Tanalys

Fotoutställning av Reach for Change i Kungsträdgården sätter ljus på socialt entreprenörskap

12-25 september, som en del av Stockholm Impact Week, går det att se fotoutställningen Lokala Hjältar i Kungsträdgården, Stockholm. Utställningen består av porträttbilder av de elva entreprenörer som är med i Reach for Changes inkubatorprogram i Sverige. Syftet med utställningen är att lyfta socialt entreprenörskap och hylla några av de som runt om i Sverige jobbar för att förbättra livet för barn och unga genom innovation och nytänkande.

Genom att dela våra elva entreprenörers historier hoppas vi kunna bredda bilden av vem som är och kan vara en entreprenör, och inspirera fler att gå från idé till handling. För en värld där alla barn och unga når sin fulla potential oavsett var de växer upp, säger Sofia Breitholtz, VD, Reach for Change

Något som kännetecknar alla elva Change Leaders är att få av dem började med en övertygelse om att bli entreprenör. Istället har det i många fall handlat om tillfälligheter som gjorde att de kom in på den entreprenöriella banan. Genomgående är att dessa personer såg problem och utmaningar i samhället som de kände att de inte kunde låta bli att lösa. 

Jag känner mig ärad att få vara del av utställningen. Om vi kan inspirera andra att till att tro på sig själva och våga satsa på sina drömmar kommer det att skapa positiva krafter som förändrar samhället. Jag vet att det finns massor av positiv drivkraft därute och att vi gemensamt kan bygga broar för att skapa samhällsförändring, säger Susan Dahlbeck, grundare Healthy Women. 

Vi har just nu stora utmaningar i Sverige där utanförskap och segregation bara ökar. Barn i ekonomiskt utsatta områden är de som drabbas hårdast. Arbetslösheten skiljer sig enormt mellan storstad och förorter, och endast 0,8% av riskkapitalet går till entreprenörer i dessa områden. Reach for Change är med och bygger ett inkluderande Sverige för att alla sociala entreprenörer ska få samma förutsättningar att lyckas, oberoende av var de kommer ifrån eller verkar. 

Att vända en negativ samhällsutveckling till något positiv genom smart och fantasifullt entreprenörskap är något alla personer jag har fotograferat har gemensamt. Jag ville lyfta dem genom avskalade, direkta porträtt så betraktaren inte kan något annat än att möta dessa starka och drivna personligheter när man betraktar utställningen, säger Pieter Ten Hoopen, fotograf.

12-25 september kan du se utställningen i Kungsträdgården. 

Berättelserna som kompletterar fotona går att läsa i antologin Lokala Hjältar som ges ut under Impact Week. 

För mer information kontakta: 

Julia Rex, PR- och kommunikationsansvarig, Reach for Change, julia.rex@reachforchange.org, 0739 26 04 93. 

Entreprenörerna: 
Muna Idow, Mermaid Simskola, Göteborg
Fatma och Hamid Guettou, Watoto Arts, Solna
Jenny Sköld och Lotta Bergseth, Mobile Stories, Nacka
Louise Hammarbäck Miranda, PACS, Uppsala
Susan Dahlbeck, Healthy Women, Kista
Kassim Nagwere, Drömstort, Rågsved
Rogerio Silva, Locker Room Talk, Finspång
Nour Habib, Trygg Rätt, Helsingborg
Jean Charles Cari, Artozik, Malmö

Om Reach for Change:
Reach for Change är en global ideell organisation som maximerar potentialen i lokala sociala entreprenörer som gör livet bättre för barn och unga. Reach for Change grundades i Sverige 2010 och har sedan dess stöttat 2000 Change Leaders i 18 länder, som har nått 4.3 miljoner barn och unga. 

Pieter Ten Hoopen:
Pieter Ten Hoopen är en erfaren och internationellt erkänd fotograf och filmare som ofta rör sig i gränslandet mellan fotojournalistik och konst. Han har bland annat vunnit pris i World Press Photo Awards fyra gånger. 

 

Exit mobile version