Tanalys

ICA fördjupar samarbetet med längdlandslaget – förstärker gemensam hälsosatsning

ICA och längdlandslaget har samarbetat sedan 2012 och ambitionen har alltid varit densamma: att inspirera och guida svenska folket till hälsosamma val. Nu förlängs samarbetet mellan parterna 2023/2024.

Längdskidåkning är ett folkligt intresse som engagerar människor över hela Sverige, både att utöva själv och följa från tv-soffan. Faktum är att 2,5 miljoner svenskar är intresserade av längdlandslaget med sina många folkkära profiler.

Därför har vi varit engagerade i svensk längdskidåkning i mer än 50 år. Tillsammans samarbetar vi med allt från längdlandslaget till lokala barn- och ungdomsskidföreningar. Men vårt idrottsintresse sträcker sig längre än så. I stort sett alla av våra 1500 ICA-handlare är engagerade i föreningslivet på något vis – fotboll, basket, ridning och längdskidåkning, till exempel. 

De senaste åren har vi tillsammans med de folkkära profilerna i längdlandslaget inspirerat i Måltidskampen och utmanat skidstjärnorna i kunskap om hälsa i frågesporten I längdspåret. Dessutom har åkarna fått bjuda på sina bästa recept – Ebba Anderssons pokébowl, Charlotte Kallas laxtaco och Maja Dahlqvists pasta arabiatta.

— Många av våra skidåkare har ett stort intresse för matlagning och god kosthållning. ICA har genom aktiviteterna utmanat och lyft fram de sidorna hos våra skidstjärnor. När ICA nu går upp en nivå och ökar engagemanget i längdlandslaget ger det oss ännu större möjligheter att bidra till förbättrad folkhälsa i Sverige. ICA och längdlandslaget är två starka varumärken som tillsammans gör skillnad, säger Malin Westhed, marknadschef Svenska Skidförbundet Längd.

Kommande år ska vi på ICA tillsammans med längdlandslaget fortsätta att göra det vi gör bra tillsammans: inspirera och guida svenska folket kring mat och hälsosamma val – på ett roligt och annorlunda sätt.

– Längdlandslaget har ju skördat otroliga framgångar de senaste åren, och det märks att de är omtyckta. De bjuder verkligen på sig själva och därför får filmerna och aktiviteterna som vi gör tillsammans ett enormt genomslag. Nu när vi förlänger avtalet hoppas vi kunna göra fler och större roliga saker tillsammans, säger Peter Hägg, chef varumärkesengagemang & samarbeten på ICA.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

Exit mobile version