Marknadsnyheter
Helsingfors kammade hem kinesisk lottovinst – banbrytande samarbete för information om Helsingfors direkt i en miljard användares telefoner
to, feb 15, 2018 17:15 CET
Foto: Helsinki Marketing
Helsingfors marknadsföringssamarbete med digitaltjänstjätten Tencent ökar huvudstadens kändhet i Kina på ett unikt sätt. Nu finns miniappen Helsinki som integrerad del av Tencents WeChat-app i en miljard användares telefoner. Samarbetet har en betydande multiplikativ effekt för Helsingfors attraktionskraft och turism samt för att locka investeringar och experter.
Världens åttonde största företag Tencent och Helsinki Marketing slöt ett samarbetsavtal om projektet i september 2017. Miniappen lanserades som del av det kinesiska nyårsfirandet i Helsingfors den 15 februari. Tjänsten finns genast tillgänglig för en miljard WeChat-användare.
Miniappen är en del av Tencents WeChat-tjänst. WeChat är en digital platform, där användare utöver sociala relationer kan sköta även vardagsärenden i form av allt från bankärenden till restaurangnotor och resebokningar. WeChats användare får lätt tillgång till miniappen Helsinki via WeChat-sökningsfunktionen eller via en QR-kod.
Helsingfors klev med en gång in i kärnan av turismens megatrender
Tack vare Helsingfors hittills mest betydande marknadsföringssamarbete intar staden nu en position i turismaktörernas internationella topp. Samtidigt har Helsingfors en unik kanal till världens snabbast växande turismmarknad och en digital pionjärs produktutveckling.
För tillfället växer turismen från Kina oerhört snabbt. Tack vare sin snabbaste flygrutt och utmärkta flygförbindelser till Kina har Helsingfors redan nu ett försprång jämfört med övriga destinationer i Europa. Under de senaste åren har antalet registrerade övernattningar bland turister från Kina mer än fördubblats. Enligt förhandsuppgifter uppgick antalet övernattningar bland turister från Kina till något över 135 000 övernattningar år 2017 och ökade med 29,3 procent jämfört med året innan.
”Nu har vi tagit Helsingfors försprång som kinesiska turisters port till Europa i besittning även digitalt. Resedrömmar och semesterbeslut har överallt övergått till digitala plattformar och digitaliseringen kommer att förändra turismen mer än vi någonsin anar. Vinnarna är de som förstår resenärernas behov. Som Tencents samarbetspartner är Helsingfors en föregångare i utvecklingen av framtidens tjänster”, säger verkställande direktör Laura Aalto vid Helsinki Marketing.
”Det går även annars bra för turismen i Helsingfors, tillväxten är för tillfället snabbare än i grannländernas huvudstäder. Förra året överskreds 4 miljoner registrerade övernattningar för första gången. Enligt förhandsinformation från Statistikcentralen ökade tillväxten sammanlagt 13 procent”, fortsätter Laura Aalto.
Helsingfors öppna data tar digital turism till ny nivå
Miniappen Helsinkis första skede lanserades som del av det kinesiska nyårsfirandet i Helsingfors torsdagen den 15 februari. I festligheterna deltog Helsingfors borgmästare Jan Vapaavuori och direktör Zhan Shu från enheten Tencent Governmental Affairs and Tourism Center.
Det första skedet av Helsingfors miniapp innehåller information om sevärdheter, tjänster, evenemang och att röra sig i staden, samt bland annat 360-panoramabilder och en översättningstjänst. Inom kort kommer appen att få en interaktiv karta med platsinformation samt kollektivtrafikdata, som underlättar mobiliteten. I kikaren finns även att testa integration av WeChat Pay som del av tjänsten. Tjänsten fungerar såväl för användare som planerar sin semester som för användare som söker saker att göra och information under sin vistelse i Helsingfors.
Det var Helsingfors stads digitala pionjärskap och vilja att fungera som försöksplattform som fick Tencent att välja Helsingfors till pilotstad för sitt nya utvecklingsprojekt för smarta digitala turismtjänster. Det gemensamma målet var att bygga en app som producerar övertygande, nyttig, aktuell och lätt delningsbar information åt sina användare. Under våren fortsätter Tencent utvecklingsarbetet av appen tillsammans med Helsinki Marketing och Idean.
