Tanalys

HANZA lanserar ny strategi och nya finansiella mål

HANZA AB (publ) har uppfyllt strategin från år 2018, ”HANZA 2022”, under vilken bolaget har mer än fördubblat sin försäljning och femdubblat vinsten. Nu lanseras strategin för de kommande åren, ”HANZA 2025” inklusive nya finansiella mål med målsättning att växa omsättningen till över 5 miljarder SEK, samt dubbla vinsten.

”Att vi återigen beslutar om offensiva tillväxtmål beror dels en god historisk måluppfyllelse, dels på en framgångsrik affärsmodell som omfattar både rådgivning, produktutveckling och en bredd av tillverkningstekniker. Vi ser dessutom en strukturell medvind för vårt koncept då tillverkningslandskapet alltmer förändras mot regional tillverkning, backsourcing, det vill säga tillverkning närmare slutkund, säger Erik Stenfors, CEO.”

Den tidigare strategin, ”HANZA 2022” innebar bland annat en notering på Nasdaq Stockholms huvudlista, etablering av ett nytt tillverkningskluster i Tyskland samt några noga utvalda förvärv. Trots oväntade omvärldshändelser som exempelvis pandemin har strategin slutförts och HANZA lanserar nu en strategi för de kommande åren, ”HANZA 2025”.

På grund av det stora marknadsbehovet, samt de resultatfördelar som koncernens klusterkoncept ger vid storleksökning, har styrelsen funnit det lämpligt att utöka och höja koncernens finansiella mål enligt följande: 

”HANZA har ett långsiktigt perspektiv och vi utvecklar koncernen metodiskt, steg för steg. Det har gett oss hög trovärdighet med kontinuerlig tillväxt och ökad lönsamhet. Efter att vi nu gått i mål med HANZA 2022 tar vi sikte på framtiden med HANZA 2025, där vi avser att växa koncernens omsättning betydligt, till över 5 miljarder SEK med fortsatt lönsamhetsökning.”

Denna information är sådan som HANZA AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-11-08 07:15 CET.

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Stenfors, vd, Tel: +46-70 950 80 70, e-post: erik.stenfors@hanza.com
Lars Åkerblom, CFO, Tel: +46-70 794 98 78, e-post: lars.akerblom@hanza.com

Viktig information Detta pressmeddelande kan innehålla viss framåtriktad information som återspeglar HANZAs aktuella syn på framtida händelser samt finansiell och operativ utveckling. Ord som ”avses”, ”bedöms”, ”förväntas”, ”kan”, ”planerar”, ”uppskattar” och andra uttryck som innebär indikationer eller förutsägelser avseende framtida utveckling eller trender, och som inte är grundade på historiska fakta, utgör framåtriktad information. Framåtriktad information är till sin natur förenad med såväl kända som okända risker och osäkerhetsfaktorer eftersom den är avhängig framtida händelser och omständigheter. Framåtriktad information utgör inte någon garanti avseende framtida resultat eller utveckling och verkligt utfall kan komma att väsentligen skilja sig från vad som uttalas i framåtriktad information.

Om HANZA:

HANZA är ett globalt kunskaps- och tillverkningsföretag som moderniserar och effektiviserar tillverkningsindustrin. Genom rådgivning om leverantörskedjor och med egna  fabriker grupperade i regionala tillverkningskluster, skapar vi stabilare leveranser, ökad lönsamhet och en miljövänlig tillverkningsprocess för våra kunder.
HANZA grundades år 2008 och nådde år 2021 över 2,5 miljarder kronor i omsättning. Bolaget har sex tillverkningskluster: Sverige, Finland, Tyskland, Baltikum, Centraleuropa och Kina.
Bland HANZAs uppdragsgivare finns ledande produktbolag som ABB, Epiroc, GE, Getinge, John Deere,
SAAB, Sandvik, Siemens och Tomra.

HANZA är noterat på Nasdaq Stockholms huvudlista.

För mer information: www.hanza.com

Taggar:

Exit mobile version