Connect with us

Marknadsnyheter

Grön omställning drivs på genom samverkan

Published

on

Samverkan mellan näringslivet, akademin och staden är Göteborgsregionens nyckel till framgång. Det är också en förutsättning för näringslivets gröna omställning. – Att samverka med andra skapar mod och handlingskraft för att våga satsa på en gemensam framtidsbild, säger Jonas Eriksson, gruppchef Samverkan & Innovation på Business Region Göteborg.

I Göteborgsregionen är vi riktigt bra på att samarbeta. Denna superkraft har bidragit till en fantastisk utveckling och har gjort regionen till en innovationsmotor och en föregångare inom hållbar tillväxt.

Samverkan ger kunskap och förståelse

Business Region Göteborg arbetar för att stärka näringslivet och har under lång tid drivit på den gröna omställningen genom olika samverkansinitiativ.

– När vi skapar möjligheter för företag att arbeta med varandra och tillsammans med akademin och staden blir det enklare för dem att navigera i svåra omställningsfrågor. Samverkan ger både kunskap, förståelse och goda exempel. Den kan också ge kontakter med samarbetspartners och bra verktyg för företagen att använda när de sedan går till handling längre fram, säger Jonas Eriksson.

Jonas Eriksson

Många positiva exempel

Det finns flera exempel på när samverkan har gett positiva resultat. Jonas Eriksson lyfter bland annat fram plattformen för klimatneutralt byggande där flera av aktörerna har ökat både sin förståelse för och sin aktivitet inom cirkulärt byggande. Ett annat exempel är samverkansprojektetet Wireless Charging, som testar trådlös laddning av elektriska taxibilar.

– Här samlade vi specifika aktörer kring en specifik fråga. Vi från Business Region Göteborg satt i mitten och kunde hjälpa aktörerna att överbrygga svårigheter. Ett stort värde var att vi verkligen jobbade tillsammans för att lösa de svåra frågorna, berättar Jonas Eriksson.

Ett kvitto på att Business Region Göteborg är på rätt väg var när initiativet Gothenburg Green City Zone fick finansiering från EU för de kommande två åren. En av anledningarna till att EU valde att finansiera projektet var just den framgångsrika aktörssamverkan.

Vad kommer ni att fokusera på i ert arbete framåt?

– Det vi tittar på just nu är att öka vår aktivitet inom det vi kallar orkestrering. Att få näringslivet att tillsammans ha ett större engagemang i en fråga och verkligen jobba med den. Vi har ju haft några år då det har varit svårare att få finansiering för hållbara lösningar, som ofta har en sämre konkurrenskraft i ett inledande skede. Men då är det ännu viktigare att säkerställa framfarten i omställningen och att vi skapar den här tilltron mellan aktörer som ett kollektiv, säger Jonas Eriksson.

Exempel på samverkansprojekt i Göteborg

Elbåtsladdningsprojektet go:Leif

Sverige och Norge har tillsammans en miljon motordrivna fritidsbåtar som nästan alla drivs med fossila drivmedel. Det svensk-norska elbåtladdningsprojektet go:Leif startade 2023 med målet att bidra till den gröna omställningen genom elektrifiering, smart teknologi och hållbara affärsmodeller. Projektet ska skapa förutsättningar för ett laddstråk för elbåtar längs kusten mellan Göteborg och norska Kristiansand. Det gör man bland annat genom att öka intresset för och kompetens om eldrivna båtar och elbåtsladdning, tillhandahålla testbäddar och stärka teknikutvecklingen inom området.

Deltagare i samverkansprojektet är Business Region Göteborg, Innovatum Science Park, Agder Fylkeskommune, Fyrbodals Kommunalförbund, Göteborgsregionens fritidshamnar AB, Göteborgsregionens Kommunalförbund, Lysekils Energi Vind Aktiebolag, Lysekil Kommun, SSPA Sweden AB, Arendal kommune, Lydløs, Universitetet I Sørøst-Norge.

Medfinansiärer är ÖKS Interreg – Europeiska Unionen Interreg Öresund-Kattegatt-Skagerrack- och insatsområdet Grön Omställning, samt Västra Götalandsregionen.

