
De skräddarsydda vädervarningar som Gjensidige automatiskt skickar ut via SMS till sina kunder har enligt en intern stickprovsmätning visat sig vara uppskattade. Syftet med utskicken är att informera om kommande väderrelaterade risker och att påminna om skadeförebyggande åtgärder som kunderna enkelt kan vidta för att skydda sig.
När ett oväder är i antågande skickas ett SMS ut per automatik från Gjensidige till kunder som bor i det drabbade området.
– Vi vill på alla sätt vi kan bidra till att våra kunder drabbas av färre skador. Det finns mycket man kan göra för att minska risken för skador exempelvis när vädret plötsligt slår om och då det kan innebära allvarliga konsekvenser för ett specifikt geografiskt område. Därför vill vi hjälpa våra kunder genom att både varna för kommande oväder och genom att påminna om olika skadeförebyggande åtgärder som kan skydda liv, värden och hälsa, säger Markus Ljungblad, som är Skadechef på Gjensidige.
Det är ungefär ett år sedan som Gjensidige implementerade den nya digitala lösningen med syfte att minska antalet väderrelaterade skador för sina kunder och tjänsten verkar mycket uppskattad.
– Vi gjorde en stickprovsmätning nu i januari då flera områden i Sverige stod inför att drabbas av kraftigt snöoväder. Resultatet visade tydligt att våra kunder tar del av SMS-utskicken. I varje varnings-SMS inkluderade vi en länk till vår webb där vi samlat skadeförebyggande tips för just den här typen av händelse. Vi kunde se att hela 25 procent av de kunder som fått utskicket valde att klicka sig in på webbsidan vi hänvisade till för att läsa mer. Det är en indikation på att det här är en uppskattad service, vilket är väldigt positivt, säger Markus Ljungblad.
Det skadeförebyggande arbetet är både bra för den som slipper drabbas av en skada och dessutom en viktig del av Gjensidiges hållbarhetsarbete.
– Den skadan som inte inträffar är den bästa skadan, både för den enskilde och för vår planet. Därför är det viktigt för oss att nå ut med våra skadeförebyggande råd. På så vis kan vi minska risken för våra kunder och vi kan minska allas vårt gemensamma koldioxidavtryck genom att undvika reparationer som inte skulle ha behövt ske. Här ser vi att vi gör just det och förhoppningsvis har vi reducerat antalet väderrelaterade skador genom våra SMS-utskick, säger Markus Ljungblad.
För mer information välkommen att kontakta:
Tina Halldén, kommunikationschef: tina.hallden@gjensidige.se Tel: 076 855 24 21
Markus Ljungblad, skadechef: markus.ljungblad@gjensidige.se Tel: 076 855 29 65
Gjensidige Försäkring Sverige är en filial till Gjensidige Forsikkring ASA. Gjensidige är ett ledande nordiskt sakförsäkringsbolag och är noterat på Oslo Börs. I över 200 år har Gjensidige arbetat för att säkra kunders liv, hälsa och egendom. Läs gärna mer på www.gjensidige.se