Lärarförbundet har under lång tid drivit frågan om behovet av ett professionsprogram för lärare, rektorer och förskollärare, det som regeringen presenterat idag är ett välkommet steg i rätt riktning.
– Det är en glädjande nyhet! Professionen behöver goda möjligheter till professionell utveckling och ämnesfördjupning. Nu ser vi fram emot att vi inom lärarprofessionen får ta ansvar, och att huvudmän och staten kliver in med resurser för att göra det här möjligt. Det här är en fråga som samlar partierna, det finns en bred medvetenhet om vikten av lärarprofessionens betydelse för svensk skola, och vi hoppas att det ska märkas för Sveriges lärare, rektorer och förskollärare, säger Robert Fahlgren, Lärarförbundets andre vice ordförande.
Lärarförbundet hade egentligen velat se en delvis annan modell, men har förhoppningar om det som föreslagits och ser att den har potential att vidareutvecklas.
– Givetvis finns det en hel del teknikaliteter som vi måste titta särskilt noga på i vårt remissvar. En sådan fråga kan vara förstelärarna inom programmet och hur de ska inkorporeras i systemet, säger Robert Fahlgren.
– Rätt utformat kan detta få en stor betydelse för lärarna, och professionen måste ha ett stort inflytande på utvecklingen av programmet. Det råd med företrädare för professionen som föreslås, ska fylla den funktionen. Ett professionsprogram kan aldrig styras av politiken och det är viktigt att etablera detta redan från början. Vi hoppas att förslaget om ett råd ska vara tillräckligt, men vi måste titta närmare på den saken, säger Robert Fahlgren, andre vice ordförande för Lärarförbundet.