Läs mer om go:LEIF

Mobilitetshotellet i Nordstan

Varje dag passerar 70 000 människor köpcentret Nordstan och här har 6 000 personer sin arbetsplats. Här finns också Sveriges första mobilitetshotell, som ska underlätta tysta och utsläppsfria transporter av gods och människor i innerstaden. Mobilitetshotellet är en satsning på kombinerad mikromobilitet och mikrologistik. Företagen som flyttat ihop i Nordstans parkeringshus samt i en angränsande butikslokal erbjuder tjänster för en mer hållbar och smidig vardag. Här kan man köpa och serva olika mikromobilitetsfordon. Det erbjuds snabba batteribyten till elmopeder och miljövänliga transporter med cykel. För att möjliggöra effektiv omlastning för distribution (last-mile-delivery) av gods via cykel och lätta elfordon har mobilitetshotellet direkt koppling till Nordstans underjordiska lastgata för större fordon.

Mobilitetshotellet är resultatet av samverkan mellan stadsmiljöförvaltningen i Göteborgs Stad, Business Region Göteborg och Nordstans affärscentrum inom ramen för EU-projektet Move21.

Läs mer om mobilitetshotellet

Wireless Charging – trådlös laddning av taxibilar

I centrala Göteborg pågår just nu ett test- och utvecklingsprojekt kring trådlös laddning av elektriska taxibilar – Wireless Charging. Syftet är att testa ny laddteknik i skarp trafik, utveckla tekniken vidare och skaffa erfarenhet för att sedan kunna skala upp och införa utsläppsfri taxi i stadsmiljö. På Lindholmen och vid Sahlgrenska sjukhuset finns ett antal laddplatser för taxi där laddplattorna är integrerade i asfalten. Samtidigt har helelektriska taxibilar fått laddplattor monterade under bilarna. När bilarna stannar vid laddplatsen och de två plattorna står i linje över varandra startar laddningen automatiskt. Det är både smidigt och går snabbt.

Business Region Göteborg koordinerar och samordnar det treåriga projektet inom ramen för initiativet Gothenburg Green City Zone. Övriga samarbetspartners i projektet är Taxibolaget Cabonline, Göteborg Energi, InductEV, Vattenfall InCharge och Volvo Cars.

Läs mer om Wireless Charging

Pepp – elbilar som energilager

Den ökande elektrifieringen kräver smarta lösningar för effektivare energianvändning. Samverkansprojektet PEPP (Public EV Power Pilots) undersöker möjligheten att använda elbilar som energilager för att balansera elnäten. Två tester genomförs just nu i publik miljö i Göteborg, ett på Lindholmen och ett hos Volvo Cars, där man utnyttjar överskottsenergi från parkerade elbilar genom dubbelriktad laddning (V2G – Vehicle to Grid). I testerna undersöker man bland annat tekniska system och användarupplevelser. Projektet kommer också att utveckla system för optimering av bilpooler, användarinteraktion och energioptimering.

Partners i projektet är Lindholmen Science Park, Volvo Cars, Volvo On Demand, Chalmers Tekniska Högskola, RISE Research institutes of Sweden, CTEK Sweden, Easypark, Göteborg Stads Parkering, Mölndals Parkering, Göteborg Energi, Mölndal Energi, Business Region Göteborg och Mölndala Fastighets AB.

Projektet bedrivs inom ramen för samverkansinitiativet Gothenburg Green City Zone.

Läs mer om PEPP

Living Lab klimatneutralt byggande

Bygg- och anläggningssektorn står för runt en femtedel av Sveriges klimatutsläpp. På Göteborgs plattform för klimatneutralt byggande samarbetar över 140 aktörer i bygg- och fastighetsbranschen för att minska branschens klimatpåverkan och påskynda omställningen till klimatneutralt byggande i Göteborgsregionen. Living Lab klimatneutralt byggande är ett EU-finansierat projekt inom ramen för Göteborgs plattform för klimatneutralt byggande. Projektet ska genomföra pilotprojekt, utveckla klimatledarskap och snabba på omställningen inom samhällsbyggnadssektorn med klimatneutrala lösningar.

Projektpartners är Business Region Göteborg, Förvaltnings AB Framtiden, Mölndals stad Centrum för management i byggsektorn (CMB) Chalmers, Framtiden Byggutveckling, Steptura AB, Vasakronan fastigheter och stadsfastighetsförvaltningen i Göteborgs Stad.

