Tanalys

Hyresgästernas upplevda trygghet ökar

Rapporten “Så tycker Sveriges hyresgäster” innehåller en årlig sammanställning av svar och synpunkter från hyresgäster spridda över hela landet och är sammanställd av kunskaps- och plattformsföretaget AktivBo. Rapporten visar att hyresgästernas upplevda trygghet är den högst uppmätta sedan mätningarna startade 2009, samtidigt som färre hyresgäster vill rekommendera sin hyresvärd än för fem år sedan.

Trygghetsarbetet har gett resultat

Den upplevda tryggheten i och kring sitt boende är något som är viktigt för hyresgästerna. Under många år har fastighetsbolag och hyresvärdar arbetat strukturerat med trygghetsskapande åtgärder, vilket enligt hyresgästerna också gett resultat. Utifrån svaren har de, som grupp betraktat, aldrig varit så trygga som de är idag. AktivBos Trygghetsindex, som innehåller svar från 229 461 hyresgäster, hamnar på 81,0% för 2022. För hela Sverige sammantaget är detta en ökning på 0,9 procentenheter mot 2021.

“Det är glädjande att se att hyresgästernas upplevda trygghet fortsätter att öka och att branschen fortsätter att utvecklas i en positiv riktning. Under de senaste åren har det varit mycket fokus på tryggheten och många fastighetsbolag gör stora satsningar tillsammans med andra aktörer i samhället. Det här resultatet bör ge viktiga insikter i att man är på rätt väg i förbättringsarbetet” – Säger Martin Talme, Affärs- och produktchef, på AktivBo

Färre hyresgäster kan rekommendera sin hyresvärd än för 5 år sedan

Under de senaste fem åren har hyresgästernas vilja att rekommendera sin hyresvärd minskat med 2 procentenheter. Under 2018 kunde 88,9% tänka sig att rekommendera sin värd och för 2022 var siffran 86,9%. Fler hyresgäster boende hos de privata hyresvärdarna kan tänka sig att rekommendera sin hyresvärd (88,0%), än för de boende hos Allmännyttan (86,3%).  

“Att hyresgästerna i allt mindre utsträckning än tidigare vill rekommendera sin hyresvärd visar på att de ställer högre krav på sin hyresvärd när det kommer till den service och förvaltning som levereras. Hyresgästerna likställer service i större utsträckning med andra tjänster, något som också återspeglas i vilka frågor som är viktigast att prioritera för hyresgästerna” – fortsätter Martin Talme.

Bolag som mäter kontinuerligt ökar dubbelt så snabbt

För Serviceindex, som är ett kvitto på hyresgästernas totala serviceupplevelse, är utvecklingen i stort sett oförändrad mellan 2021 och 2022. Om man isolerar utvecklingen för de fastighetsbolag som mäter regelbundet (minst varje år under de senaste fem åren) så har de bolagen inte bara ett Serviceindex som är 2,7 procent högre än branschsnitt, utan även en utveckling som är mer än dubbel så stor som övriga branschen.

En rapport för ökade insikter

AktivBo följer branschens utveckling och sammanställer kontinuerligt miljontals svar från hyresgäster, både i Sverige och internationellt. Den samlade datan innehåller insikter att dra nytta av för alla som arbetar inom fastighetsbranschen.

Ladda ner hela rapporten på:
www.aktivbo.com/sv/rapport-sveriges-hyresgaster-22

Martin Talme, Affärs- och produktchef, AktivBo
0708-23 36 65
martin.gustafsson@aktivbo.se

AktivBo är ett kunskaps- och plattformsföretag som stödjer fastighetsbolag i arbetet med kunddrivna effektivitets- och lönsamhetsförbättringar. Genom kundundersökningar och en kontinuerlig kunddialog skapas underlag för analys och styrning av fastighetsbolagens verksamhet. Över 450 bostads- och fastighetsbolag i totalt tio länder mäter och jämför sig kontinuerligt med stöd av AktivBo.

Taggar:

Exit mobile version