Tanalys

Försäljningen av Fairtrade-märkta varor minskar

För första gången minskar försäljningen av Fairtrade-märkta varor. Allra tydligast märks det på konsumtionen av bananer och kaffe i dagligvaruhandeln.
Det är ett trendbrott som riskerar att påverka både mänskliga rättigheter och miljö negativt, säger Cecilia Ceder, vd för Fairtrade Sverige.

Under inflationsåret 2022 konsumerade svenskarna färre ekologiskt och etiskt märkta varor i dagligvaruhandeln. Försäljningen av Fairtrade-märkta varor sjönk med tre procent och uppgick förra året till cirka 4,8 miljarder kronor. Tidigare har försäljningen ökat år för år – utom under coronapandemin då den låg relativt stabil.

Tappet märks tydligast på bananer. I dag är ungefär var tionde banan Fairtrade-märkt, att jämföra med var sjätte år 2019.

– En orsak är att flera livsmedelsbutiker plockat bort ekologiska Fairtrade-bananer ur sitt sortiment, för att i stället erbjuda bananer som bara är ekologiska, säger Cecilia Ceder.

Konsumtionen av etiskt märkt kaffe i dagligvaruhandeln har också dalat. Förra året köpte svenskarna drygt 20 procent mindre Fairtrade-märkt kaffe i butik än året innan.

– Det är ett oroväckande försäljningstapp. Dagens kaffeodlare brottas med både klimatförändringar och ökade omkostnader och en hållbar konsumtion är central för att de ska kunna fortsätta med sitt jordbruk, säger Cecilia Ceder.

Förra året såldes cirka två tredjedelar av allt kaffe i dagligvaruhandeln till extrapris på kampanj, vilket sällan inkluderar etiskt producerat kaffe. 

– För många konsumenter blir steget till att välja etiskt märkt kaffe allt för högt när det andra kaffet säljs för ”3 för 99” på kampanj. Här kan dagligvaruhandeln minska tröskeln genom att även erbjuda Fairtrade-kaffe till kampanjpris, säger Cecilia Ceder.

Samtidigt som Fairtrade-kaffe minskade i volym inom dagligvaruhandeln ökade det utanför livsmedelsbutikerna, exempelvis på hotell, restauranger och arbetsplatser. Den ökningen fortsätter nu under 2023. En trolig förklaring är återgången till tidigare konsumtionsmönster efter coronapandemin.

Trots minskad konsumtionen av Fairtrade-märkta varor förra året ökade försäljningen inom vissa kategorier i dagligvaruhandeln. Det såldes 30 procent fler Fairtrade-märkta chokladkakor och 36 procent mer Fairtrade-märkt kakao och chokladdryck. Ökningen beror bland annat på att flera livsmedelskedjor valt att märka produkter inom de egna varumärkena med Fairtrade.

– Det är otroligt glädjande och visar vilken möjlighet svensk dagligvaruhandel har att främja en mer hållbar konsumtion, säger Cecilia Ceder.

En annan positiv trend är att sju av tio rosor som säljs i Sverige nu är Fairtrade-märkta, vilken är den hittills högsta marknadsandelen. I dag satsar Lidl och Axfood-koncernen (Tempo, Hemköp och Willys) på 100 procent Fairtrade-märkta rosor.

För frågor eller intervju, kontakta Ingrid Arinell, pressansvarig, Fairtrade Sverige: 08-122 089 18, ingrid.arinell@fairtrade.se

Kort om Fairtrade: Fairtrade är en internationell tredjepartscertifiering för råvaror odlade i länder med utbredd fattigdom. Certifieringen innebär bland annat en bättre betalning till odlaren och krav på social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.

Exit mobile version