”Miniappen Helsinkis innehåll baserar sig på genuina lokala rekommendationer från tjänsten MyHelsinki.fi som direkt uppdateras i WeChats tjänst. I följande skede testar vi möjligheten att integrera Helsinki Marketings platsdatabas i appen samt kartinnehåll enligt principerna för öppna data”, konstaterar Tia Hallanoro, marknadskommunikationschef och ansvarig för den digitala tjänsteutvecklingen vid Helsinki Marketing.
Samarbetets multiplikativa effekter sträcker sig från stenfot till investeringar
Utöver WeChat äger Tencent bland annat många företag i spelbranschen samt nyhetstjänster. Utöver att WeChat-tjänsten tar Helsingfors till en miljard kinesiska användares telefoner marknadsför Tencent även aktivt den nya funktionaliteten till sina användare. Lanseringen av miniappen syns i 400 miljoner aktiva användares Tencent News-nyhetstjänst och bland annat i sociala mediers påverkares kanaler. I anslutning till samarbetet besöktes Helsingfors redan i slutet av januari av fem kinesiska påverkare med totalt nästan tio miljoner följare.
”Miniappen Helsinki har redan nu väckt intresse bland internationella aktörer från medier till investerare, utvecklare och experter. För tillfället är det svårt att bedöma värdet av samarbetet och dess multiplikativa effekter för hela turismnäringen och för Helsingfors. Säkert är att samarbetet kommer att vara till nytta för allt från stenfotsföretagare till researrangörer och från teknologiaktörer till flygtrafiken”, säger Laura Aalto.
Bakom Helsinki Marketings och Tencents samarbete ligger stadens långvariga samarbete med Kina samt Helsingfors medlemskap i Pekingbaserade World Tourism Cities Federation (WTCF). År 2019 står Helsingfors värd för WTCF:s årsmöte. Peking och Helsingfors har varit vänskapsstäder sedan år 2006. Helsingfors och Kinas relation har även stärkts av Finnairs starka Asienstrategi, som för tillfället trafikerar ca 40 direkta flyg mellan Helsingfors och Kina i veckan.
Ytterligare information:
Laura Aalto
Helsinki Marketing, verkställande direktör
laura.aalto@hel.fi
040 507 9660
Kaari Artemjeff
Helsinki Marketing, marknadsföringsplanerare, Kina
kaari.artemjeff@hel.fi
050 307 0835
Hao Wang
Tencent Governmental Affairs and Tourism Center
jossewang@tencent.com
+86 18601110375
Helsinki WeChat ID: MyHelsinki
www.myhelsinki.fi
https://materialbank.myhelsinki.fi/
Helsinki Marketing ägs av Helsingfors stad och ansvarar för Helsingfors operativa stadsmarknadsföring och företagssamarbete. Bolaget har ett nära samarbete med Helsingforsbor, besökare, beslutsfattare och experter.
Marknadsnyheter
Punktskriftens dag den 4 januari
Den fjärde januari varje år infaller Punktskriftens dag, och år 2025 fyller dessutom punktskriften 200 år. Sedan 1825 har det taktila skriftspråket gett personer med synnedsättning möjlighet att ta till sig text och uttrycka sig skriftligt på ett jämlikt sätt.
Mycket lite visste Louis Braille om dagens tekniska möjligheter när han lade grunderna till det som är dagens punktskrift. Men trots alla möjligheter som ny teknik har öppnat upp för personer med synnedsättning så är punktskriften minst lika viktig idag.
– Vi ser att det finns många som skulle behöva punktskrift som inte använder det idag. Det beror på att för få unga lär sig det som en naturlig del i skolan, säger Niklas Mattsson, ordförande för Synskadades Riksförbund.
Cecilia Ekstrand, sakkunnig inom barns punktskrift på Synskadades Riksförbund, möter i sitt arbete både ungdomar som använder punkskrift och som inte gör det. Hon ser att de som är duktiga på punktskrift i större utsträckning läser vidare efter gymnasiet.
– Det är så avgörande för framtiden. Både för hur det går i skolan och för framtida möjligheter till ett aktivt arbetsliv. Man måste ha den konkreta punktskriften för att kunna tillgodogöra sig hela sin utbildning och all ny teknik, säger hon.