Läs mer om Living Lab klimatneutralt byggande

6 utmaningar för den gröna omställningen

Klimatkrisen blir alltmer akut, och en central fråga i det geopolitiska spelet. Att ställa om är nödvändigt för att säkra planetens framtid. Det vet vi. EU och Göteborg har goda chanser att ta ledningen och vinna konkurrenskraft – men hur får man lönsamhet och klimatnytta att gå hand i hand? Och vilka viktiga roller kan det offentliga spela? Läs om sex utmaningar för den gröna omställningen som företag möter på vägen mot en mer hållbar verksamhet.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Belåning av aktieportfölj – Fördelar och nackdelar

Published

on

Mobil med graf

Belåning av aktieportfölj, även känt som marginallån eller värdepapperskredit, innebär att man använder sina aktier och andra värdepapper som säkerhet för att låna pengar från sin bank eller värdepappersföretag. Detta finansiella verktyg har blivit allt mer populärt bland svenska investerare som vill frigöra kapital utan att sälja sina investeringar. Men som med alla finansiella instrument finns det både betydande fördelar och påtagliga risker att överväga.

Vad är belåning av aktieportfölj?

Vid belåning av aktieportfölj lånar investeraren pengar med sina värdepapper som säkerhet. Enligt jämförelsesajten Comparia.se har kreditgivaren vanligtvis en belåningsgrad på 50-70% av portföljens värde, beroende på vilka tillgångar som ingår. Detta innebär att om din aktieportfölj är värd 1 miljon kronor, kan du typiskt låna mellan 500 000 och 700 000 kronor.

Lånet är flexibelt och fungerar ofta som en kreditlinje där du kan dra pengar efter behov, upp till den fastställda kreditramen. Räntan är vanligtvis rörlig och ofta kopplad till styrräntan plus en marginal.

Fördelar med belåning av aktieportfölj

1. Behåller ägarskap och potential för värdeökning

Den främsta fördelen är att du kan frigöra kapital utan att sälja dina aktier. Detta innebär att du fortsatt äger aktierna och kan dra nytta av eventuella framtida värdeökningar och utdelningar. För långsiktiga investerare som tror på sina innehav men behöver likvida medel är detta särskilt attraktivt.

2. Skatteeffektivitet

Genom att belåna istället för att sälja aktier undviker du att utlösa kapitalvinstskatt. Detta kan vara särskilt värdefullt om du har aktier med stora orealiserade vinster. Skatten skjuts upp tills du faktiskt säljer aktierna, vilket kan ge betydande skattefördelar över tid.

3. Flexibilitet i användning

Pengarna från belåningen kan användas till vilket lagligt syfte som helst – köpa fler aktier, investera i fastigheter, starta företag, finansiera större inköp eller täcka tillfälliga kassaflödesproblem. Denna flexibilitet gör belåningen till ett mångsidigt finansiellt verktyg.

4. Gynnsam ränta

Eftersom lånet är säkerställt av värdepapper erbjuder banker vanligtvis lägre räntor än för blancolån. Räntan är ofta konkurrensmässig jämfört med andra kreditformer, särskilt för större belopp.

5. Enkel administration

De flesta banker erbjuder belåning genom internetbanken där du enkelt kan följa din belåningsgrad och dra pengar när det behövs. Administrationen är minimal jämfört med andra lånetyper.

6. Möjlighet till hävstång

För mer sofistikerade investerare kan belåning användas för att skapa hävstång i portföljen genom att köpa fler aktier med lånade pengar. Detta kan potentiellt öka avkastningen, men kommer också med ökad risk.

Nackdelar och risker

1. Marginalkrav och tvångsförsäljning

Den största risken med belåning är att om aktiekurserna faller kraftigt kan du hamna över den tillåtna belåningsgraden. När detta händer kräver banken att du antingen sätter in mer pengar eller säljer aktier för att minska lånet. I värsta fall kan banken tvångsförsälja dina aktier, ofta på en ogynnsam tidpunkt när priserna är låga.

2. Förstärkt risk vid börsfall

Belåning förstärker både vinster och förluster. Om marknaden faller påverkas inte bara värdet på dina aktier negativt, utan du har också ett lån att betala ränta på och potentiellt återbetala. Detta skapar en dubbel exponering mot marknadens rörelser.

3. Räntekostnad

Även om räntan ofta är gynnsam måste du betala ränta på det lånade beloppet oavsett hur dina investeringar presterar. Under perioder med låg eller negativ avkastning på aktiemarknaden kan räntekostnaden äta upp din totala avkastning.

4. Komplexitet och överbelåning

Det kan vara frestande att belåna för mycket, särskilt när marknaden går bra. Många investerare överskattar sin risktolerans och hamnar i en situation där de inte kan hantera om marknaden går ner. Komplexiteten i att hantera belåningsgrader kan också leda till misstag.

5. Psykologisk stress

Att ha lån mot sin aktieportfölj kan skapa betydande psykologisk stress, särskilt under volatila perioder på marknaden. Rädslan för tvångsförsäljning kan leda till irrationella beslut och sömnlösa nätter.

6. Begränsad diversifiering

När aktier används som säkerhet kan det begränsa din möjlighet att diversifiera portföljen eller göra stora ombalanseringar, eftersom vissa aktier kanske inte kan säljas utan att påverka belåningsgraden.

Vem passar belåning för?

Belåning av aktieportfölj passar bäst för:

  • Erfarna investerare med god förståelse för marknadsrisk och volatilitet
  • Investerare med stor portfölj där belåningen utgör en mindre del av totala tillgångarna
  • Långsiktiga investerare som inte planerar att sälja sina aktier inom kort
  • Personer med stabil inkomst som kan hantera räntebetalningar även under svåra perioder
  • Investerare med låg skuldsättning i övrigt

Belåning är inte lämplig för:

  • Nybörjare på aktiemarknaden
  • Personer som redan har hög skuldsättning
  • Investerare som inte kan hantera stress och volatilitet
  • De som ser belåning som ”gratis pengar”

Praktiska råd och strategier

Sätt konservativa gränser

Använd aldrig maximal belåningsgrad. En tumregel är att hålla belåningen under 30-40% av portföljens värde för att ha buffert om marknaden går ner.

Diversifiera säkerheter

Ha en väldiversifierad portfölj som säkerhet. Undvik att belåna mot enskilda aktier eller sektorer som kan vara extra volatila.

Ha likviditetsbuffert

Håll alltid kontanter eller likvida tillgångar tillgängliga för att kunna hantera pressade marginaler utan tvångsförsäljning.

Förstå villkoren

Läs och förstå alla villkor i ditt belåningsavtal, inklusive hur belåningsgrader beräknas och när marginalkrav kan utlösas.

Regelbunden uppföljning

Följ din belåningsgrad regelbundet och var beredd att agera snabbt vid marknadsvolatilitet.

Slutsats

Belåning av aktieportfölj kan vara ett kraftfullt finansiellt verktyg för rätt typ av investerare i rätt situation. Fördelarna med att behålla ägarskap i sina investeringar samtidigt som man frigör kapital är uppenbara.

Men riskerna är verkliga och påtagliga. Tvångsförsäljning vid börsnedgång, förstärkt exponering mot marknadsrisk och den psykologiska stressen som kommer med belåning gör att detta verktyg kräver noggrann övervägning och disciplinerad riskkontroll.

För de som väljer att belåna sin aktieportfölj är nyckeln att vara konservativ med belåningsgraden, ha en väldiversifierad portfölj som säkerhet, och alltid ha en plan för hur man ska hantera marknadsvolatilitet. Som med alla investeringsbeslut bör man överväga att konsultera finansiell rådgivning innan man fattar beslutet att belåna sin portfölj.

Kom ihåg att tidigare prestanda inte är en garanti för framtida resultat, och att alla investeringar innebär risk för förlust. Belåning förstärker denna risk och bör därför endast användas av investerare som fullt ut förstår och kan hantera konsekvenserna.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Teknisk analys på flera marknader med Anders Haglund

Published

on

By

Anders Haglund gör teknisk analys

Anders Haglund går igenom den tekniska analysen på flera marknader samt även några olika enskilda aktier.

Teknisk analys med Anders Haglund
Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys