Tanalys

Intresset för mat med lågt klimatavtryck ökar – men få äter den

Intresset för mat med lågt klimatavtryck ökar enligt en ny undersökning från MAX Burgers. Men trots det är det få som faktiskt äter mat med lågt klimatavtryck. Nu vill MAX utmana svenskarnas matvanor med hjälp av ett Burgarexperiment som minskade matens klimatpåverkan med 80 procent.

Maten vi äter står för 25 procent av hushållens klimatpåverkan. Där finns alltså stora förändringar att göra för att nå Parisavtalets mål om maximalt 1,5 graders global uppvärmning*. Klimatfrågan står fortsatt högt på agendan hos svenska folket, och omställningar krävs för att kunna bromsa klimatförändringarna. I en ny undersökning, som genomförts av Kantar på uppdrag av MAX, framgår att var fjärde svensk (27 %) har fått ett ökat intresse för mat med lågt klimatavtryck under det senaste året. Samtidigt säger färre än var femte (17 %) att de faktiskt äter mat med lågt klimatavtryck.

– Det är glädjande att se att intresset för att äta mat med lågt klimatavtryck ökar. Att äta mat inom klimatets gränser är lättare och godare än många tror och vår testperson Simon lyckades minska matens klimatpåverkan med fantastiska 80 % genom att bara äta burgare under 0,5 kg CO2e. Restaurangbranschen har världens chans att skapa nya spännande måltider som samtidigt minskar matens klimatpåverkan, säger Kaj Török hållbarhetschef på MAX.

Sänkte klimatavtrycket med burgare

Undersökningen från MAX visar att även om intresset ökat så har många svenskar en ganska negativ inställning till mat med lågt klimatavtryck. Bara 30 procent tycker att mat med lågt klimatavtryck smakar bra, samtidigt som smaken är den klart viktigaste faktorn när vi bestämmer vad vi ska äta (60 %). Dessutom uppger var tredje att de skulle äta mer mat med lågt klimatavtryck om de haft bättre kunskap om ämnet, och varannan anser att det borde finnas mer god snabbmat med lågt klimatavtryck.

Därför genomförde MAX under våren ett Burgarexperiment. En helt vanlig svensk – Simon Lindqvist, 34 år från Delsbo – valdes ut som testperson. Under två veckor följde experimentet Simon och mätte det totala klimatavtrycket från maten han åt. Den första veckan åt Simon som han brukar, och under vecka två fick han till lunch och middag endast äta burgare från MAX med lågt CO2e. När Simons klimatavtryck från maten under de två veckorna jämfördes visade det sig att han under burgarveckan sänkt avtrycket med hela 20,6 kg CO2e – från ett utsläpp på 22,5 kg CO2e till 4,9 kg CO2e. Det innebär en minskning med 80,7 procent.

– Som många i min omgivning hade jag förutfattade meningar om mat med lågt klimatavtryck, som att det inte smakar gott och att jag inte skulle bli mätt. Därför blev jag förvånad när jag fick se resultatet av experimentet. Maten var god, jag blev mätt och det blev en enorm skillnad på mitt klimatavtryck, säger Simon Lindqvist.

Så genomfördes burgarexperimentet

Hälsoundersökning

Innan och efter Burgerexperimentet genomförde Simon en hälsokontroll på Svensk Provtagning.se. Den första hälsokontrollen såg bra ut och det fanns ingenting avvikande att kommentera. Vid den andra hälsokontrollen efter experimentet avslutats upptäcktes två positiva förändringar. Läkaren kunde se att Simon fått lägre nivåer av total kolesterol likaså lägre nivåer av det onda kolesterolet LDL. Simon hade även lite högre nivåer av testosteron.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 12–16 februari 2024. Totalt intervjuades 1160 personer i åldern 16–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).

Uträkningar på klimatpåverkan

*Parisavtalet är ett globalt klimatavtal med syftet att begränsa den globala uppvärmningen genom att minska utsläppen av växthusgaser. Målet är att hålla den globala uppvärmningen under 2 grader och att sträva efter att begränsa den till 1,5 grader. Världsnaturfonden WWF har satt upp en klimatbudget för mat för att vi ska kunna nå det målet. Budgeten, som de kallar One Planet Plate, ligger på 0,5 kg CO2e per måltid.

För mer information, vänligen kontakta

Henric Byström, henric.bystrom@max.se, eller presstjänst +46 725 16 03 16

Bilaga 1

Hur anser du att ditt intresse för mat med lågt klimatavtryck ändrats det senaste året?

Ökat 27%
Minskat 6%
Samma 60%
Vet ej 8%

Anser du att du äter mat med lågt klimatavtryck?

Ja 17%
Nej 21%
Delvis 55%
Vet ej 7%

Anser du att mat med lågt klimatavtryck ofta ger en bra smakupplevelse?

Ja 30%
Nej 11%
Delvis 26%
Vet ej 33%

Vad styr ditt val av mat?

Hur det smakar 60%
Vad jag är sugen på 52%
Hur hungrig jag är 16%
Att det går fort att laga 26%
Att det är lätt att laga 36%
Vad som serveras 13%
Matens klimatavtryck 18%
Vad resten av familjen vill äta 35%
Priset 58%
Kvalitet 46%
Annat nämligen 7%
Vet ej 1%

Hade du ätit mer mat med lågt klimatavtryck om du hade haft mer information/kunskap om ämnet?

Ja 33%
Nej 25%
Delvis 27%
Vet ej 15%

Anser du att det borde finnas mer god snabbmat med lågt klimatavtryck?

Ja 53%
Nej 10%
Delvis 19%
Vet ej 18%

Bilaga

1. Meny – Vardagsmat

2. Meny – MAX Burgare

För mer information om menyerna vänligen kontakta Henric Byström.
 

Henric Byström, kommunikationschef MAX Burgers

Henric.Bystrom@max.se

MAX Burgers grundades i Gällivare 1968 av Curt Bergfors och Britta Fredriksson, och har växt från en liten grillkiosk i norra Sverige till en internationell burgarkedja med restauranger i Sverige, Polen, Norge och Danmark. MAX strävan är att bli världens bästa burgarkedja genom att servera de godaste burgarna på ett gott sätt. Hållbarhet är en naturlig del av affären och som världens första restaurangkedja började MAX klimatmärka menyn redan 2008. Stiftelsen Rättvis Fördelning har sedan 2006 fördelat 7–10 % av MAX årliga nettovinst till fattigdomsbekämpning.
Läs mer om MAX Burgers: www.max.se

Exit mobile version