Connect with us

Marknadsnyheter

Intresset att turista i Sverige rekordstort – men turisterna åker till våra grannländer

Published

on

Kan svensk måltidsturism vara räddningen? Sveriges besöksnäringsutbud attraherar och Visit Swedens marknadsföring når flera miljarder människor, men turisterna väljer Sveriges grannländer i större utsträckning. Bilden av Sverige i utländsk media det senaste året, sämre tillgänglighet för internationella besökare att ta sig hit kan vara orsaker.

När nu den senaste gästnattsstatistiken för Sverige från Tillväxtverket är på plats gör olika aktörer egna analyser. Det går bättre på vissa håll i landet, för vissa platser och städer vissa tider – och mindre bra för andra.

Statens marknadsföringsbolag för turistlandet Sverige, Visit Sweden, har också kikat på statistiken, samt gjort egna efterforskningar för att bilda sig en bättre uppfattning om läget, för sin planering av kommande marknadsföringsinsatser.

– Det går trögare för turistsverige än man kanske tror, men vi ser till exempel att intresset för svensk mat och svenska måltidsupplevelser är superhett, säger Visit Swedens vd Susanne Andersson.

Internationella intresset för Sverige som resmål fortsätter att öka

Det internationella och reserelaterade Googlesökandet om Sverige har ökat 117 procent kvartal ett år 2024 jämfört med kvartal ett år 2023. Googlesökningar om Sverige generellt har ökat med 8% 2023 jämfört med 2022 och jämför man med 2019 är ökningen 39%.

Under 2023 nådde Visit Swedens marknadsföring av Sverige som resmål cirka 2,7 miljarder människor (brutto). Efter den senaste kampanjen om resmålet Sverige från Visit Sweden sa 89 procent i en undersökning att de är mer intresserade av att besöka Sverige än innan.

Marknadsföringen av turistlandet Sverige bidrar därmed starkt till att stärka bilden av Sverige internationellt. Sveriges besöksnäring är ett allt viktigare skyltfönster för Sverige, samtidigt som besöksnäringen stärker den lokala samhällsutvecklingen.

– Det är viktigt att vi skapar ett starkt och varumärke för resmålet Sverige över tid för att attrahera rätt besökare som genererar intäkter till svenska företag och stat. Att vår marknadsföring är lyckad syns i statistiken för sökningar om Sverige, säger Visit Swedens marknadschef Nils Persson.

Grafen nedan visar internationell utveckling av turismrelaterat googlande om Sverige. Dvs rensat från negativa, icke-turistrelaterade händelser som tex koranbränningar, utdragen natoprocess, gängvåld, bombdåd, terrorhot och så vidare.

 

Turisterna åker till Danmark och Norge i stället

Turismen till Europa är den som snabbast återhämtar sig efter pandemin, men Sverige halkar efter. När de nordiska ländernas gästnattsstatistik nu jämförs i en ny och unik sammanställning av Visit Sweden, blir det tydligt att Sveriges återhämtning går sämre än de nordiska grannländerna Danmarks och Norges.

– Det är sant att turismen från utlandet till Sverige ökar något sedan 2022 och Sverige är tillbaka på ungefär samma nivå som 2019, men lyfter man blicken något och jämför med våra nordiska grannländer ser det inte lika roligt ut, säger Susanne Andersson som är vd för Visit Sweden.

En bild som visar text, skärmbild, Teckensnitt, design Automatiskt genererad beskrivning

Samtidigt som gästnätterna i Sverige av utländska turister ökar något, minskar de inhemska. Och eftersom den inhemska turismen står för cirka 75 % av turismen i Sverige, kan minskningen bli kännbar på vissa håll.

– Ökningen av utländska turister motsvarar inte minskningen av de svenska turisterna, men det är för tidigt att sia om detta så här inför den stora sommarturismsäsongen, säger Susanne.

Tillgängligheten till Sverige minskar – intresset för att resa hit ökar

Intresset för hur man tar sig till Sverige ökar enligt Google med drygt 18 procent år 2023 jämfört med år 2022. Att flyga till Sverige är det som allra flest söker information om internationellt, samtidigt som sökningar om att köra bil till Sverige har störst ökning av antalet sökningar.

Även sökningar om hur man tar färja till Sverige har ökat, med 8 procent, under år 2023 jämfört med år 2022. Intresset för att resa till Sverige med tåg visar till och med på en ökning med 19 procent internationellt.

Samtidigt visar det sig nu att tillgängligheten till Sverige med flyg och färja går åt motsatt håll. I alla fall om man jämför helåret 2023 med helåret 2019. Tillgängligheten till Sverige motsvarar med andra ord inte efterfrågan, skulle man kunna säga.

Färre flyglinjer till Arlanda

Möjlighet att flyga till Sveriges största och viktigaste nav för internationell turism till hela Sverige, Arlanda, låg år 2023 på ca 75-procents nivå av 2019-års kapacitet (antal flyglinjer och avgångar) enligt en sammanställning som Swedavia och Visit Sweden tagit fram.

Tillgänglighet med färja till Sverige minskar

Enligt en helt ny, och tidigare inte publicerad sammanställning som Visit Sweden bett kunskapsmyndigheten för svensk transportpolitik, Trafikanalys (TRAFA) ta fram över antal färjelinjer till Sverige och antal anlöp i svenska hamnar av reguljär färjetrafik från utlandet år 2019 och 2023, visar att tillgängligheten till Sverige med färja från utlandet, enligt deras preliminära siffror endast ligger på 80 procents nivå år 2023 jämfört med år 2019.

Det har blivit något färre linjer och även färre anlöp 2023 jämfört med 2019. Färjetrafiken har inte återhämtat sig efter pandemin och ligger ungefär på 80% av nivåerna 2019.

Trafikanalys tar fram kunskapsunderlag till beslutsfattare inom transportpolitiken på uppdrag av regeringen.

Färre Öresunds-överfarter 2023

Enligt Öresundsinstituttets årsrapport var antalet personbilar som passerar över Öresund (via bro eller färja) sex procent färre helåret 2023 än helåret 2019.

– Vi hoppas så klart att det under 2024 blir enklare för alla intresserade att ta sig till Sverige, säger Susanne Andersson.

– Visit Sweden är inget statistikbolag, utan vi har sökt bättre förståelse för hur tillgängligt Sverige är från utlandet, inte hur många passagerare som rest hit med olika transportformer för att effektivt planera vårt marknadsföringsarbete. Och som statligt bolag delar vi alltid med oss av de insikter och fakta vi får fram, säger Susanne Andersson.

Flera faktorer som påverkar turism till Sverige

Förutom möjlighet att ta sig till Sverige, finns många faktorer som påverkar utvecklingen av turism till Sverige från utlandet. Många påverkar uppfattningen om, dvs bilden av Sverige.

Det finns dels en rad drivkrafter för att resa och en rad förutsättningar. Här finns information om drivkrafter för målgruppen som Visit Sweden identifierat för turistlandet Sverige. Förutsättningar är bland annat:

  • Kännedom om Sverige och Sverige som turistland.
    Att Sverige är ett perifert land i norra Europa som många fortsatt uppfattar som kallt och dyrt bekräftas i en färsk målgruppsanalys, vilket understryker behovet av fortsatt marknadsföring. Att Visit Sweden med sin kreativa marknadsföring når många ofta, dvs med hög frekvens, är viktigt för att bibehålla den kännedom som marknadsföringen skapar.

    Idag har Visit Swedenen utmaning med att bibehålla den kännedom som marknadsföringen skapar, dvs med frekvensen. Frekvens är dyrt att upprätthålla och dagens statliga anslag till bolaget räcker int etill.

  • Möjlighet att ta sig till Sverige med flyg, färja, buss, tåg och med eget fordon från utlandet.
  • Resenärernas egna livs- och ekonomiska situation.
    Inte en drivkraft men en förutsättning. Även mer om detta finns via länken ovan. Många för Sverige viktiga länder har haft tufft ekonomiskt senaste åren. Men människor verkar välja att resa billigare i stället för att sluta resa.
  • Svenska valutan.
    Den stora målgruppen som är intresserad av Sverige har inte varit så påverkade av valutan historiskt sett. Samtidigt ser vi nu att valutafrågor ökat i intresse bland de internationella resenärerna (se nedan).
  • Upplevd trygghet och säkerhet.
    Den allra viktigaste faktorn för reslusten. Extremt få reser till platser och semestrar som de uppfattar som osäkra och otrygga. Denna fråga är lite av en utmaning då Sverige fortsatt har ett höjt terrorhotläge, vilket för med sig reserekommendationer och restriktioner från olika länder.
  • Påverkanskampanjer från främmande makter mot Sverige och svenska intressen.
    Detta har formligen exploderat på senare år enligt Myndigheten för Psykologiskt försvar.
  • Sverigebild, mediebild och medierapportering om Sverige.
    Det har rapporterats flitigt i utländsk media om olika negativa händelser i Sverige, något som fått många att reagera om tex: koranbränningar, natofrågan, gängvåld, bombningar, ostadigt väder, nöjesparksolyckor, strul inom persontransporter osv. Detta påverkar mer direkt de som är i färd att boka en resa och som söker efter information om Sverige.

    Sverigebilden, dvs uppfattningen om Sverige generellt är tämligen intakt och positiv ute i världen, enligt Svenska Institutet. Även om den har försämrats något i specifika delar av Afrika, Mellanöstern och Asien. Men från dessa länder har Sverige ingen turism att tala om.

  • Kriget i Ukraina, geopolitisk oro och Rysslands återkommande gränsprovokationer.
    Människor som känner till Sverige lite mindre påverkas mer av detta än de som känner Sverige väl. Osäkerhet kring vad som upplevs hända i Sveriges ”närområde” avskräcker från resande.

Det googlade världen om resmålet Sverige

Att intresset för hur man tar sig till Sverige är stort, visar en sammanställning av vad världen Googlade om Sverige under 2023. Hela finns lista med vad som intresserar de internationella turisterna mer generellt.

Top-fem-lista över internationella, reserelaterade googlesökningar om Sverige 2023:

1. Special Accommodation (-2%) -> ice hotels, tree hotels, igloo hotels.

2. Destinations (+15%) -> cities, islands, regions.

3. Camping (-3%) -> camping, caravans, cabins, glamping.

4. Tourism Attractions (+14%) -> places to visit, things to do, tourism attractions.

5. Natural Wonders (+7%) -> lakes, natural wonders, waterfalls, northern lights.

De 15 internationellt sett mest eftersökta kategorierna via Google i kombination med Sverige och att resa till och besöka Sverige, under kvartal ett år 2024:

1. Time

2. Currency

3. Flights

4. Car

5. Climate

6. Flight Tickets

7. Train

8. Currency Exchange

9. Ferry

10. Cheap Flights

11. Summer Temperature

12. Weather Information

13. Daylight

14. Visa

15. Train Tickets

 

Mer pressinformation

Jim Hofverberg, kommunikationschef Visit Sweden, jim.hofverberg@visitsweden.com Tel +46 70 644 64 12

Pressbilder

Om Visit Sweden

Visit Sweden är svenska statens marknadsföringsbolag. En nationell turismorganisation med uppdrag att genom marknadsföring av destinationen Sverige öka landets attraktionskarft och bidra till turismkonsumtion, exportintäkter och sysselsättning. Visit Sweden arbetar tillsammans med svenska turismbranschen för att effektivt nå de mest eftertraktade målgrupperna för långsiktigt hållbar turism. Visit Sweden är baserat i Stockholm med lokal representation på flera utlandsmarknader. Visit Sweden har närmare 50 anställda och år 2023 var det statliga anslaget till bolaget 104,6 miljoner kronor. www.visitsweden.com/corporate

Jim HofverbergChief Corporate Communications Officerjim.hofverberg@visitsweden.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.