Connect with us

Marknadsnyheter

Ja till nytt krislägesavtal – stärkt vila och återhämtning

Published

on

Efter flera veckors intensiva och tuffa förhandlingar som lett till betydande förbättringar, har Vårdförbundets styrelse efter en sammanvägd bedömning beslutat att säga ja till ett nytt krislägesavtal. Det nya avtalet innehåller förbättringar med både höjda ersättningar och stärkt skydd för individens vila och återhämtning

Krislägesavtalet (KLA) togs fram för personal inom kommuner och regioner efter den stora branden i Västmanland 2018. Syftet var att alla som arbetar i en kris ska gå på samma villkor, oavsett arbetsgivare och vilket kollektivavtal som normalt gäller. Krislägesavtalet aktiverades första gången i april 2020 och har använts för att lösa kompetensförsörjningen i tio regioner sedan dess. Att avtalet testats för första gången just under en långvarig pandemi har gjort det tydligt att delar i avtalet inte var anpassade för långvariga kriser.

– Medlemmarna har slitit hårt under pandemin det senaste året. Vi gick in i dessa förhandlingar med målsättningen att åstadkomma betydligt mer vila och återhämtning samt gränser för hur länge man ska kunna anvisas på krislägesavtalet, eftersom det var just detta som saknats i avtalet. Vårdförbundet har lyssnat på medlemmarnas upplevelse av att vara anvisade på krislägesavtalet och därför tryckt på hårt för bättre möjlighet till vila och återhämtning samt gränser för anvisningstidens längd. Det var inget lätt beslut att säga ja, men styrelsens sammanvägda bedömning är att de förändringar vi har fått igenom är en klar förbättring, säger Sineva Ribeiro förbundsordförande i Vårdförbundet.

Vårdförbundet har under hela pandemin lyft och påtalat de brister i tillämpningen av krislägesavtalet som blivit synliga. Långa anvisningstider, otillräcklig vila och återhämtning mellan anvisningar, överutnyttjande av särskild nödfallsövertid och att alltför få varit med och delat på arbetsbördan har lett till att många medlemmar blivit slutkörda och till och med sagt upp sig för att bli säkra på att få vara lediga.

– Vågskålarna måste väga jämt mellan arbetsgivarens möjligheter att ta ut extra arbetstid och medlemmarnas möjlighet till vila och återhämtning, särskilt under långvariga kriser. Vi ser att det nya avtalet innehåller både begränsningar för hur länge någon kan vara anvisad, mer vila efter anvisning och högre ersättningar som begränsar ett överutnyttjande. Vi kommer att följa noga hur det nya avtalet tillämpas och också använda oss av möjligheten till central konsultation om vi märker att arbetsgivare avviker från det parterna kommit överens om, säger Sineva Ribeiro.

Det nya krislägesavtalet träder i kraft redan den 1 juli 2021. Det innebär att medlemmar som är anvisade på avtalet vid den tidpunkten får ta del av förbättringarna redan då.

Förändringarna i korthet

  • Arbetsbelastning ska fördelas jämt mellan all personal med adekvat kompetens, för att undvika för hård belastning på individ.
  • Begränsad anvisningstid till högst 4 veckor som kan förlängas med högst 4 veckor (8 veckors anvisning sammanlagt). Inaktivering och ny aktivering av avtalet inom en period av 8 veckor, bryter inte beräkningen av sammanlagd tid.
    Undantag/ventil: Arbetsgivaren kan, om det inte går att säkra bemanningen på annat sätt och det är ofrånkomligt, anvisa en medarbetare att arbeta ytterligare två veckor åt gången på krislägesavtalet. Arbetsgivaren ska påkalla överläggning och redovisa för åtgärder som vidtagits och övervägningar som gjorts kring individens arbetsmiljö och förutsättningar.
  • Efter sammanlagt 8 veckors anvisning ska medarbetaren ha 12 veckors ”karens” från KLA, det vill säga får inte anvisas under denna tid. Om villkoren för undantag (utöver 8 veckor) föreligger ska medarbetaren ha karens från det att anvisningen upphör. Efter karens kan medarbetaren åter anvisas på KLA.
  • 36 timmars sammanhängande vila i omedelbar anslutning till sista passet på varje anvisning. Om bemanning inte kan säkras och det är ofrånkomligen nödvändigt kan undantag göras. Vilan kan då läggas ut senast inom 3 dagar. Om vilan helt eller delvis sammanfaller med annan inplanerad ledighet (veckovila, semester och kompledighet men inte dygnsvila) ska den tid som sammanfaller tas ut i ledighet vid annat tillfälle så snart som möjligt.
  • Krisersättningen (den ersättning som ges utöver månadslön) höjs från 120 till 130 procent
  • Särskild nödfallsövertid höjs från 150 till 180 procent 
  • Om ingen anvisning sker inom 7 dagar från aktivering upphör aktiveringen att gälla. Detsamma gäller om ingen individ anvisats på sju dagar efter ”sista” anvisningspasset.
  • Central konsultation: Varje lokal part kan påkalla partsgemensam konsultation från centrala parter att bistå vid diskussioner om Krislägesavtalets tillämpning.

Alla anvisningstider, bestämmelse om vila mellan anvisningar och höjda ersättningar räknas från 1 juli.

Pressjour: 0703 10 30 09
Förhandlingschef Annelie Söderberg: +46725806110 
 

VÅRDFÖRBUNDET, Segelbåtsvägen 15, Box 3260, 103 65 Stockholm

Continue Reading

Marknadsnyheter

Torbjörn Lööf utsedd till vice styrelseordförande i Husqvarna AB

Published

on

By

Styrelsen för Husqvarna AB har idag beslutat att etablera rollen som ” vice styrelseordförande” och att utse styrelseledamoten Torbjörn Lööf i denna nya roll.