Många tror att talböcker, datorer och smarta mobiler med skärmläsarprogram gör att punktskriften har spelat ut sin roll. Men att endast använda uppläst text gör att viktig kunskap, som att lära sig stavning, går om intet. Matematik och språkstudier är svårare för den som inte kan punkskrift.
– Vi har en massa ord i svenskan som låter likadana när vi får dem upplästa för oss, men i skrift ser man olikheterna. Det gör att synskadade genom punktskriften kan få en större förståelse för sin omvärld och därigenom vara en del av den, säger Cecilia Ekstrand.
Idag är punktskriften inte en del av skollagen, vilket Synskadades Riksförbund aktivt arbetar för att förändra.
Läs mer om Synskadades Riksförbunds krav för att säkra tillgången till punktskrift i vårt informationsmaterial ”Tio punkter om punktskrift” (via denna länk).
Kort historik: Louis Braille föddes nära Paris år 1809 och blev blind genom en olycka i faderns sadelmakeri när han var tre år. Han gick i en skola för blinda och lärde sig läsa det latinska alfabetet genom ett system med upphöjda bokstäver, som han upplevde som svårt att använda. Med tiden blev han själv lärare för blinda och utarbetade dagens punktskrift. Den så kallade ”Brailleskriften”, som punktskriften också kallas, spreds över världen och nådde så småningom Sverige.
Kontakt:
Niklas Mattson, förbundsordförande SRF
niklas.mattsson@srf.nu, 070-318 36 90
Cecilia Ekstrand, sakkunnig inom barns punktskrift, SRF
cecilia.ekstrand@srf.nu, 076-539 91 19
Marknadsnyheter
AIK Fotboll skriver kontrakt med Matilda Plan
AIK Fotboll är överens med den 26-åriga försvararen, Matilda Plan, om ett avtal som sträcker sig till och med den 31 december 2026. Matilda har en gedigen erfarenhet i OBOS Damallsvenskan då hon hittills har hunnit med att spela 155 matcher i Sveriges högstaliga.
– Det är med stor glädje vi kan presentera Matilda som AIK-spelare. Det är en spelare som inte lägger några fingrar emellan i försvarsspelet men samtidigt är duktig med bollen och som utgör ett hot på offensiva fasta situationer. Hon kommer tillföra en ny dimension till laget och både konkurrensutsätta samt komplettera den backlinjen vi har till förfogande idag, säger damlagets sportchef Zinar Spindari.
– Jag är taggad på att dra i gång. AIK avslutade säsongen starkt och jag hoppas kunna hjälpa laget bygga vidare på det och ta nästa kliv både individuellt och med laget, säger Matilda Plan.
För en längre faktapresentation av Matilda Plan, se det bifogade materialet i detta pressmeddelande.
För mer information, kontakta:
Zinar Spindari, sportchef (dam) AIK Fotboll
E-post: zinar.spindari@aikfotboll.se
Marknadsnyheter
William Hofvander till AIK Fotboll
AIK Fotboll är överens med den 21-årige forwarden William Hofvander om ett avtal som sträcker sig fram till och med säsongen 2026. William kommer senast från Umeå FC där han med sina 15 mål och sju målgivande passningar under säsongen 2024 var en starkt bidragande faktor till att UFC tog klivet upp till Superettan.
– William kommer från en imponerande säsong i Umeå FC och har bevisat efter flytten dit att han vuxit som fotbollsspelare. Han har en forward som både har en fin fysik, samt målegenskaper som vi ser fram emot att vidareutveckla i vår miljö, säger herrlagets sportchef Thomas Berntsen.
– Det känns obeskrivligt. När jag fick höra att AIK var intresserade var det inget snack om saken. Jag ser det här som en bra utmaning och jag är väldigt taggad på att dra i gång, säger William Hofvander.
För en längre faktapresentation av William Hofvander, se det bifogade materialet i detta pressmeddelande.
För mer information, kontakta:
Thomas Berntsen, Sportchef (herr) AIK Fotboll
Telefon: 08 – 735 96 50
E-post: thomas.berntsen@aikfotboll.se
Om AIK Fotboll AB AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag, damlag samt ett juniorlag för herrar. 2024 spelar herrlaget i Allsvenskan, damlaget i OBOS Damallsvenskan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i P19 Allsvenskan. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm. För ytterligare information kring AIK Fotboll besök www.aikfotboll.se.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke