Tanalys

Global lansering av Blitz Football Manager

Gold Town Games dotterbolag Sideline Labs, lanserar Blitz Football Manager (Blitz), ett managerspel för amerikansk fotboll,  globalt på Google Play och Appstore. De senaste två månaderna har spelet varit live i Europa och nu lanseras det i sportens hemland, USA.  

– Vi är väldigt glada över att nu kunna släppa Blitz globalt och specifikt i USA. Vårt initiala fokus är optimering av produkten för Amerika, som vi estimerar är en stor del av spelets totala marknad. Marknadsmässigt ser vi fram emot ett februari 2023, då det är dags NFL-säsongens höjdpunkt Super Bowl, som även är en av världens största idrottshändelser, säger Stefan Sångberg, VD på Sideline Labs

I november fick spelet mycket exponering och flera tusen nedladdningar i Europa, mycket tack vare Apples “New Games We Play” feature, en framgång bolaget hoppas kunna upprepa i USA. 

– Genom relevanta uppdateringar och säsongsanpassade live ops-event kan vi både behålla kunder och öka försäljningen. Det gör oss även mer intressanta för Apple och Google för features och visar potentiellt nya användare i appbutikerna att vi erbjuder ett aktivt spel, säger Thomas Jonasson Head of Publishing på Gold Town Games.

 

Pär Hultgren

CEO, Gold Town Games

GOLD TOWN GAMES utvecklar en egen teknik- och designplattform för mobila sportmanagerspel. Bolaget har sitt säte i Skellefteå och leds av VD Pär Hultgren. Ett engagerat team bestående av 21 medarbetare producerar och publicerar sportmanagerspel på plattformen WXM. Tillsammans med dotterbolagen Sideline Labs och Grand Pike producerar bolaget också managerspel för amerikansk fotboll och baseboll. Gold Town Games vision är att vara världsledande inom mobila sportmanagerspel genom att utmana och utveckla genren.

Exit mobile version