
Framtidens vegetariska proteiner är svenska, näringsrika och fria från tillsatser. Nu lanseras nya växtbaserade produkter där vete, havre, ärta och åkerböna finns bland ingredienserna. Bakom nyheterna står de svenska livsmedelsaktörerna Ahlströms, en del av Greenfood, och SimSuFoodS.
För de svenska storköken är Ahlströms och SimSuFoodS två välkända aktörer som med sin passion för att utveckla hållbara, innovativa och okomplicerade produkter har bidragit till en hållbar förflyttning på den svenska foodservice-marknaden. Förflyttningen märks i allt från skolkök och personalmatsalar till sjukhus och offentliga verksamheter. Viljan att främja ett mer hållbart och matsystem med hjälp av de växtbaserade alternativen är stor.
Nyheterna består av en vegansk kebab, veganska kuber i chicken-style och veganska strimlor som påminner om skinka. Baserat på svenska jordbruksråvaror som vete, ärta och havre ger produkterna inte bara ett välkommet alternativ till kött, de främjar dessutom en livskraftig livsmedelsproduktion i Sverige – vilket på sikt bidrar till en stärkt livsmedelsberedskap. Produkterna är helt fria från tillsatser, har ett lågt klimatavtryck och har ett ambitiöst fokus på smak.
– Genom samverkan kan vi medverka till en viktig förflyttning mot ett mer hållbart matsystem. Vi tror verkligen på att hjälpas åt för att uppnå våra gemensamma mål. I vårt samarbete med SimSu har det varit tydligt att vi kan åstadkomma storverk om vi delar med oss av vår kunskap till varandra. Vi vill samma sak: att få fler att välja växtbaserat! säger Jacob Ahlström, vd på Greenfood-ägda Ahlströms.
Nyheterna kombinerar några av SimSuFoodS mest populära smaker med Ahlströms expertis inom livsmedelsförädling. Produkterna kommer att säljas under varumärket Ahlgood.
Familjeföretaget Ahlström Factory grundades 2010, med ambitionen att ge utbudet inom den vegetariska sektorn en kvalitetshöjning. Idag är bolaget en del av koncernen Greenfood, som arbetar för att tillgängliggöra den hållbara och hälsosamma maten. SimSuFoodS grundades 2019, och idén är sprungen ur samma vilja: att skapa förutsättningar för en mer hållbar matkonsumtion genom att förenkla flödet från svenska jordbruksråvaror till färdiga maträtter.
De nya produkterna finns tillgängliga via de stora grossisterna.
Magnus Holtinger Wallin
Head of Communications
magnus.wallin@greenfood.se
Om Greenfood
Greenfood är en ledande europeisk aktör som skapar hälsosam och hållbar mat som är god, prisvärd och lättillgänglig. Från Picadelis digitaliserade salladsbar och färdigrätter, till frukt och grönt direkt från odlingar spridda över en stor del av världen. Genom våra tre affärsområden tillhandahåller Greenfood färsk, hälsosam växtbaserad mat i olika stadier av förädling till kunder inom dagligvaruhandeln, samt hotell, restaurang och catering.
År 2023 uppgick Greenfoods omsättning till 5,7 miljarder SEK. Greenfood har verksamhet i åtta länder med huvudkontor i det historiska hjärtat av verksamheten: Helsingborg, Sverige. I Greenfoods portfölj finns flera starka varumärken, till exempel: Picadeli, Daily Greens, SallaCarte, Green Deli och Ahlgood. Läs mer på www.greenfood.se.
Greenfoods klimatmål har godkänts av initiativet Science Based Targets, med ett åtagande att avsevärt minska CO2-utsläppen.