Connect with us

Marknadsnyheter

HUBSO Group Delårsrapport 3 – 2022

Published

on

HUBSO redovisar en tillväxt om 16 procent under det tredje kvartalet (Q3) 2022 och en tillväxt YTD januari-september om 10 procent.

Väsentliga händelser under Q3

  • Caroline Hansson, medgrundare från NA-KD, tillträdde tjänsten som Chief Product Officer den 1 augusti.
  • I samband med att Caroline tillträdde blev ledningsgruppen fulltalig och ledningsgruppsarbetet i HUBSO har därmed intensifierats under tredje kvartalet.
  • Varumärket VIQ Beauty med lansering i maj 2022 sålde slut sitt lager i tredje kvartalets sista månad.
  • Le Capsole firade 1 år den 29 september och säljer främst i Tyskland och USA. Kreatören
    och entreprenören Emelie Lindmark gästade podcasten framtidens E-handel, lyssna på avsnittet här.
  • HUBSO:s första bolagisering, av varumärket Sanne Alexandra Stockholm AB, har gett effekt och bidragit med försäljningstillväxt och marginalförbättringar under kvartalet.

Väsentliga händelser efter perioden

  • Sanne Alexandra Stockholm lanserar hos Amazon, för att bredda målgruppen och öka räckvidden. Entreprenören och kreatören Sanne Josefsson blir samtidigt som första nordisk kreatör  ansiktet utåt för Amazon Sverige.
  • Johanna Linnros tillträder som VD per 1 januari 2023. Johanna Linnros kommer närmast från en roll som medgrundare och VD i Foodtech-bolaget Oatlaws, ett av Foodtech-investmentbolaget Nicoyas portföljbolag. Under sin tid på Oatlaws var hon även finalist i 2021 års upplaga av Carnegies och SvDs tävling ”Framtidens Entreprenör”. Dessförinnan har hon innehaft diverse ledande kommersiella roller inom FMCG-bolag såsom Unilever, L’Oréal och Atria.

Fortsatt tillväxt i en osäker omvärld med förbättrade marginaler i tredje kvartalet 2022.

Q3 2022 – Kvartalet i korthet

  • HUBSO* redovisar nettoomsättning om SEK 8 939 352 i det tredje kvartalet (7 714 912).
  • Koncernen redovisar en försäljningstillväxt om 16 procent i Q3 2022.
  • Försäljningstillväxten för dotterbolagen* uppgick till 18 procent i perioden.
  • Varumärket Sanne Alexandra Stockholm redovisar en försäljningstillväxt om 80 procent i Q3 2022.
  • Koncernens bruttovinst i perioden uppgick till SEK 3 668 656 (2 661 535).
  • Förbättrad bruttovinstmarginal om 41 procent (34), där Sanne Alexandra Stockholm AB redovisar en stark förbättrad marginal om 56 procent (30).
  • EBITDA för perioden uppgick till SEK -936 010 (202 663).

Jan-sep 2022 – Första nio månaderna i korthet

  • Nettoomsättningen i HUBSO per september uppgick till SEK 27 687 448 (25 224 039), vilket motsvarar en tillväxt om 10 procent.
  • Försäljningstillväxten för dotterbolagen uppgick till 12 procent i jan-sep, jämfört med motsvarande period föregående år.
  • I andra kvartalets sista månad sålde HUBSO varumärket Rebecca Stella Beauty:s lager till LYKO, vid justering för denna försäljning uppgår tillväxten till 2 procen för koncernen och 4 procen för dotterbolagen.
  • Varumärket Sanne Alexandra Stockholm redovisar en försäljningstillväxt om 16 procent för de första nio månaderna 2022.
  • Koncernens bruttovinst uppgick till SEK 9 487 692 (8 490 282).
  • HUBSOs bruttovinstmarginal redovisas om 34 procent (34).

*Förtydligande
Vid omnämnande av HUBSO syftas till koncernen HUBSO bestående av moderbolaget HUBSO Group AB, det helägda dotterbolaget HUBSO AB samt dotterbolagen Sanne Alexandra Stockholm AB och PER LEI Sweden AB. Vid omnämnande av dotterbolagen syftas till HUBSO AB, Sanne Alexandra Stockholm AB samt Per Lei Sweden AB i vilka koncernens varumärken ligger och därmed kärnverksamheten bedrivs. Räkenskaperna från HUBSO AB är inräknade per förvärvsdatumet 2020-04-15 och räkenskaperna från dotterbolaget PER LEI är inräknade från förvärvsdatumet 2021-11-08.

VD har ordet

Ändrat mindset i organisationen – förbättrat fokus och tillväxt

Vi hanterar effekterna av en osäker omvärld men redovisar ändå en stark tillväxt i tredje kvartalet med en omsättningstillväxt om 18 procent i dotterbolagen, en utveckling som samtliga varumärken i HUBSOs portfölj har varit med och bidragit till.

Vi fortsätter att leverera i enlighet med vår strategi och har redovisat en stark utveckling under de senaste kvartalen. Vi har stärkt vår verksamhet på flera sätt under årets första nio månader, dels genom att fokusera på marginalförbättringar och kostnadskontroll. Och dels genom investeringar i organisationen som har vuxit med 78 procent det senaste året, där nu en fulltalig ledningsgrupp har kommit på plats i augusti 2022. Samtidigt pågår arbetet med att renodla verksamheten och fokusera resurser på ett mer always-on mindset kontra lanserings- och kampanjfokus.

Vi kan gradvis se positiva effekter av de interna satsningar som vi har gjort, där vi har fokuserat på att utveckla våra interna processer samt tydliggöra fokus och ansvar. Det i syfte att förtydliga affärsmodellen för vår framtida expansion. Den positiva drivkraften i verksamheten är ett resultat av teamets engagemang och målkongruens, där vi tillsammans arbetar mot att utveckla och effektivisera arbetet mot vårt mål.

Första bolagiseringen – med rätt utveckling

I april 2022 blev den första bolagiseringen av varumärke verkställd. Tillsammans med kreatören och entreprenören Sanne Josefson bolagiserades varumärket Sanne Alexandra Stockholm AB som tidigare ingick i verksamhetsbolaget HUBSO AB. Det är extra roligt att se att utvecklingen av affärsmodellen har möjliggjort större satsningar på marginalförbättringar som märks i resultatet. Varumärket redovisar en försäljningstillväxt om 80 procent under årets tredje kvartal med en bruttovinstmaginal på 56 procent (30). Dotterbolagets resultat för perioden var SEK 631 305 (245 543) med en förbättrad operating margin om 32 procent (23).

Som ett resultat av satsningar på performance marketing kan vi se att trafiken till Sanne Alexandra Stockholm AB har ökat med 120 procent under tredje kvartalet. Varumärket har en stark återköpsfrekvens om drygt 47 procent, vilket tyder på rätt produkter och lojala kunder. Sverige är fortsatt den primära marknaden men arbete har påbörjats mot den tyska marknaden, där vi kan se att insatserna ger resultat  i form av att följarantal, trafik och konvertering från Tyskland ökar.

Vi välkomnar ny VD för HUBSO från 1 januari 2023

Till fördel för annat engagemang i koncernen, bland annat som ägare och styrelseledamot men främst för att fokusera mer på strategisk affärsutveckling för fortsatt tillväxt och expansion, så kommer jag som tidigare kommunicerats att kliva av min roll som VD för HUBSO. Det är med stor glädje som vi har kunnat tillsätta en ny stark ledare som ska ta över rodret under fortsättningen av vår resa, Johanna Linnros tillträder som ny VD från och med 1 januari 2023.

Med Johannas bakgrund, närmast från en roll som medgrundare och VD i Foodtech-bolaget Oatlaws, som ingår i investmentbolaget Nicoyas portfölj, samt från diverse ledande kommersiella roller i FMCG-bolag som Unilever, L’Oréal och Atria, tar hon med sig enorm kunskap, erfarenhet och driv in i HUBSO.

Genom att successivt ha förstärkt företagsledningen under året har vi lagt en solid grund för genomförandet av HUBSOs strategi. Tillsammans går vi nu in i nästa fas, där jag ser rekryteringen av Johanna som en viktig del i att tillsammans med övriga i ledningsgruppen bestående av COO Sebastian Schardl, Head of Finance Linnea Ripe och CPO Caroline Hansson, accelerera bolagets fortsatta expansion. 

Vi bibehåller fokus på att fördjupa vår specialisering i varje led av vår affärsmodell och vårt mål är att vara den självklara hubben för utvalda kreatörer som drömmer om att bli entreprenörer, med egna varumärken. Tillsammans skapar vi förutsättningarna. 

Bästa hälsningar,
Josefine Abrahamsson
VD/Grundare HUBSO 

November 2022

Omsättning
Nettoomsättningen för HUBSO  i tredje kvartalet  2022 uppgick till SEK 8 939 307 (7 714 912) och försäljningstillväxten var 16 procent i perioden.
Av koncernens totala omsättning under kvartalet hänför sig SEK 8 806 431  (7 435 643) till HUBSOs dotterbolag och kärnverksamhet, som redovisar en försäljningstillväxt om 18 procent jämfört med motsvarande period föregående år.

Finansiell utveckling
Rörelseresultatet, EBIT, under det tredje kvartalet 2022 uppgick till SEK -5 595 840 (-4 461 617). Under Q3 2022 har resultatet huvudsakligen påverkats negativt av de goodwillavskrivningar som uppkommer i relation till förvärvet av HUBSO AB om SEK 4 311 794 samt förvärvet av PER LEI om SEK 97 163. Detta görs enligt K3 med en avskrivningsperiod om 5 år.

För fullständig rapport se bifogad pdf. 

Styrelsen
HUBSO Group AB (publ)
November 2022

För mer information, vänligen kontakta:
Josefine Abrahamsson, VD och grundare HUBSO Group AB (publ)
ir (at) hubsogroup.com

Ulrika Magnusson, styrelseordförande HUBSO Group AB (publ)
ir (at) hubsogroup.com

Om HUBSO Group AB (publ):
HUBSO är verksamt inom e-handel och social commerce, är starkt fokuserad på att vara en unik inkubator för framgångsrika kreatörer som vill ta steget att bli entreprenörer, med HUBSO som partner och därigenom få del av den mångåriga erfarenhet och kompetens som HUBSO har bl.a. inom e-handel, produktutveckling, varumärken och marknadsföring .m.m. Genom partnerskapet med HUBSO kan starka varumärken och bolag med därtill hörande mervärden skapas och utvecklas. HUBSO Groups aktie är noterad vid Spotlight Stock Market. Läs mer om HUBSO på hemsidan www.hubso.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Narkotika historiskt billigt

Published

on

By

Flera narkotikasorter idag är historiskt billiga. Det visar en ny rapport från CAN (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning) som beskriver gatupriser på narkotika med ett perspektiv på 35 år.

– 2023 kostade amfetamin omkring 200 kronor per gram, vilket är mindre en fjärdedel av prisnivån för 35 år sedan om man tar hänsyn till inflationen, säger Ulf Guttormsson, avdelningschef på CAN.

Heroinet har fallit lika kraftigt i pris. Även för hasch och kokain syns prisnedgångar i ett 35-årigt perspektiv, om än inte lika kraftiga.

Rapporten visar samtidigt att priserna nominellt legat på ungefär samma nivå under de senaste åren.

– Narkotikapriserna 2023 ligger på ungefär samma nivå 2019, trots att det under senare år har inträffat en rad händelser i omvärlden som hade kunnat medföra ökningar. Exempel på detta är pandemin med åtföljande rese- och transportrestriktioner, avlyssnad kommunikation mellan kriminella, allmän kostnadsökning till följd av ökad inflationstakt, samt en försämrad kronkurs. Beslagen av narkotika har dessutom varit omfattande samtidigt som konfliktnivåerna mellan kriminella nätverk varit exceptionella, säger Ulf Guttormsson.

CAN samlar även in priser på insmugglade cigaretter och alkoholdrycker. I årets rapport har omsättningen för dessa varor beräknats för första gången. För alkoholdrycker uppgick den till 0,7 miljarder och för cigaretter till 0,1 miljarder.

Rapporten Narkotikaprisutvecklingen i Sverige 1988–2023 bygger på information som CAN regelbundet samlar in från Sveriges samtliga 27 polisområden. Med gatupriser avses priser vid köp av mindre mängder i konsumentledet och med grossistpriser avses priser vid försäljning av större partier.

Kontakt

Ulf Guttormsson
Avdelningschef

072-371 43 19

ulf.guttormsson@can.se

 

 —

Sara Kristensson
Kommunikationschef
072-371 43 21
sara.kristensson@can.se

CAN är ett nationellt kompetenscentrum som tar fram och sprider kunskap om alkohol, narkotika, dopning, tobak och spel om pengar.

Vi följer konsumtions- och skadeutvecklingen genom undersökningar och forskning. Myndigheter och organisationer använder kunskap från CAN som underlag för beslut och insatser. Vi är en del av civilsamhället och i vår styrelse finns representanter för våra medlemsorganisationer. Där finns även olika myndigheter representerade.

Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning – www.can.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lägst arbetslöshet i norra Sverige

Published

on

By

Kiruna är den kommun i Sverige med allra lägst arbetslöshet, 2,1 procent, och Västerbotten är det län med lägst, 4,0 procent. Högst arbetslöshet har Perstorps kommun, 13,7 procent och Skåne är det län med högst på ett genomsnitt av 9,0 procent. Detta visar en ny kvartalsrapport från Arbetsförmedlingen.

– Arbetslösheten är generellt sett lägre i norra Sverige och högre i södra, och skillnaderna har förstärkts under senare tid. Skillnaderna syns tydligt även när man tittar på arbetslöshetsnivåer för olika grupper, exempelvis ungdomar eller utrikes födda, säger Emil Persson, arbetsmarknadsanalytiker Arbetsförmedlingen.

Arbetsmarknaden har fortsatt att försvagas under inledningen av 2024. Under det första kvartalet 2024 var i genomsnitt 18 000 personer fler inskrivna som arbetslösa än under motsvarande kvartal 2023. Utvecklingen skiljer sig dock åt över landet.

–  Det finns alltid lokala förklaringar till varför arbetslösheten ser olika ut både mellan och inom län. Rapporten Arbetsmarknadsläget i Sveriges län är ett bra verktyg för att följa utvecklingen lokalt och sätta den i ett lättillgängligt sammanhang, fortsätter Emil Persson.

Vill ni komma i kontakt med en lokal företrädare kontakta presstjänsten: press@arbetsformedlingen.se

Lägst arbetslöshet:

  • Kiruna (Norrbotten) 2,1
  • Gällivare (Norrbotten) 2,5
  • Sorsele (Västra Västerbotten) 2,6
  • Västerbotten 4,0
  • Norrbotten 4,2
  • Jämtland 4,6

Högst arbetslöshet

  • Perstorp (Skåne) 13,7
  • Malmö (Skåne) 12,4
  • Flen (Södermanland) 11,6
  • Skåne 9,0
  • Gävleborg 9,0
  • Södermanland 8,8

Presstjänsten: 010-486 10 00, press@arbetsformedlingen.se

 

ARBETSFÖRMEDLINGEN
Vi hjälper arbetssökande och arbetsgivare att hitta varandra.
Pressjour: 010-486 10 00, press@arbetsformedlingen.se
arbetsformedlingen.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ändringen av överlåtelseskatten har inte påskyndat bostadshandeln i Finland

Published

on

By

Sb-Hems vd Jukka Rantanen och Sparbanksgruppens chefsekonom Henna Mikkonen har sänkt sin prognos för bostadsmarknaden 2024, efter en betydligt svagare början av året än väntat på bostadsmarknaden. För att bostadshandeln ska ta fart krävs att läget på arbetsmarknaden lugnar ner sig, visshet om när räntorna börjar sjunka och att konsumenternas förtroende stärks. Ändringen av överlåtelseskatten har inte haft någon inverkan på bostadsmarknaden mer under detta år.

– På grund av det fortsatt svåra läget och en betydligt sämre början på året än väntat på bostadsmarknaden i Finland har Sparbanksgruppens chefsekonom Henna Mikkonen och jag uppdaterat vår prognos för bostadsmarknaden för detta år. Vi har tvingats sänka vår prognos från i höstas avsevärt, eftersom antalet bostadsaffärer och bostadspriserna har fortsatt att sjunka i hela Finland under årets första kvartal, säger Jukka Rantanen, vd för Sb-Hem.

– På grund av att marknaden har återhämtat sig långsammare än väntat kommer den genomsnittliga prisutvecklingen för begagnade bostäder att förbli på minus även detta år. Enligt vår uppdaterade prognos kommer priserna på begagnade bostäder att sjunka i Finland med i genomsnitt en procent (-1 %) i år. Vi tror inte att priserna på begagnade bostäder kommer att sjunka nämnvärt under årets andra kvartal, men en liten uppgång är att vänta först i slutet av året.

– Vi har även blivit tvungna att sänka vår prognos över antalet bostadsaffärer 2024 avsevärt. I höstas förutspådde vi att antalet affärer med begagnade bostäder via mäklare kommer att öka med 15 procent. Nu tror vi att antalet affärer med begagnade bostäder via mäklare kommer att öka endast med 0–5 procent jämfört med 2023. Det är möjligt att bostadshandeln börjar återhämta sig först under årets tredje kvartal, säger Rantanen. – Om bostadshandeln sakta tar fart och först i slutet av året, kommer ökningen i antalet bostadsaffärer att ligga nära noll i år. Men om bostadshandeln tar fart tidigare och kraftigare, kan antalet affärer öka med fem procent.

– Även om många av de ekonomiska indikatorer som påverkar bostadshandeln redan talar för en förbättring, ligger konsumenternas förtroende fortsatt på en mycket låg nivå. Jag tror att förtroendet kommer att stärkas senast när ECB börjar sänka räntorna. ECB:s senaste räntemöte bekräftade förväntningarna om att vi kommer att få se en första räntesänkning i juni, säger Henna Mikkonen, chefsekonom inom Sparbanksgruppen.

– Konsumenternas köpkraft har redan stärkts, sysselsättningen i Finland har förblivit bättre än väntat och ekonomin återhämtar sig också sakta. Vår uppdaterade prognos över antalet bostadsaffärer går i linje med BNP-prognoserna. Hela året kommer att ligga på minus, men i slutet av året blir utsikterna bättre, Finlands ekonomi börjar återhämta sig och bostadshandeln tar fart.

– Personligen tror jag inte att någon avsevärd återhämtning börjar förrän arbetsmarknadskonflikterna är över och regeringen och fackförbunden har lyckats hitta en permanent lösning så att situationen lugnar ner sig. Läget har varit orimligt svårt redan alldeles för länge, i över 1,5 år. Det vore viktigt att lösa konflikterna och oenigheterna omedelbart, betonar Rantanen.

– Inom bostadshandeln är sommarmånaderna, särskilt juli, ofta ganska lugna eftersom många är på semester. Om bostadshandeln börjar återhämta sig först efter sommarsemestrarna är vi redan långt in på året.

Det stora utbudet stöder bostadsmarknaden

– Dessvärre har sänkningen av överlåtelseskatten med 25 procent i början av året inte påskyndat bostadshandeln, vilket var syftet med ändringen. Skatteändringen skedde försent. Om skatten hade sänkts redan tidigare, när bostadsmarknaden fortfarande fungerade någorlunda, skulle det ha haft en positiv inverkan. Nu var den inte till någon nytta. Skatteändringen satte fart på förstabostadsköparna i slutet av fjolåret, men därefter har den inte haft någon inverkan på bostadshandeln, säger Rantanen.

– För bostadsköparna är läget för tillfället bra i det avseendet att det finns ett stort utbud i förhållande till efterfrågan över hela Finland. Nu är det enklare att hitta ett drömhem än i skedet när efterfrågan och antalet affärer börjar öka. Då kommer sannolikt många nyrenoverade bostäder och bostäder i gott skick att gå åt snabbt. Inom bostadshandeln fungerar marknadens lagbundenheter mycket bra. När efterfrågan ökar och riktas till bostäder av en viss typ, som nu till större familjebostäder, börjar priserna stärkas.

– Inom handeln med nybyggda bostäder börjar massan av osålda bostäder röra på sig så att de bostäder säljs först som är färdiga och som ligger antingen på egen tomt eller på arrendetomt som ägs av staden, säger Rantanen.

Ta kontakt om du vill diskutera läget på bostadsmarknaden mer ingående med oss:

Jukka Rantanen
Verkställande direktör, Sb-Hem Ab
050 341 1391, jukka.rantanen@sbhem.fi

Henna Mikkonen
Chefsekonom, Sparbanksgruppen
040 564 7918, henna.mikkonen@sparbanken.fi

Sb-Hem är en genuint lokal fastighetsförmedlingskedja som ingår i Sparbanksgruppen och som bedriver sin verksamhet på franchisingbasis. Företaget har circa 80 kontor i Finland. www.sbhem.fi www.sparbanken.fi

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.