Tanalys

Höga kundbetyg för mäklarbranschen – men 1 av 20 underkänns


* Gotland och Jämtland innefattar enbart 4 respektive 9 mäklarkontor. Därför är genomsnittsbetygen för de länen inte nödvändigtvis representativa.

Fastighetsmäklare är en av de branscher med nöjdast kunder i Sverige med ett snittbetyg på 4,64 av 5. Det visar en ny analys av över 50 000 kundrecensioner från omdömessajten Reco. Men det finns aktörer att se upp med – 1 av 20 mäklarkontor underkänns av kunderna och problemen är störst i Stockholms län och Halland. Missnöjet beror främst på brister i mäklarnas bemötande, tillgänglighet och marknadskännedom.

Under 2024 lämnade köpare och säljare av bostäder totalt 54 232 omdömen om 654 mäklarkontor i hela landet på Reco.se. En ny analys av alla omdömen visar att majoriteten av dessa kontor fick höga betyg av sina kunder – i genomsnitt 4.64 av 5.

– Fastighetsmäklare har de nöjdaste kunderna av alla branscher vi samlar in kundomdömen kring på reco.se, säger Tobias Basilius, VD och grundare av Reco. Det är tydligt att mäklarna aktivt arbetar med att samla in och använda kundernas feedback för att förbättra sina tjänster.

Det bästa mäklarkontoret under 2024 enligt Recos ranking är Svensk Fastighetsförmedling Uppsala. På andra plats hamnar Bergets Ro Fastighetsförmedling följt av Fastighetsbyrån Uppsala på tredje plats. Topplistan fastställs utifrån antal omdömen, svarsfrekvens och snittbetyg under perioden.

Men trots de generellt goda recensionerna finns det aktörer som inte lever upp till förväntningarna. 5 procent av mäklarkontoren får ett genomsnittsbetyg under 3, vilket klassas som klart underkänt. I absoluta siffror handlar det om 35 av de 654 mäklarkontor som ingår i undersökningen.

Störst andel mäklarkontor med missnöjda kunder finns i Stockholms län och Halland län, där 13 procent av företagen fått ett genomsnittsbetyg under godkänt.

– Stockholm sticker ut jämfört med andra storstadsregioner som Västra Götaland och Skåne, säger Tobias Basilius. I en region med högst bostadspriser och stor konkurrens om bostäder är det särskilt viktigt att kunderna gör ett genomtänkt val av mäklare. 

Förutom att sätta betyg på mäklaren efter en bostadsaffär lämnar köpare och säljare även skriftliga omdömen på Reco. En AI-analys av dessa utlåtanden visar vad som gör kunder nöjda eller missnöjda. Faktorer som ett trevligt bemötande, hög tillgänglighet och en trygg process är det viktigaste för att skapa nöjda kunder – både bland köpare och säljare. Dessa saker lyfts fram oftare än exempelvis prissättning eller ett lågt mäklararvode.

Samma faktorer är också de vanligaste orsakerna till missnöje. Bristande bemötande, dålig tillgänglighet, en otrygg affärsprocess och låg marknadskännedom är det som kunder ofta pekar på när de inte är nöjda.

– Det personliga mötet är avgörande för bostadskundernas upplevelse, säger Tobias Basilius. Med tanke på att ett bostadsköp ofta är den största affären i livet är det inte så konstigt att kunderna värderar de här mjuka värdena högt.

För att underlätta valet av mäklare rekommenderar Reco att bostadskunder granskar omdömen från tidigare kunder innan de gör sitt val. För att säkerställa kvaliteten och trovärdigheten verifierar Reco att personer som lämnar omdömen verkligen är kunder och att företagen inte låter bli att uppmana de som är missnöjda att lämna ett omdöme. Det minskar risken för fusk med omdömen. 

– Kunders erfarenheter är en ovärderlig resurs när man ska välja mäklare, men som konsument måste man känna sig trygg i att det är riktiga omdömen, säger Tobias Basilius.

För mer information, kontakta:
Tobias Basilius, VD och grundare Reco, 070 – 77 88 162, tobias@reco.se
Johanna Ahlberg, Marketing Manager Reco, 072 – 934 53 55, johanna.ahlberg@reco.se

Reco är Sveriges största oberoende plattform med kundomdömen du kan lita på. Reco uppmanar kunder att beskriva sina erfarenheter av olika företag utan att censurera eller plocka bort omdömen som är mindre fördelaktiga. Detta för att hjälpa nya kunder att hitta bra leverantörer och att undvika dåliga. Reco grundades 2007 och har sedan dessa samlat in cirka 1,5 miljoner uppriktiga kundomdömen om olika företag. För mer information, se www.reco.se

Exit mobile version