Connect with us

Marknadsnyheter

Haldex delårsrapport, januari – juni 2019: Stabilt kvartal på försvagad marknad

Published

on

Marknadsläget har fortsatt att försvagas under andra kvartalet. Omsättningen ökade något i kvartalet, medan den valutarensade omsättningen har minskat. Försäljningen i Nordamerika är fortsatt hög, vilket inte fick fullt genomslag på lönsamheten på grund av höga råvarupriser och tullavgifter. Efterfrågan i Europa har mattats av, framför allt inom kundkategorin Trailer, vilket även påverkade försäljningen av skivbromsen. Rörelsemarginalen, exklusive ny teknik, är i linje med första kvartalet. Rörelseresultatet har främst påverkats av de lägre försäljningsvolymerna men även av höga kostnader för direkt material och tullavgifter. Kassaflödet från den löpande verksamheten förbättrades jämfört med föregående år.

Omsättningen för andra kvartalet uppgick till 1 389 (1 372) MSEK, vilket är 1 procent högre än föregående år. Justerat för valuta minskade omsättningen med 4 procent. Den valutajusterade omsättningen för årets sex första månader minskade med 2 procent.

Rörelseresultatet exklusive engångsposter uppgick till 91 (102) MSEK för andra kvartalet. Rörelsemarginalen exklusive engångsposter uppgick till 6,5 (7,4) procent för andra kvartalet och till 6,9 (7,2) procent för årets sex första månader. Rörelsemarginalen inklusive engångsposter uppgick till 5,3 procent för andra kvartalet.

Rörelsemarginalen exklusive satsning på ny teknik (Scalable Brake System) uppgick till 7,4 procent för andra kvartalet och 7,5 procent för årets sex första månader. Målsättningen är att nå en rörelsemarginal för kärnverksamheten, d.v.s exklusive ny teknik, på 10 procent till år 2022.

Resultat efter skatt uppgick till 49 (61) MSEK för andra kvartalet och till 117 (119) MSEK för årets sex första månader. Resultat per aktie uppgick till 1,11 (1,39) SEK för andra kvartalet och till 2,65 (2,69) SEK för årets sex första månader.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 97 (65) MSEK för andra kvartalet och till 13 (1) MSEK för årets sex första månader.

Helene Svahn har blivit utsedd till att efterträda Åke Bengtsson som VD och Koncernchef. Hon tillträdde omedelbart, men påbörjar uppdraget på heltid per den 12 augusti. Under tiden kommer vice VD, Staffan Olsson, att ansvara för den dagliga driften.

Nyckeltal april-juni 2019

(motsvarande period föregående år inom parantes)

  •  Nettoomsättning, MSEK     1 389 (1 372)
  •  Rörelseresultat, MSEK   73 (102)
  •  Rörelseresultat exkl. engångsposter, MSEK   91 (102)
  •  Rörelsemarginal, %   5,3 (7,4)
  •  Rörelsemarginal exkl. engångsposter, %   6,5 (7,4)
  •  Rörelsemarginal exkl satsningar på ny teknik, % 7,4 (-)
  •  Avkastning på sysselsatt kapital, %1   8,2 (11,7)
  •  Avkastning på sysselsatt kapital exkl. engångsposter, %1   10,6 (14,0)
  •  Resultat efter skatt, MSEK   49 (61)
  •  Resultat per aktie, SEK   1,11 (1,39)
  •  Kassaflöde, löpande verksamhet, MSEK   97 (65)

1)     Rullande tolv månader

Nyckeltal januari-juni 2019

(motsvarande period föregående år inom parantes)

  •  Nettoomsättning, MSEK     2 728 (2 624)
  •  Rörelseresultat, MSEK   170 (188)
  •  Rörelseresultat exkl. engångsposter, MSEK   188 (188)
  •  Rörelsemarginal, %   6,2 (7,2)
  •  Rörelsemarginal exkl. engångsposter, %   6,9 (7,2)
  •  Rörelsemarginal exkl satsningar på ny teknik, % 7,5 (-)
  •  Avkastning på sysselsatt kapital, %1   8,2 (11,7)
  •  Avkastning på sysselsatt kapital exkl. engångsposter, %1   10,6 (14,0)
  •  Resultat efter skatt, MSEK   117 (119)
  •  Resultat per aktie, SEK   2,65 (2,69)
  •  Kassaflöde, löpande verksamhet, MSEK   13 (1)

