Tanalys

Greenfood och Odlarlaget tecknar gurkavtal – stärker den hållbara svenska grönsaksproduktionen

Greenfood fortsätter expandera och stärker nu konkurrenskraften ytterligare. I och med ett nytt avtal med Odlarlaget kan Agtiras högkvalitativa gurkor snart distribueras över Greenfoods breda nät av partners i form av butikskedjor, enskilda butiker och restauranger.

Det nya avtalet rör merparten av volymerna från Agtiras nya produktionsanläggning i Haninge, och innebär att de högt efterfrågade gurkorna fördelas mellan ICA Maxi Haninge och Greenfoods egna distributionsnät. På så sätt säkerställs att hela produktionen vid anläggningen hanteras och distribueras på ett effektivt och hållbart sätt. Avtalet linjerar med Greenfoods ambition att tillgängliggöra hållbar och hälsosam mat, och stärker erbjudandet långsiktigt.

– Vårt nya gemensamma avtal med Odlarlaget stärker vår konkurrenskraft i huvudstadsregionen, och möjliggör nya samarbeten på andra orter i framtiden. Produkter som produceras på ett hållbart sätt ligger helt i linje med det som Greenfood Fresh Produce står och verkar för, säger Ted Stenshed, VD på Greenfood Fresh Produce.

Agtiras uppmärksammade vertikalodlade gurka har många fördelar. De produceras på små ytor som inte tar värdefull jordbruksmark i anspråk, produktionen förbrukar minimalt med vatten och är fri från bekämpningsmedel. Inga utsläpp sker till naturen. Eftersom produktionen kan ske nära konsumenten, minskas också transporterna.

– I och med avtalet med Odlarlaget tar vi ett viktigt steg inom hållbar grönsaksproduktion och möter nya behov inom hållbar grönsaksproduktion, och vi är mycket glada över det här samarbetet, säger Magnus Ohlqvist, Head of Business development på Greenfood Fresh Produce.

Magnus Holtinger Wallin
Head of Communications
magnus.wallin@greenfood.se

Om Greenfood
Greenfood är en ledande europeisk aktör som skapar hälsosam och hållbar mat som är god, prisvärd och lättillgänglig. Från Picadelis digitaliserade salladsbar och färdigrätter, till frukt och grönt direkt från odlingar spridda över en stor del av världen. Genom våra tre affärsområden tillhandahåller Greenfood färsk, hälsosam växtbaserad mat i olika stadier av förädling till kunder inom dagligvaruhandeln, samt hotell, restaurang och catering.

År 2023 uppgick Greenfoods omsättning till 5,7 miljarder SEK. Greenfood har verksamhet i åtta länder med huvudkontor i det historiska hjärtat av verksamheten: Helsingborg, Sverige. I Greenfoods portfölj finns flera starka varumärken, till exempel: Picadeli, Daily Greens, SallaCarte, Green Deli och Ahlgood. Läs mer på www.greenfood.se.

Greenfoods klimatmål har godkänts av initiativet Science Based Targets, med ett åtagande att avsevärt minska CO2-utsläppen.

Exit mobile version