Connect with us

Marknadsnyheter

InCoax Networks AB informerar om dialog med Tier-1, affärsläget och kommunicerar uppdaterade finansiella mål

Published

on

InCoax har under det första halvåret haft fortsatta diskussioner med den Amerikanska Tier-1 operatören angående det sista steget (produktifiering och kommersialisering) av InCoax MoCA Access baserade multigigabitlösning för fiberförlängning i flerfamiljshus. Amerikanska Tier-1-operatören visar fortsatt stort intresse men har på grund av andra sedan tidigare initierade interna projekt beslutat att avvakta till budgetåret 2023 med att gå vidare i processen.
Styrelsens bedömning
är därför att InCoax kommer ha en nettoomsättning på 25 MSEK för 2022. De tidigare kommunicerade tillväxtmålen kvarstår.

Det finns ett fortsatt stort intresse från operatören att gå vidare med InCoax lösning. Dock har operatören beslutat att vänta till budgetåret 2023 med att gå vidare i processen. Detta beror förutom budgettekniska skäl även på en pågående utrullning av G.fast 212 som konsumerar mycket resurser hos operatören under närmaste halvåret.

Parallellt har operatören under senvåren begärt en riktad offertförfrågan på produkter avsedda för privata enfamiljshus. InCoax har precis genomfört framgångsrika labb-tester av våra produkter hos operatören och går under sommaren in i ett fullskaligt fält-test i ett 10-tal fastigheter i USA. InCoax bedömer att beslutsprocessen för detta projekt är snabb med potentiell order under det tredje kvartalet 2022. Operatören har ett behov av att konvertera cirka fyra miljoner villor under en 3-5-årsperiod.

Andra operatörer med löpande driftsättning av InCoax system fortsätter att lägga order enligt plan och InCoax räknar med fortsatta beställningar under det andra halvåret. Möjlighet till nyinstallationer styrs i hög grad av installationskapaciteten. Den kompetens som behövs för installationer har visat sig vara en generell flaskhals och operatörerna är inte tillbaka på den kapacitet de hade innan pandemin.

Den nya produkten D2501 är för närvarande i labb-test hos två operatörer i USA. I EU har labbtest inletts med en operatör och en annan operatör går nu in i ett skarpt fält-test i fyra byggnader. Efter deltagande på mässor i maj och juni i EU och USA har ytterligare operatörer visat intresse och InCoax räknar med att inleda tester hos flera av dessa under andra halvåret av 2022. InCoax ser positivt på möjligheten att expandera försäljningen av befintliga produkter såväl som D2501.

Intresset för bredbandslösningar i s k ”Social Housing” är stort i både Storbritannien och USA. InCoax har bland annat ett pågående samarbetet med PC´s for People vilka tillhandahåller bredbandslösningar inom detta område i USA. Detta är en stor marknad som stöds på federal och delstatlig nivå via den budget på 65 miljarder USD för bredbandsutbyggnad som kongressen fattade beslut om förra hösten. InCoax har även pågående dialoger med flera städer i Storbritannien som vill erbjuda liknande lösningar.

De två senaste åren har inte saknat utmaningar till följd av pandemin som bland annat kraftigt begränsat möjligheten till säljaktiviteter och resor. Dessutom har vi upplevt den kanske svåraste situationen någonsin på komponentmarknaden. InCoax har trots det kunnat hantera situationen på ett acceptabelt sätt. Konflikten i Ukraina har dock spätt på utmaningarna och InCoax har till följd av detta fått förlängda transporttider för sina produkter eftersom det numera inte är möjligt att transportera landvägen via Ryssland längre.

Baserat på ovanstående har styrelsen i InCoax beslutat att revidera bolagets finansiella mål för 2022. Bedömningen nu är att InCoax kommer ha en nettoomsättning på 25 MSEK för 2022. De tidigare kommunicerade tillväxtmålen kvarstår.

Denna information är sådan information som InCoax Networks AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 12 juli 2022 kl. 09:00 (CEST).

För ytterligare information:
Jörgen Ekengren, VD, InCoax Networks AB
jorgen.ekengren@incoax.com  
+46 73 899 55 52

Om InCoax Networks AB (publ)
InCoax Networks AB (publ) utvecklar system för återanvändning av byggnaders existerande infrastruktur till bredbandsuppkoppling. InCoax erbjuder nätverkslösningar med multigigabitshastighet till världens ledande telekom- och bredbandsoperatörer. För mera information om företaget, besök incoax.com. Augment Partners AB, tel. +46 8-604 22 55  info@augment.se, är Bolagets Certified Adviser.

Continue Reading

Marknadsnyheter

My Beat tar an ett telefonförsäljningsföretag och planerar för 100 % tillväxt under de kommande 12 månaderna.

Published

on

By

My Beat har idag ingått avtal om att ta över ett säljbolag med 12 säljare i verksamheten. Företaget kommer att vara helt integrerat i My Beats arbetsprocesser från första veckan i maj 2024 och alla säljare kommer att vara aktiva från dag ett. Detta bör resultera i väsentligt stärkt tillväxt, kundservice, produktutbud och lönsamhet

My Beat meddelar att bolaget idag har tecknat en avsiktsförklaring om köp av ett telefonförsäljningsföretag som har lång erfarenhet av att sälja mobilabonnemang och tillhörande tilläggstjänster. Affären är en ”Try-and-Buy”-process där My Beat har rätt att utlösa ett fullständigt köp och verksamhetsöverlåtelse under hösten om säljteamet och kundeservice fungerar tillfredsställande. Villkoren för ett sådant köp är färdigförhandlade i avtalet och beredda att utlösas. Inom ”Try-and-Buy”-processen genomförs även nödvändig Due Diligence. My Beat har en reservation i avtalet relaterat till framgångsrik finansiering, som är på god väg.

Effekten av att ta in denna säljorganisation förväntas ge minst 100% tillväxt under de kommande 12 månaderna med god lönsamhet för My Beat. I detta ingår en betydande expansion av det produkt- och tjänsteutbud som My Beat kommer att erbjuda sina kunder.

I samband med denna transaktion anställs chefen för telefonförsäljningsverksamheten, Erik Vennerlund, som försäljningsdirektör i My Beat. Erik har byggt upp telekomverksamheter två gånger tidigare. Första gången som ung man utan tillräckligt med kapital. Det ledde till framgång med kundförvärv, men brist på kapital resulterade i konkurs och en dåligt behandlad betalningstransaktion som ledde till böter. Dessa händelser har han lämnats bakom sig och sedan dess så har Erik i sitt senaste uppdrag byggt upp en försäljningsorganisation som framgångsrikt tillät en stark tillväxt för en annan mobiloperatör. Försäljningsorganisationen frigörs från sitt tidigare uppdrag och My Beat kan köpa den.

Ordförande i My Beat, Olav Kalve, säger att han är mycket nöjd med detta avtal och den potential detta avtal ger för My Beat och våra kunder. Transaktionen kommer att säkerställa betydligt starkare tillväxt, kundservice, produkterbjudanden och lönsamhet för My Beat och våra ägare. Erik är en gedigen affärsman med lång erfarenhet från försäljning i telekombolag. Olav är mycket tacksam över att Erik och hans team nu ska lyfta My Beats försäljning till rekordfart.

Erik Vennerlund konstaterar att han och teamet verkligen ser fram emot att börja jobba för My Beat. Både för att fortsätta den höga kundservicen My Beat är känt för, och inte minst, ser de fram emot att få fart på kundtillväxten på My Beat.  

För mer information om My Beat, vänligen kontakta:

Olav Kalve

Styrelseordförande My Beat AB

+4790692993

olav.kalve@advisum.no

www.mybeat.se

Om My Beat AB

My Beat är en svensk mobiloperatör som erbjuder privatpersoner mobilabonnemang och mobilt

bredband. Företaget har som mål att vara ledande i att kombinera bra priser med hög personlig service..

Continue Reading

Marknadsnyheter

Yabie signerar Letter of Intent (LOI) med en ledande nordisk detaljhandelskedja

Published

on

By

Den aktuella produkten för samarbetet är Yabie Emergency POS som bäst beskrivs som en back-up och side-by-side-lösning till kundens befintliga kassa-och betallösning. Produkten används idag av vår kund IKEA i samtliga svenska varuhus.

Intro från Siri Hyltén-Cavallius, VD på Yabie:

Det känns väldigt spännande att komma i mål med den här affären. Utöver att det är en ekonomiskt bra affär, så är det potentialen i Emergency POS-erbjudandet som är väldigt spännande. Vi ser hackerattacker avlösa varandra mot stora butikskedjor i Norden, och vi sitter i förarsätet för att erbjuda precis den redundanta lösning som de behöver för att känna sig trygga i framtiden. Vi är övertygade att den här affären, med en välkänd och ledande aktör på marknaden, kommer öppna upp fler möjligheter framåt. 

Den aktuella produkten för samarbetet är Yabie Emergency POS som bäst beskrivs som en back-up och side-by-side-lösning till kundens befintliga kassa-och betallösning. Produkten används idag av vår kund IKEA i samtliga svenska varuhus. Vi ser en stor ökning i efterfrågan efter just denna produkt på marknaden från stora, nationella och internationella, detaljhandel och livsmedelskedjor. 

Kunden i korthet:

  • Ledande nordisk detaljhandelskedja med nära 800 butiker i Europa
  • En av Europas snabbast växande detaljhandelskedjor 
  • Expanderar i hela Europa och har idag butiker i 8 länder

Affären i korthet:

  • Samarbetet inleds med nordisk lansering i Sverige, Danmark, Norge och Finland inom 6 månader
  • Fortsätter sedan i Europa med lanseringar i Portugal, Spanien, Frankrike och Nederländerna inom 12 månader
  • Minimum 1000 antal aktiva licenser (motsvarar 4,4 SEKm ARR) med mål att öka över tid upp till 3000 aktiva licenser
  • Återkommande intäkter på årsbasis, ARR: 
    • Första året: 4,4 SEKm 
    • Andra året: 4,4 – 6,6 SEKm
    • Tredje året: 4,4 – 9,4 SEKm
  • Fullständigt avtal skall signeras senast 15 maj enligt LOI

Om Yabie (publ.)                                                                                                                                                       

Yabie är ett av Sveriges snabbast växande fintechbolag som förenklar vardagen för tusentals små och medelstora företagare med sin branschledande kassa-och betalningslösning. Den molnbaserade allt-i-ett-produkten lockar allt från pizzerian runt hörnet till IKEA. Med ambitionen att bli en ledande europeisk aktör inom mjukvara för betalnings- och kassalösningar har Yabies resa stöttas av några av Nordens mest välkända investerare i Creades, Swedbank, Zaal Management och NFT Ventures.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordic LEVEL Group säkrar finansiering om ca 75 MSEK

Published

on

By

Nordic LEVEL Group (”LEVEL”), har under april refinansierat befintlig belåning samt erhållit ytterligare kreditlimiter om ca 25 MSEK och med detta samlat sin finansiering och övriga banktjänster hos en av de fyra svenska storbankerna. Ett urval av finansieringslösningar utifrån aktuella förutsättningar täcker LEVELs behov till såväl investeringar som den löpande verksamheten. Räntenivån på krediterna varierar mellan 1,85 procent och 2,95 procent plus STI90 beroende på typ av kreditfacilitet. Krediterna har en löptid från löpande 12 månader för kontokredit till 4 år för banklån.

Det är mycket glädjande att LEVEL idag är har en god kreditvärdighet. Vi har fått ett bra mottagande av den finansiella sektorn under vår bankupphandling. Vi ser mycket fram emot vårt samarbete med vår nya bank och det är av stor vikt för oss att nu erbjudas möjlighet att samla alla våra bankaffärer i en bank, säger Jörgen Lundgren, CEO på Nordic LEVEL Group.

Denna information är sådan information som Nordic LEVEL Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 april 2024 kl. 14.30 CEST.

För ytterligare information kontakta:

Jörgen Lundgren, VD och koncernchef

Tel 070-486 58 99 
E-post: jorgen.lundgren@nordiclevelgroup.com

Nordic LEVEL Group – Enabling our clients to live a levelled life

Nordic LEVEL Group är en förvärvsdriven koncern som utvecklar och integrerar bolag, med exponering mot säkerhetssektorn. Koncernen är en helhetsleverantör av tillförlitliga och moderna trygghets- och säkerhetslösningar samt tjänster. Koncernen har ca. 150 anställda med en på årlig basis omsättning om ca. 400 MSEK. Verksamheten bedrivs genom koncernens dotterbolag på den nordiska marknaden. Koncernens är verksam inom två kärnområden: Advisory ochTechnology. Koncernens mål är att öka både den upplevda och faktiska säkerheten i samhället, särskilt fokusera på samhällskritisk verksamhet samt säkerställa att dess kunder ska kunna leva ett så bra liv som möjligt, trots ovanliga utmaningar. Bolaget grundades 1989 och har sitt huvudkontor i Stockholm. För mer information, vänligen besök: www.nordiclevelgroup.com

Nordic LEVEL Groups aktie handlas under kortnamnet LEVEL på Nasdaq First North Growth Market och bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ)

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.