Tanalys

H&M-gruppen påbörjar avveckling av verksamheten i Ryssland

Som tidigare kommunicerats den 2 mars 2022, pausade H&M-gruppen all försäljning i Ryssland.  Givet nuvarande utmaningar att bedriva verksamheten och en oförutsägbar framtid, meddelar bolaget idag att man har beslutat att påbörja en avveckling av verksamheten i landet.

H&M-gruppen har bedrivit verksamhet i Ryssland sedan 2009. Bolaget beklagar att affärsverksamheten inte kan fortsätta under rådande omständigheter och att många kollegor påverkas på grund av detta. Fokus nu är att säkerställa en ansvarsfull avveckling av verksamheten och ge bästa möjliga stöd till alla berörda medarbetare under de kommande månaderna.

“Efter noggrant övervägande har vi kommit fram till att det är omöjligt att fortsätta vår verksamhet i Ryssland under rådande omständigheter. Vi beklagar den påverkan det kommer att ha på våra kollegor och är mycket tacksamma för deras hårda arbete och engagemang. Vi vill också tacka våra kunder för deras förtroende genom åren”, säger Helena Helmersson, vd H&M-gruppen.

Som en del i avvecklingsprocessen är intentionen att tillfälligt öppna fysiska butiker under en begränsad period för att sälja det återstående varulagret i Ryssland. Den fullständiga avvecklingen förväntas medföra kostnader för H&M-gruppen på uppskattningsvis totalt SEK 2 miljarder, av vilka uppskattningsvis SEK 1 miljard kommer att påverka kassaflödet. Totalbeloppet kommer att inkluderas som en engångskostnad i resultatet för tredje kvartalet 2022. En återföring av MSEK 353 i orealiserad valutakursvinst i förhållande till koncerninterna fordringar i ryska rubel från andra kvartalet 2022 är inkluderade i engångskostnaden.

 

 
För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

 
Informationen i detta pressmeddelande är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående personers försorg, för offentliggörande den 18 juli 2022 kl. 08.45 (CEST). Detta pressmeddelande, liksom ytterligare information om H&M-gruppen, finns tillgänglig på hmgroup.com.

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET samt Afound. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

Exit mobile version