Connect with us

Marknadsnyheter

Japans största flygbolag, All Nippon Airways (ANA), har etablerat sig på Arlanda – svensk tillgänglighet till Asien stärks ytterligare

Published

on

Den 31 januari välkomnades Japans största flygbolag, All Nippon Airways (ANA), med en invigningsceremoni för etableringen av den nya interkontinentala flyglinjen mellan Tokyo och Sverige på Stockholm Arlanda Airport. På invigningen deltog Infrastrukturminister Andreas Carlson, H.E. Mr. Hideaki Mizukoshi, Japans ambassadör i Sverige, Swedavias vd Jonas Abrahamsson, samt Mr. Hiroyuki Miyagawa, Executive Vice President, EMEA, ANA.

–Jag är mycket glad att få välkomna ANA – All Nippon Airways – till Stockholm Arlanda Airport. ANAs investering stärker den svenska tillgängligheten och förbättrar ytterligare vårt utbud av destinationer på flygplatsen för de som reser i affärer eller för att besöka vänner och familj. Relationen mellan Japan och Sverige har en lång historia och vi har ett ömsesidigt intresse av att tillgängligheten mellan länderna är så bra som möjligt, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.

Som en av Sveriges viktigaste marknader för handel och export är Japan Sveriges näst största handelspartner i Asien med närmare 150 svenska företag – både etablerade företag och start-ups – verksamma i landet. Sverige är i sin tur den största nordiska exportmarknaden för Japan och cirka 180 japanska företag har verksamhet här.

Den nya direktlinjen mellan Stockholm Arlanda och Tokyo Haneda kommer inte enbart att koppla samman den svenska huvudstaden med den japanska motsvarigheten, utan ANA:s omfattande nätverk av flyglinjer kommer även att erbjuda viktiga anslutningar till Asien, Australien och södra delen av stilla havet. En välfungerande tillgänglighet till dessa marknader är av största vikt för såväl näringsliv som turism och för de som reser för att träffa vänner och familj.

– Den nya direktlinjen kommer att föra Japan och Sverige ännu närmare varandra. Den kommer att underlätta för familj och vänner att träffas, samt uppmuntra människor att utforska båda våra vackra länder. Den nya direktlinjen kommer även att fördjupa vår dynamiska bilaterala relation och främja affärsutbyten mellan våra två länder, säger H.E. Hideaki Mizukoshi, Japans ambassadör i Sverige.

– Vi är glada över att kunna lansera vårt första direktflyg från Sverige till Japan idag, säger Hiroyuki Miyagawa,  Executive Vice President för ANA. Som det främsta nätverket mellan den europeiska regionen och Japan stärker vi Stockholm som ett betydande nav, förbättrar tillgängligheten och främjar viktiga relationer och utbyten, inte bara inom Sverige utan även Norden samt i förlängningen inom vårt breda europeiska nätverk. Denna nya rutt kompletterar våra befintliga linjer från London, Frankfurt, Bryssel, Paris, München, Wien och Milano till Japan, och kommer snart att få sällskap av flyg från Istanbul i februari 2025.

Den nya direktlinjen med ANA (All Nippon Airways), medlem i Star Alliance, kommer att trafikeras tre gånger i veckan. Den nya linjen kommer att vara av stor betydelse för besöksnäringen och den viktiga handeln mellan Japan och Sverige där export- och importländerna emellan kommer att stärkas av kortare och snabbare leveranstider.

För mer information, kontakta Swedavias presstjänst på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se.

Om ANA (All Nippon Airways)

All Nippon Airways (ANA) grundades 1952 med hjälp av endast två helikoptrar och har sedan dess vuxit till att bli det största flygbolaget i Japan. ANA HOLDINGS Inc. (ANA HD) etablerades 2013 som den största flygbolagsgruppen i Japan, bestående av 69 företag inklusive ANA och Peach Aviation, det ledande LCC i Japan.

ANA är en lanseringskund och den största operatören av Boeing 787 Dreamliner, vilket gör ANA HD till den största Dreamliner-ägaren i världen. ANA är medlem i Star Alliance sedan 1999 och har samriskavtal med United Airlines, Lufthansa German Airlines, Swiss International Airlines och Austrian Airlines – vilket ger företaget en omfattande global närvaro.

Flygbolagets långa historia av utmärkt service har tilldelats SKYTRAX:s 5-stjärniga betyg varje år sedan 2013, där ANA är det enda japanska flygbolaget att vinna denna prestigefyllda utmärkelse under 11 år i rad. ANA har utsetts till ”Årets flygbolag” tre gånger (2007, 2013 och 2018) av Air Transport World, något endast ett fåtal utvalda flygbolag lyckats med.

Swedavias arbete för ett fossilfritt flyg
Swedavia bedriver sedan många år ett ambitiöst klimatarbete. Samtliga av de tio flygplatserna nådde målet noll fossila koldioxidutsläpp från egen verksamhet vid utgången 2020. Swedavia arbetar också aktivt för att främja övergången till biobränsle och har som mål att fem procent av allt bränsle som tankas på svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2025. Swedavias klimatomställningsarbete och ledande arbete i att driva klimatsmarta flygplatser prisas internationellt och flygbranschorganisationen ACI utsåg 2021 Stockholm Arlanda Airport till ”ECO-Innovation Airport of the Year”. Swedavia vill hjälpa resenärer att själva minska klimatavtrycket från sin resa och bidra i omställningen till ett fossilfritt flyg och samarbetar därför med Fly Green Fund. Swedavia erbjuder alla resenärer som flyger från en Swedavia-flygplats att köpa biobränsle för hela eller delar av resan via flygreenfund.se/swedavia.

Swedavia är en koncern som äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i hela Sverige. Vår roll är att skapa den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Sedan 2020 är Swedavias egen flygplatsverksamhet fossilfri vid samtliga tio flygplatser. Koncernen omsatte under 2023 cirka 5,9 miljarder kronor och har cirka 2 600 medarbetare.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.