Dessa beslut fattades av styrelsen vid dess konstituerande styrelsemöte i samband med Husqvarnas Groups årsstämma som ägde rum tidigare idag i Jönköping.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Henrik Sjöström, Presschef
0727 15 77 85
press@husqvarnagroup.com

Husqvarna Group
Husqvarna Group grundades 1689 och är idag en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skötsel av skogar, parker och trädgårdar. Vår produktportfölj omfattar bland annat robotgräsklippare, motorsågar, trimrar, åkgräsklippare och bevattningslösningar. Vi är även ledande inom utrustning och diamantverktyg för byggindustrin och diamantverktyg för naturstenindustrin. Våra produkter och lösningar säljs främst under de globala varumärkena Husqvarna och Gardena via direktförsäljning, fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2023 uppgick till 53,3 miljarder SEK och koncernen har cirka 13 800 anställda i 40 länder. Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Sound Dimension ändrar datum för ordinarie bolagsstämma till den 21 maj 2024

Published

on

By

Sound Dimension AB (publ) senarelägger ordinarie bolagsstämma till den 21 maj 2024. Tidigare kommunicerat datum var den 15 maj 2024.

För mer information om Sound Dimension AB, vänligen kontakta:

Rickard Riblom, VD Sound Dimension AB

Telefon: 0704442479

E-mail: rr@sounddimension.se

https://sounddimension.se

Kort om Sound Dimension

Sound Dimension har utvecklat patenterade och prisbelönta tekniska lösningar som kombinerar ljudteknik och artificiell intelligens (AI). Företaget utvecklar, säljer och licensierar sin AiFi-teknik (förkortning för Artificial Intelligence Fidelity) för att göra det möjligt för alla tillgängliga högtalare att ansluta – oavsett märke, eller typ – till en enhetlig ljudupplevelse, optimerad av AI. Målsättningen är att AiFi kommer att etablera en ny de facto-standard för ljud. Sound Dimension har utvecklat AiFi Streaming som marknadsförs till leverantörer av strömningstjänster och AiFi Inside som riktar sig mot tillverkare av blåtandshögtalare. Sound Dimension grundades 2013 och har sitt huvudkontor i Karlstad. Bolaget noterades på Spotlight Stock Market i oktober 2021 (Ticker: SOUND).

Continue Reading

Marknadsnyheter

Beslut vid Arjos årsstämma 2024

Published

on

By

Arjo AB (publ) höll årsstämma torsdagen den 18 april 2024 i Malmö. Vid årsstämman fattades följande beslut:

Fastställande av balans- och resultaträkning

Årsstämman fastställde balans- och resultaträkningarna för moderbolaget och koncernen för räkenskapsåret 2023.

Utdelning

I enlighet med styrelsens och verkställande direktörens förslag bestämde årsstämman utdelningen till 0,90 kronor per aktie. Avstämningsdagen för rätt till utdelning fastställdes till den 22 april 2024 och utdelningen kommer att utsändas av Euroclear Sweden AB med start den 25 april 2024.

Ansvarsfrihet

Styrelseledamöterna och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

Val av styrelse

Till styrelseledamöter omvaldes Johan Malmquist (ordförande), Carl Bennet, Eva Elmstedt, Dan Frohm, Ulf Grunander, Carola Lemne och Joacim Lindoff, samt nyvaldes Ulrika Dellby.

Arvode till styrelsen

Arvode till styrelsen beslutades utgå med ett sammanlagt belopp om 5 867 400 kronor exklusive utskottsarvode, varav 1 649 400 kronor till ordföranden och 703 000 kronor till var och en av de övriga bolagsstämmovalda ledamöterna som inte är anställda i koncernen. Årsstämman beslutade vidare att ersättning för arbete i revisionsutskottet ska utgå med 292 000 kronor till ordföranden och 146 000 kronor till var och en av de övriga ledamöterna, samt att ersättning för arbete i ersättningsutskottet ska utgå med 156 800 kronor till ordföranden och 111 400 kronor till var och en av de övriga ledamöterna.

Val av revisorer

Till bolagets revisor omvaldes revisionsbolaget Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB för en mandatperiod om ett år. Revisionsbolaget har meddelat att Vicky Johansson kommer att vara huvudansvarig revisor. Det beslutades att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Årsstämman beslutade att godkänna de av styrelsen föreslagna riktlinjerna för ersättning till ledande befattningshavare.

Ersättningsrapport

Årsstämman beslutade att godkänna styrelsens rapport över ersättningar enligt 8 kap. 53 a § aktiebolagslagen för räkenskapsåret 2023.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Maria Nilsson, EVP Communications & Public Relations

Tel: +46 734 244 515

Email: maria.nilsson@arjo.com

 

Sara Ehinger, VP Investor Relations & Corporate Communications

Tel: +46 723 597 794

Email: sara.ehinger@arjo.com

 

Om Arjo

På Arjo är vi övertygade om att goda förutsättningar för mobilitet i vårdmiljöer är en central del av att erbjuda vård av hög kvalitet. Våra produkter och lösningar för patientförflyttning, hygien, desinfektion, diagnostik, behandling av bensår, förebyggande av trycksår och ventrombos samt våra sjukvårdssängar, är utformade för att främja mobilitet, säkerhet och värdighet i alla vårdsituationer. Med över 65 års erfarenhet av att förbättra vardagen för patienter och vårdgivare, och ett globalt team på över 6 500 personer arbetar vi ständigt för att skapa bättre resultat för människor som möter utmaningar inom mobilitet.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.