, forskare vid avdelningen för materialdesign vid Linköpings universitet.

För att skapa guldén utgick Linköpingsforskarna från ett tredimensionellt grundmaterial där guldet ligger inbäddat mellan lager av titan och kol. Men vägen till guldén har inte varit spikrak. Enlig Lars Hultman, professor i tunnfilmsfysik vid Linköpings universitet, beror en del av framsteget på ett lyckokast. 

– Vi hade skapat grundmaterialet med helt andra tillämpningar i åtanke. Vi började med elektriskt ledande keramik som kallas titankiselkarbid, där kisel ligger i tunna lager. Då var tanken att belägga keramiken med guld för att skapa en kontakt. Men när vi utsatte materialet för hög temperatur blev kisellagret ersatt av guld inuti grundmaterialet, säger Lars Hultman.

Fenomenet kallas interkalation och det forskarna då hade upptäckt var titanguldkarbid. Under flera år har forskarna haft titanguldkarbid utan att veta hur guldet ska kunna ”vaskas fram”. 

Som av en händelse hittade Lars Hultman en metod som använts inom japansk smideskonst i över hundra år. Det kallas Murakamis reagent som etsar bort kolrester och ändrar färgen på stål vid till exempel knivtillverkning. Men det gick inte att använda exakt samma recept som de smederna gjorde. Shun Kashawaya fick testa sig fram:

– Jag prövade olika koncentrationer av Murakamireagensen och olika tidsspann för etsningen. En dag, en vecka, en månad, flera månader. Det vi märkte var att ju lägre koncentrationen var och ju längre tid etsningen pågick desto bättre. Men det räckte ändå inte, säger han.

Etsningen måste också utföras i mörker då cyanid utvecklas i reaktionen när den träffas av ljus och det löser upp guldet. Sista steget var alltså att få guldarken stabila. För att de frilagda tvådimensionella arken inte ska krulla ihop sig tillsattes ett ytaktivt ämne. I detta fall en lång molekyl som separerar och stabiliserar arken, en så kallad tensid.

– Arken med guldén finns i en lösning, lite som cornflakes i mjölk. Med hjälp av en typ av ”håv” kan vi samla upp guldet och undersöka i elektronmikroskop för att bekräfta att vi lyckats. Vilket vi har, säger Shun Kashawaya.

De nya egenskaperna hos guldén beror på att guldet får två fria bindningar när det ligger i två dimensioner. Tack vare det kan framtida tillämpningar innefatta koldixidomvandling,  framställning av värdefulla kemikalier, katalys för att producera vätgas, vattenrening, kommunikation och mycket mer. Dessutom kan mängden guld som används i tillämpningar idag minskas rejält.

Nästa steg för LiU-forskarna är att undersöka om det går att göra likadant med andra ädelmetaller och identifiera fler framtida tillämpningar.

Forskningen finansierades av Vetenskapsrådet, Regeringens strategiska forskningsområde inom materialvetenskap, AFM, vid Linköpings universitet, Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, Stiftelsen Åforsk, Olle Enqvists Stiftelse, Carl Tryggers Stiftelse, Göran Gustafssons Stiftelser, MIRAI 2.0, Swedish National Infrastructure for Computing (SNIC) och National Academic Infrastructure for Supercomputing in Sweden (NAISS).

Artikeln: Synthesis of goldene comprising single-atom layer gold, Shun Kashiwaya, Yuchen Shi, Jun Lu, Davide G. Sangiovanni, Grzegorz Greczynski, Martin Magnuson, Mike Andersson, Johanna Rosen, and Lars Hultman; Nature Synthesis, publicerad online 16 april 2024, DOI: 10.1038/s44160-024-00518-4

Kontakt

Lars Hultman, professor, lars.hultman@liu.se, 013-28 12 84

Shun Kashiwaya, biträdande universitetslektor, shun.kashiwaya@liu.se

Pressmeddelandet skickat av: 
Anders Törneholm
Presskontakt, 
Linköpings universitet
013-28 68 39
anders.torneholm@liu.se

Vill du ha mer nyheter från Linköpings universitet? Genom nyhetsbrevet ”Forskning och samhälle – nyheter från Linköpings universitet” får du ta del av det senaste inom forskning och samverkan vid Linköpings universitet. Prenumerera här

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.