Husqvarna, världsledare inom robotgräsklippare och en del av Husqvarna Group, är stolta över att inleda ett nytt samarbete med Liverpool Football Club (LFC) – en av de mest ikoniska fotbollsklubbarna i världen. Som en del av det fleråriga globala avtalet blir Husqvarna officiell partner för planskötsel. Detta är det första samarbetet av sitt slag för båda parter.
Sedan 2021 har Liverpool FC:s team för planskötsel använt Husqvarnas robotgräsklippare för att sköta grönytorna vid AXA Training Centre och AXA Melwood Training Centre. I det nya partnerskapet fördjupas samarbetet och Husqvarnas banbrytande teknologier och innovativa lösningar implementeras i Liverpool FC:s dagliga rutiner för underhåll av planerna. Husqvarna kommer därmed att ha en central roll i att skapa och bibehålla optimala spelförhållanden på elitnivå, för såväl match som träning.
– Vi på Liverpool FC är stolta över att presentera partnerskapet med Husqvarna. Som två ledande aktörer förenas vi i gemensamma värderingar och våra innovativa förhållningssätt. Vi har högt satta kommersiella mål för att locka de bästa varumärkena som matchar oss men som också kan bidra till framgångar på fotbollsplanen. Husqvarnas kvalitet och banbrytande lösningar för planskötsel går inte att överträffa och vi ser fram emot ett nära samarbete, säger Ben Latty, Chief Commercial Officer på Liverpool FC.
Liverpool FC kommer att bidra till att stärka Husqvarnas globala varumärke genom innehåll och aktiveringar på sina sociala plattformar vars globala följarskara uppgår till över 186 miljoner. Därutöver kommer Husqvarna att synas på Anfield Stadiums digitala skärmar under matcherna som årligen ses av över 400 miljoner tv-tittare världen över.
– Vi är otroligt glada över partnerskapet med Liverpool FC, en globalt erkänd och prestigefylld institution som delar våra värderingar, vårt innovativa förhållningssätt och engagemang för hållbarhet. Tillsammans skapar vi upplevelser för fans och kunder världen över, och vi ser fram emot att göra många bra saker tillsammans, både på och utanför planen, säger Yvette Henshall-Bell, President Europe, Forest & Garden Division på Husqvarna.
Husqvarna introducerade världens första robotgräsklippare 1995 och har sedan dess förblivit den obestridda marknadsledaren inom automatiserade gräsvårdslösningar. Under 2022 lanserades Husqvarna CEORA som tar professionell gräsklippning in i nästa era tillsammans med tidigare professionella robotlösningar.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Henrik Sjöström, Presschef
0727 15 77 85
press@husqvarnagroup.com
Husqvarna Group
Husqvarna Group grundades 1689 och är idag en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skötsel av skogar, parker och trädgårdar. Vår produktportfölj omfattar bland annat robotgräsklippare, motorsågar, trimrar, åkgräsklippare och bevattningslösningar. Vi är även ledande inom utrustning och diamantverktyg för byggindustrin och diamantverktyg för naturstenindustrin. Våra produkter och lösningar säljs främst under de globala varumärkena Husqvarna och Gardena via direktförsäljning, fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2023 uppgick till 53,3 miljarder SEK och koncernen har cirka 13 800 anställda i 40 länder. Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.