Tanalys

Har Black Friday och Black Week blivit en svensk tradition?

PresentBolagets årliga julundersökning, genomförd av YouGov, visar att 36 procent av svenskarna planerar att köpa julklappar under Black Week eller Black Friday. Men att därmed kalla det en svensk tradition är inget som traditionsexperten Mattias Axelsson vill göra.

Black Friday infaller alltid fredagen efter Thanksgiving och har under lång tid varit startpunkten för julhandeln i USA. Sedan drygt tio år tillbaka har även svenska företag anammat konceptet med särskilda reor under Black Friday, och även förlängt perioden genom att lansera Black Week.

Black Friday uppmärksammades första gången i Sverige november 2013 då en stor teknikkedja började använda det amerikanska fenomenet Black Friday i sin marknadsföring. Kort därefter började man även se annonser för Black Week och numera har vissa affärer till och med Black Month.

PresentBolagets undersökning, där man låtit YouGov intervjua närmare 2000 svenskar om deras julvanor, visar att över en tredjedel av svenskarna köper julklappar på Black Friday eller under Black Week.

Traditionsexperten Mattias Axelsson menar att Black Friday följer samma mönster som vi sett tidigare med andra traditioner från USA:

– För nästan hundra år sedan importerade vi fars dag från USA. I mitten av förra seklet var det alla hjärtans dag och för drygt trettio år sedan kom halloween. Det som är gemensamt för dessa är att det drivits fram av kommersiella intressen som vill öka sin försäljning.

Tydliga åldersskillnader
Undersökningen visar att det främst är bland yngre som Black Friday slagit igenom – 59 procent i åldersgruppen 18-34 säger att de handlar julklappar på Black Friday, medan bara 13 procent av de över 65 år gör detsamma.

Mattias Axelsson tror att detta speglar en idé om julen som skiljer sig mellan åldersgrupper:

– I den äldre generationen är det färre som tar fram julpyntet redan i november eller början av december. Där väntar man med allt som är julrelaterat längre in i december. Det finns säkert de som minns skyltsöndagarna för länge sedan då julhandeln officiellt började.

Men kan man då kalla Black Friday för en “svensk tradition”?
– I någon mening har ju Black Friday etablerat sig i svenskars medvetande, men att kalla det för en svensk tradition tror jag är att dra det lite väl långt. Dels är det fortfarande inte tillräckligt etablerat och dels finns det egentligen inga andra bruk knutet till dagen än just att man ska handla grejer, säger Mattias Axelsson.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i november 2024 på uppdrag av PresentBolaget, Nordens största leverantör av företagsgåvor. Undersökningen ger insikt i svenskars attityder och vanor kring julhandeln och bygger på svar från över 3 000 respondenter i Norge, Sverige och Danmark.

Hör gärna av er om ni vill ha en expert som pratar om jultraditioner:

Mattias Axelsson
Telefon: 0736-423806
E-post: maxelson@gmail.com
https://www.mattias-axelsson.se/

För mer information
Fredrik Pallin, presskontakt Presentbolaget
fredrik@pallin.net, 0708-114 115

 

 

 

Exit mobile version