Tanalys

Försäljningen av jakt- och friluftsutrustning ökar kraftigt 2020

Jakthandeln har haft en stark utveckling under flera år, men året som fick alla att stanna hemma har skapat en oöverträffad tillväxt. 

Många svenskar har jobbat från hemmakontor och spenderat mer fritid hemma än någonsin tidigare. Privatresor har ställts in och den budget som lagts undan har i många fall investerats i en aktiv fritid. Ingen som varit ute har kunnat undvika att se den ökade aktiviteten på vandringsleder, i löpspår och friluftsområden.

Jägarkåren, som redan tidigare upptäckt de fördelar naturen har att bjuda på, har istället kunnat lägga mer tid på underhåll av de egna jaktmarkerna för att se till att viltvårdens förutsättningar är i toppskick inför säsongen.

– Vårt jaktlag har i år kunnat hålla efter vildsvinsstammen i högre grad än tidigare. Vi har främst märkt av minskade viltskador i våra åkrar. Vi har förstås även sett en ökad tillströmning av människor som kommit ut i naturen och plockar bär och svamp, fiskar eller bara njuter av utomhuslivet, säger Clas af Ugglas, ägare av Frölunda Gård, norr om Stockholm.

En annan viktig förutsättning som fått mer tid är träningen av den egna förmågan inom skytte av såväl hagel som kula. Tillsammans med förändringen mot en mer lokal och naturnära fritid har detta märkts tydligt även kommersiellt.

Lars Martinsson, VD för jaktkedjan Jaktia, har ett starkt 2020 att summera så här långt.

– Vi har sett en ökande trafik till våra butiker där hårda varor inom jakt ökat kraftigt, och försäljningsutvecklingen inom fiskeutrustning har varit närmast extrem. Inom jaktutrustning har vapen och ammunition, hund och friluftsdelen växt medan konfektion haft en mer flack kurva. Totalt är vi +35 procent under årets första nio månader och vår teori är att reskassor numera läggs på ett aktivt friluftsliv. Till saken hör att många sett möjligheten att involvera sina familjer i högre grad i det som tidigare varit ett personligt intresse. Därför kan vi se många försäljningskvitton där man istället för en enskild produkt istället köpt exempelvis fyra fiskespön, två handkikare eller tre regnställ. Det är kul att fler kommer ut och får uppleva naturen och vi hoppas att detta kommer att få långsiktiga effekter för friluftsintresset, säger Lars Martinsson.

Jonas Ås, VD för jaktkedjan Interjakt, instämmer i bedömningen av året.

– Vi kände en oro, precis som alla andra affärsverksamheter, under den tidiga våren. Men med undantag av de utmaningar vi haft med att få hem varor som satt fast hos leverantörer och tillverkare har vi haft ett mycket bra år. Vi ser en stark tillväxt inom i princip alla produktområden. Eftersom vi även har verksamhet i Norge, Finland och Danmark så märker vi att det är liknande situationer även där. Skillnaden i övriga nordiska länder är främst att restriktionerna på grund av covid-19 har varit tuffare i våra grannländer och det har påverkat den fysiska kundtrafiken i butikerna under våren. Där har de som haft en etablerad nätförsäljning varit vinnarna. Generellt är det ju så att ökad användning av utrustningen gör att du som användare upptäcker slitage eller ställer högre funktions- och kvalitetskrav. Av förbrukningsvarorna ser vi att ammunitionsförsäljningen har haft en kraftig tillväxt genom ökat övningsskytte.

Växande marknad

Ulf Segerqvist

som är ordförande för branschföreningen Jaktgrossisterna i Sverige är glad över utvecklingen.  

– Marknadssiffrorna är inte sammanställda, men bedömningen är att ökningen för jaktbranschen pendlar mellan 10-15 procent, lite beroende på hur gränserna mellan jakt, fiske och friluftsutrustning definieras. Precis som att framtiden kommer att innebära fler videokonferenser, även efter att reserestriktionerna försvunnit, hoppas vi på att de som nu fått tillfälle att upptäcka vad Sverige och naturen har att bjuda på ska fortsätta ett sunt och rörligt liv närmare naturen. Det våra medlemsföretag och kunder kan erbjuda är råd och utrustning som ger dig en bättre upplevelse. 

Kontaktuppgifter Jaktgrossisterna

Ulf Segerqvist, Ordförande Jaktgrossisterna, 070-591 47 20, ulf@swedteam.com
Clas af Ugglas, VD Frölunda Gård, 08-581 720 63, info@frolundagard.se
Lars Martinsson, VD Jaktia, 031-20 48 95, jaktia@jaktia.se
Jonas Ås, VD Interjakt, 010-480 47 70, jonas.a@interjakt.com

 

Om Jaktgrossisterna

Jaktgrossisterna består av ledande distributörer inom jaktbranschen som samverkar för att utveckla gemensamma delar av verksamheten som är viktiga för medlemmarnas och branschens framtid. Jaktgrossisterna startades redan på 1960-talet, då som en sektion inom SPOFA och kallad Vapensektionen som senare blev Spofa Jakt. 2015 bytte vi namn till Jaktgrossisterna i Sverige. Jaktgrossisterna samverkar aktivt med jägarförbunden, jaktutbildningar och andra verksamheter med inriktning mot jakt och viltvård och informerar om utvecklingen för vår bransch. 

https://jaktgrossisterna.se/

Exit mobile version