1) Rullande tolv månader

Staffan Olsson, vice VD och koncernchef, kommenterar:

” Under andra kvartalet har den nordamerikanska marknaden fortsatt att utvecklas starkt, även om signalerna på avmattning blir allt tydligare.   Den långa vintern påverkade eftermarknaden negativt under första kvartalet, men det vi tappade då har hämtats hem under andra kvartalet. Nordamerika är den geografiska marknad där vi har högst lönsamhet, men på grund av höga materialpriser och tullavgifter har inte den höga omsättningen fått fullt genomslag på lönsamheten i regionen.

Europa uppvisade tecken på avmattning under början på året och under andra kvartalet har nedgången inom Trailer blivit tydlig. Eftersom Trailer är den kundgrupp där vi är starkast i Europa, blir den svagare efterfrågan kännbar och påverkade även försäljningen av skivbromsen.

Kina har haft en stabil försäljning under första halvåret, men på betydligt lägre nivåer än föregående år. Under 2018 infördes en lag som kräver automatiska bromshävarmar på nytillverkade tunga fordon, vilket resulterade i att vår omsättning i Kina ökade kraftigt under 2018. Jämförelsetalen är därmed höga och vår verksamhet i Kina kommer inte nå upp till föregående års volymer i år. Lagstiftningen som infördes följs inte fullt ut, men gynnar oss trots allt då vi är en av de ledande tillverkarna av automatiska bromshävarmar, på en marknad som i övrigt präglas av stor prispress och lägre produktionsvolymer av nya fordon. Bedömningen är emellertid att på sikt kommer säkerhetskraven leda till att efterfrågan på Haldex produkter kommer öka.

Serieproduktion av skivbromsar för lastbilar

Ett av Haldex strategiska områden för skivbromsar är att utöka användandet av skivbromsen från Trailerkunder till Truckkunder. Haldex har drivit ett projekt tillsammans med en av världens största lastbilstillverkare kring lastbilsversionen av skivbromsen ModulT för ett av kundens specialfordon. Denna produkt har nu gått i serieproduktion och det är första gången lastbilsversionen av ModulT serietillverkats. Ordern har ett lågt ordervärde men ett desto högre symbolvärde.

I Nordamerika fortsätter intresset för skivbromsen att växa. Förberedelserna för lokal skivbromsproduktion fortsätter inför produktionsstarten senare i år.

Fortsatt effektivisering och kostnadskontroll

Under första kvartalet genomfördes en prisjustering som delvis kompenserade för ökade kostnader för råvaror och tullavgifter. Kostnaden för direkt material fortsätter att vara utmanande och är den kostnadspost som ökat mest under det senaste året. Fler prisjusteringar mot kund kan bli aktuella och alternativa försörjningsstrategier utvärderas kontinuerligt.

På eftermarknaden fortsätter arbetet med att växa omsättningen och att bredda produktutbudet. Ett antal produkter introducerades under andra kvartalet under våra varumärken Midland och Grau. En analys av hela produktutbudet pågår för att renodla den befintliga produktportföljen. Med ett antal tusen produktvarianter i portföljen behöver småskaliga produkter fasas ut samt icke lönsamma produkter avyttras eller läggas ner.

Haldex har dessutom som målsättning att sänka de fasta kostnaderna. Fordonsindustrin är cyklisk och en lägre efterfrågan är att vänta efter ett antal år med höga produktionsvolymer. Haldex målsättning är att nå en tioprocentig rörelsemarginal även under marknadsmässigt svagare år. Vi har påbörjat aktiviteter för att sänka kostnadsbasen och fortsätta effektivisera verksamheten. Under andra kvartalet minskades exempelvis antalet Frictioncenters (anläggningar för att förse bromsklossar med ny beläggning) i USA som ett led i att öka lönsamheten.

Ny teknik för elektriska och självkörande fordon

Haldex nyutvecklade teknik samlas under namnet ”Scalable Brake System” som från och med i år redovisas som en egen produktlinje i delårsrapporterna. En av produkterna som är del av ”Scalable Brake System” är den elektromekaniska bromsen. Testerna på fordon på testbana fortsätter och utvecklingen löper på bra. Under augusti och september kommer kunder för första gången bjudas in för demonstrationer.

För produkten Fast Acting Brake Valve (FABV) löper konceptfasen framgångsrikt vidare med en av världens största lastbilstillverkare.

Utsikter för 2019

Marknaden i Nordamerika förväntas fortsätta utvecklas positivt under 2019 även om andra halvåret bedöms bli svagare än första halvåret. Europa bedöms minska något jämfört med 2018. Kina har en ytterligare försvagad marknad under 2019. Haldex kan delvis stå emot nedgången i och med att automatiska bromshävarmar numera är lagstadgade på tunga fordon. Indien bedöms få ett svagt år med minskade produktionsnivåer och Brasilien förväntas ha en försiktigt optimistisk marknadstillväxt, dock från låga nivåer.

Vår prognos för 2019 är oförändrad. Vi gör bedömningen att omsättningen kommer öka i Nordamerika vilket motverkas av oförändrad eller minskad omsättning i övriga regioner. Det leder sammantaget till en omsättning för 2019 som förväntas vara i linje med 2018. Haldex bedömning är att rörelsemarginalen för 2019, inklusive ökande satsningar på ny teknik, blir i linje med eller högre än rörelsemarginalen exklusive engångsposter för 2018.”

Fullständig delårsrapport

Den fullständiga delårsrapporten finns tillgänglig på https://corporate.haldex.com/sv/investerare/finansiella-rapporter eller på https://news.cision.com/se/haldex

Press- och analytikermöte

Journalister och analytiker är inbjudna till en telefonkonferens vid vilken rapporten kommer att presenteras med kommentarer av Staffan Olsson, vice VD och koncernchef samt Andreas Larsson, CFO. Presentationen kommer också att webbsändas och du kan delta med frågor via telefon. 

Datum/tid: Torsdagen den 18 juli kl 11.00

Presskonferensen webbsänds på:

https://tv.streamfabriken.com/haldex-q2-2019

Delta i telefonkonferensen:

SE: 08-505 583 56

UK: +44 3333 009 264

US: +1 833 526 83 81

Webbsändningen kommer också att finnas tillgänglig i efterhand och du kan ladda ned delårsrapporten och presentationen på Haldex webbplats: https://corporate.haldex.com/sv/investerare/presentationer  

För ytterligare information, besök https://corporate.haldex.com eller kontakta:

Helene Svahn, tillträdande VD & Koncernchef, 0418-476000
Staffan Olsson, vice VD & Koncernchef, 0418-476000
Andreas Larsson, CFO, 0418-476000

Catharina Paulcén, SVP Corporate Communications, catharina.paulcen@haldex.com eller 0418-476157

Denna information är sådan som Haldex AB (publ) ska offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning samt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande av den person som anges som mediakontakt i detta pressmeddelande, den 18 juli 2019, kl 7.20

Om Haldex

Mer än 100 år av kraftfullt fokuserad innovation ger Haldex oöverträffad expertis när det gäller bromssystem och luftfjädringssystem för tunga lastbilar, släpvagnar och bussar. Vi lever och andas vår verksamhet med målet att leverera robusta och tekniskt överlägsna lösningar som grundas i en djup insikt i våra kunders verklighet. Genom att fokusera på våra kärnkompetenser och den passion vi alla delar uppnår vi den snabbhet och flexibilitet som marknaden kräver. Innovationssamarbete utgör kärnan inte bara i våra produkter, utan även vår filosofi. Våra 2300 anställda, spridda över fyra kontinenter, utmanar dagligen det konventionella för att säkerställa att de produkter vi levererar skapar ett unikt värde för våra kunder och alla slutanvändare. Vi är listade på Nasdaq Stockholm och omsätter cirka 5 miljarder SEK.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.