ti, mar 13, 2018 09:00 CET
Det nya ultrahögprestandadäcket för SUV:ar ger kortare bromssträcka för optimal prestanda
Goodyear lanserar Eagle F1 Asymmetric 3 SUV, den senaste modellen i Eagle F1 Asymmetric-serien, där fokus ligger på att optimera bromsning och väghållning i alla förhållanden.
Starkt grepp
En viktig egenskap hos nya Eagle F1 Asymmetric 3 SUV är Active Braking-tekniken. Vid inbromsning ökar däckets kontaktyta mot vägen (och därmed dess grepp), vilket möjliggör kortare bromssträckor på både våta och torra väglag.[1]
Grip Booster-tekniken, som består av en vidhäftande gummiblandning som ökar klibbigheten mot vägytan, är ytterligare en funktion som stärker däckets grepp och bidrar till förbättrad bromsning och väghållning.
Tester från TÜV Süd på begäran av Goodyear bekräftade däckets viktigaste styrkor.
- På vått väglag uppvisade Eagle F1 Asymmetric 3 SUV en 4,4 meter kortare bromssträcka[1]
- På torra vägar uppvisade däcket en kortare bromssträcka om 1,5 meter[1]
Stabil väghållning
Ingenjörerna på Goodyear har arbetat ihärdigt för att förbättra konstruktionen med hjälp av den nya SUV-optimerade konstruktionstekniken. De nya korderna i konstruktionens olika lager bidrar till att förbättra fordonets väghållning i högre hastigheter, optimera styvheten i kurvorna och motverka slitage på däcket. För att förhindra ytterligare slitage har även däckets geometri och mönster optimerats.
Dessa funktioner kombineras med UHP CoolCushion-lager, en teknologi som förbättrar väghållningen samtidigt som den minskar rullmotståndet, vilket resulterar i bättre bränsleeffektivitet.
TÜV SÜD-testet visade att Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV har ett 11,5 % bättre rullmotstånd än genomsnittet av huvudkonkurrenterna.[2]
– Bromsningen är en av de viktigaste aspekterna hos ett däck, i synnerhet på vått väglag. Därför är vi glada över att testerna visar att vårt Eagle F1 Asymmetric 3 SUV-däck har en avsevärt kortare bromssträcka på både vått och torrt väglag jämfört med våra huvudkonkurrenter, säger Mike Rytokoski, Chief Marketing Officer Goodyear Europe.
[1] Jämfört med genomsnittlig prestanda hos de tre senaste designerna från huvudkonkurrenterna inom UHP SUV-segmentet (Bridgestone Dueler H/P Sport, Michelin Latitude Sport 3, Pirelli P Zero Rosso) Testat av TÜV SÜD Product Service GmbH i oktober 2017 på uppdrag av Goodyear Dunlop. Nya UHP SUV, däckdimension: 255/50 R19 107 Y; testbil: BMW x5; testplatser: Mireval (F), Papenburg (D), Garching (D); Rapport nr 713117618G-04.
[2] Jämfört med genomsnittlig prestanda hos de tre senaste designerna från huvudkonkurrenterna inom UHP SUV-segmentet (Bridgestone Dueler H/P Sport, Michelin Latitude Sport 3, Pirelli P Zero Rosso) Testat av TÜV SÜD Product Service GmbH i oktober 2017 på uppdrag av Goodyear Dunlop. Nya UHP SUV, däckdimension: 255/50 R19 107 Y; testbil: BMW x5; testplatser: Mireval (F), Papenburg (D), Garching (D); Rapport nr 713117618G-04.
För mer information, kontakta:
Jenny Wahlsten, Nordic Marketing Specialist, Goodyear Dunlop Tires Nordic
jenny_wahlsten@goodyear.com
+46 70 203 30 23
Om Goodyear
Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 64 000 anställda och tillverkning på 48 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.eu.
Taggar: