Tanalys

H & M Hennes & Mauritz AB Niomånadersrapport 2024

TREDJE KVARTALET (1 JUNI 2024 — 31 AUGUSTI 2024)

NIO MÅNADER (1 DECEMBER 2023 — 31 AUGUSTI 2024)

”Trots en utmanande start summerar vi tredje kvartalet med en försäljning i lokal valuta i nivå med föregående år och med en fortsatt god kostnadskontroll. Vi stärker H&M-varumärket genom att investera i produkt, shoppingupplevelse och marknadsföring som vi redan nu ser börjar ge effekt och kommer att bidra till ökad försäljning och lönsamhet.” 
Daniel Ervér, vd.

Kommentar av Daniel Ervér, vd 

Vi har under kvartalet först och främst fokuserat på att skapa ett starkt sortiment som ger kunden bästa värde för pengarna samtidigt som vi uppgraderat både den fysiska och digitala butiksupplevelsen. Kvartalet inleddes med en svag försäljning i juni på grund av kallt väder på många av våra viktiga marknader i Europa. I juli och augusti såg vi en positiv försäljningsutveckling och september har utvecklats ännu starkare. Trots en utmanande start summerar vi kvartalet med en försäljning i lokal valuta i nivå med föregående år.
 
Kostnadskontrollen var fortsatt god men rörelseresultatet påverkades negativt av valutaomräkningseffekter och avvecklingskostnader. Bortser vi från dessa effekter var rörelsemarginalen i tredje kvartalet jämförbar med föregående år trots en signifikant ökning av marknadsföringskostnader i kvartalet. Dessa syftar till att långsiktigt stärka varumärket H&M från och med att höstkollektionen lanserades i september.
 
Höstkollektionen representerar det bästa av H&M: fantastiskt mode av god kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. Med en ännu bättre upplevelse i både vår digitala och många av våra fysiska butiker samt genom samarbeten och unika events har vi höjt nivån för H&M. Charli XCX är ansiktet utåt, stöttad av både globala och lokala artister och modeller. Höstens första kollektioner har fått ett mycket bra mottagande med god försäljning och ett starkt genomslag i sociala medier.
 
2024 är ett år då vi lägger grunden för framtida tillväxt. Vi håller ett högt tempo i arbetet med att förbättra vårt kunderbjudande och prioriterar bort det som inte stärker våra varumärken eller bidrar till vår försäljning och lönsamhet. Konsumenternas levnadskostnader har under året fortsatt att vara höga, samtidigt som vi fortsätter se turbulens i omvärlden. Externa faktorer har påverkat våra försäljningsintäkter och inköpskostnader mer än vi förväntade oss. I nuläget bedömer vi att årets rörelsemarginal blir lägre än 10 procent. Vi stärker H&M-varumärket genom att investera i produkt, shoppingupplevelse och marknadsföring och ser redan nu att de insatser vi påbörjat ger effekt. Vi är övertygade om att vår plan kommer bidra till en ökad försäljning och lönsamhet.

 
KOMMUNIKATION I SAMBAND MED NIOMÅNADERSRAPPORTEN
Niomånadersrapporten, 1 december 2023 – 31 augusti 2024, publiceras kl. 08.00 den 26 september 2024, följt av en telefonkonferens som hålls kl. 09.00 för finansmarknad och media där vd Daniel Ervér, finanschef Adam Karlsson och IR-chef Joseph Ahlberg medverkar. Telefonkonferensen hålls på engelska.

För inloggningsuppgifter till telefonkonferensen vänligen registrera er via länken: https://app.webinar.net/XoAgzndE9nm 

För bokning av intervjuer i samband med niomånadersrapporten den 26 september 2024, vänligen kontakta Anna Frosch Nordin, presschef, telefon 073-432 93 14, anna.froschnordin@hm.com.

KONTAKT

Joseph Ahlberg, IR-chef   073-465 93 92
Daniel Ervér, vd 08-796 55 00 (växel)
Adam Karlsson, finanschef 08-796 55 00 (växel)

H & M Hennes & Mauritz AB (publ)
106 38 Stockholm
Tel: 08-796 55 00, e-mail: info@hm.com
Styrelsens säte: Stockholm, org.nr. 556042-7220

 
För mer information om H&M-gruppen se hmgroup.com.

 

Informationen i denna delårsrapport är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående personers försorg för offentliggörande den 26 september 2024 kl. 08.00 (CEST). Denna delårsrapport, liksom ytterligare information om H&M-gruppen, finns på hmgroup.com.
 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

Taggar:

Exit mobile version