Tanalys

Hyresgästföreningen ställer om organisationen för stödinsatser i hela landet

När andra verksamheter tvingas stänga ned på grund av Corona väljer Hyresgästföreningen att ställa om hela sin organisation för att hjälpas åt i en tid av kris. Från och med i dag sätter föreningen 800 av sina anställda att på hel- eller deltid bemanna telefonerna. Uppdrag: Hjälpa riskgrupper i karantän. Efterlysning: Goda grannar.

– Vi är inga experter på smittskydd, däremot på att organisera vanliga människor. När stora riskgrupper nu behöver isolera sig behövs en långsiktig och strukturerad hjälp. Hyresgästföreningen vill bidra på det sätt vi kan, säger Jonas Nygren, förbundschef på Hyresgästföreningen.

Hyresgästföreningen är Sveriges största folkrörelse med ca 540 000 medlemmar och 36 kontor över hela landet. Nu organiserar föreningen lokala hjälpinsatser genom att mobilisera volontärer som vill hjälpa grannar och andra i sin närhet som inte kan leva sina liv som vanligt. Det kan handla om att hämta paket, gå ut med hunden, slänga sopor, handla mediciner eller bara fråga hur någon mår.

–Vi ser nu att många tvingas isolera sig i sina hem. Det är inte självklart med matutkörning och expressleveranser utanför Stockholms innerstad och långt ifrån alla har råd med hämtmat varje dag. Men det finns goda grannar, och Hyresgästföreningen finns över hela landet, säger Marie Linder, förbundsordförande för hyresgästföreningen.

Fakta om Hyresgästföreningens initiativ Goda Grannar:

– Hela vår organisation är byggd på grannar som hjälper varandra, bland annat genom att kollektivt förhandla fram rättvisa hyror. Men i det här unika läget måste vårt fokus istället vara att hjälpa varandra rent praktiskt i vardagen, säger Jonas Nygren.

Nationell pressjour
010-459 10 70
press@hyresgastforeningen.se

Taggar:

Exit mobile version