Pizza, pasta och hamburgare med inspiration från Italien i en välkomnande, hemtrevlig miljö. Under onsdagen invigdes Stockholm Arlanda Airports nyaste tillskott på Marknadsplatsen i Terminal 5, Little Italy by Pontus Frithiof, med mingel, bandklippning, tal och diverse festligheter.
På plats fanns bland andra representanter från Nordrest, som äger och driver restaurangen, samt stjärnkrögaren Pontus Frithiof, som ansvarar för konceptet och menyn. På den senare hittar våra resenärer allt från frallor fyllda med läckra charkuterier, sallader och italienska bakverk till klassiska, italienska varmrätter som pizza och pasta. På Little Italy kan gästerna äta gott till frukost, lunch och middag eller bara sitta ner för lite snacks och dryck. Miljön är välkomnande och hemtrevlig, prisvärdet stort och kvaliteten genomgående hög. Hela sortimentet är dessutom väl anpassat för Take Away.
− Vi är glada över att välkomna Little Italy by Pontus Frithiof till Marknadsplatsen och att vi kan erbjuda våra resenärer ännu större variation i matutbudet. I arbetet med att utveckla det kommersiella utbudet på Arlanda har vi lyssnat på resenärernas olika önskemål om exempelvis ett brett utbud av restauranger med smaker från olika delar av världen som uppfyller många olika behov. Det ska finnas möjlighet att kunna sitta ner och äta i inspirerande miljö, men också att välja från ett grab n go-utbud att ta med på resan. Oavsett vad resenärerna föredrar eller plånboken tillåter eftersträvar vi alltid god kvalitet med ett högt upplevt prisvärde. Little Italy kryssar i många av dessa checkboxar, säger Charlotte Ljunggren, Direktör Marknad och försäljning på Swedavia.
Maten på Little Italy by Pontus Frithiof tillagas av erfarna kockar direkt på plats med målet att den ska serveras inom 5−7 minuter. Restaurangens målgrupp är bred med något för både affärsresenären, kompisgänget och framför allt barnfamiljen som söker ett högkvalitativt, avslappnat alternativ för starten på sin resa.
− Little Italy blir den femte restaurangen vi öppnar på Arlanda, och vi ser det som ett starkt och kvalitativt inslag i fast food-utbudet som behövs här. Det är ett spännande tillskott för resenärerna och ett koncept vi starkt tror på, säger Thomas Dahlstedt, VD och grundare av Nordrest.
Sedan 2015 har Thomas Dahlstedt och Pontus Frithiof, ägare och grundare av Pontus Group, haft ett nära samarbete. Formerna för samarbetet har under åren varierat, men de senaste åren har ett franchiseupplägg formats, där Nordrest är avtalspart och ansvarar för driften av Little Italy by Pontus Frithiof. Pontus sätter sitt signum genom att utforma koncept och menyer med kvalitet och fingertoppskänsla.
Little Italy by Pontus Frithiof öppnade 19 november på Marknadsplatsen i Terminal 5. Öppettiderna är dagligen 06.00-22.00. Länk till menyn: https://www.littleitalyarlanda.se/#meny
Om Marknadsplatsen
Marknadsplatsen är Arlandas största satsning någonsin på shopping, mat- och dryck. När allt står klart runt årsskiftet 2024/2025 kommer Marknadsplatsen erbjuda ett 40-tal nya restauranger och butiker på en yta som är cirka 11 000 kvadratmeter. Designen är präglad av det skandinaviska och bland annat träpaneler med mjuka former skapar en trivsam atmosfär. Marknadsplatsen erbjuder något för alla med stor bredd gällande både utbud och pris.
Swedavia – Pressavdelning010-109 01 00press@swedavia.se
Swedavia äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i Sverige från Kiruna i norr till söder i Malmö. Vi skapar den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Sedan 2020 är Swedavias egen flygplatsverksamhet fossilfri vid samtliga tio flygplatser. Koncernen omsatte under 2023 cirka 5,9 miljarder kronor och har cirka 2 600 medarbetare.