ti, dec 12, 2017 06:05 CET
Som första svenska dagligvaruaktör klimatkompenserar nu Hemköp sina leveranser från butik till kund vid beställning av matvaror på Hemköp.se. Hemköps leveranser optimeras för att bli så klimatvänliga som möjligt, de utsläpp som ändå genereras klimatkompenseras genom stöd till mer hållbara betesmarker.
– Vi är stolta över att ta ett helhetsgrepp kring hemleveranserna för att ta ansvar hela vägen hem till kunden. Det här är ett första steg och vi ser över hur vi på fler sätt kan göra både butik och näthandel mer klimatsmart. Här är klimatkompensationen en viktig del, säger Maria Nobel, hållbarhetschef Hemköp.
Hemköp klimatkompenserar sedan tidigare för tjänsteresor och genom det egna varumärket Såklart. Hemköp har som mål, liksom övriga bolag inom Axfood, att bli klimatneutrala år 2020.
Hemköps klimatkompensation bidrar till att skapa hållbara betesmarker i Mongoliet. Syftet med projektet är att förbättra lokala miljöer och den biologiska mångfalden. Samordning sker via företaget ZeroMission som också hanterar klimatkompenseringen.
För mer information och bilder kontakta:
Elin Jarl, pressansvarig Hemköp. 070-543 89 19,
elin.jarl@hemkop.se
Hemköps mission är att skapa matglädje varje dag. Det breda och prisvärda sortimentet, tonvikten på färskvaror, personlig service och inspirationen är det som kännetecknar Hemköp. Hemköps butiker omsätter
ca 13 miljarder kronor och finns på ca 190 platser i Sverige. Hemköp ingår i Axfood AB (publ).
Taggar: