Connect with us

Marknadsnyheter

Josefine Pagander vinner Årets Konditor 2022

Published

on

Efter två intensiva tävlingsdagar står det klart att Josefine Pagander från Göteborg är Årets Konditor 2022, tillika svensk mästare för professionella konditorer. Utifrån temat “Idoler” tolkade Josefine sina bakelser efter förebilden Carl von Linné. Tävlingen avgjordes under lördagen på Stockholmsmässan och arrangeras av Sveriges bagare & konditorer. 

I årets upplaga av Årets Konditor är temat “Idoler”. Under två dagar, fördelat på tio timmar, imponerade finalisterna stort med sina fantasifulla koncept och bakelser. Under tävlingstiden skapade de totalt 4 tårtor, 16 desserter, 10 glassbakelser och 6 chokladkakor var. När godsakerna var betygsatta av den erfarna juryn stod Josefine Pagander, 24, högst upp på pallen. 2020 vann hon guld i SM Unga Bagare och i våras var hon en del av svenska konditorlandslaget under Konditor-EM. På andraplats hamnade Andreas Modd och tredjeplaceringen gick till Guillaume Vilallonga. 

Juryns motivering lyder: 

Med många avancerade tekniker och ett mod som fascinerade juryn har sobra och vackra bakverk skapats. Att smaka dem är en ren njutning. Årets tema, idol, genomsyrar alla skapelser och kommer med stor sannolikhet även att stå som tema för karriären. En ny konditor-idol har fått sitt genombrott! Vinnare av Årets Konditor 2022, tillika svensk mästare för professionella konditorer är Josefine Pagander. 

Ur temat Carl von Linné tolkade Josefine sina kreationer. Intresset för Linné har följt henne sedan barnsben när hennes morfar berättade om honom. 

– Det här känns helt fantastiskt! Jag har tränat så oerhört mycket inför den här dagen och det betalade sig verkligen. Jag tror att mitt enhetliga koncept och min smaksäkerhet tog mig hela vägen till guldet. Temat idoler var roligt att tolka och det känns fint att få introducera Linné och det min morfar lärde i mina bakelser, säger Josefine Pagander, vinnare av Årets Konditor 2022. 

Josefines tävlingsbidrag: 

Tårta – “Floran”
Utifrån en sida ur en gammal botanikers flora får denna spektakulära tårta sin dekor. Insidan av bakverket bjuder på framträdande smaker av grönt äpple, grön shiso, pumpafrö och dulce.

Glassbakelse – “Gåspennan”
Inget 1700talsskrivbord utan en gåspenna i ett bläckhorn! En hasselnötsbrownie utgör botten av bläckhornet. På den en kärna av havtornoch passionssorbet, omsluten av hasselnöts-och tonkaglass. Bakelsen toppas av en gåspenna i choklad, med ett bläck av chokladglaze.

Dessert i glas – Kohagen
Inspirationen kommer från barndomsminnen av att springa runt kohagen i det höga gräset. Hagen utgörs av citrongräs och verbenapannacotta varierat med brynt mjölkpulver, fior de latte med råmjölk, bakad vaniljkräm, yoghurtmaräng och jordgubb.

Chokladkaka
En syrlig chokladkaka som med sudachi paté fruit, karamelltryffel och rostad sesam för tankarna till en färgsprakande botanisk trädgård. 

– I dag fick vi se en ny konditor-idol skapas! Det har varit en fröjd att följa Josefine och de andra finalisterna i Årets Konditor under de här dagarna när de skapat fantastiska bakverk. Jag är djupt imponerad av konditorerna otroliga hantverksskicklighet och den kreativa höjd de visat med sina skapelser! säger Martin Lundell, vd på Sverige bagare & konditorer. 

Resultat Årets Konditor 2022: 

1. Josefine Pagander, frilansande konditor, Göteborg 
2. Andreas Modd, bor i Uppsala och arbetar på Tak, Stockholm
3. Guillaume Vilallonga, Mister French, Stockholm 

Delad fjärdeplats utan inbördes ordning: 
Linnea Andrae, bor i Tyresö och driver LINNEA’S, Tyresö
Aneeta Faraj, Icanders, Stockholm

Juryn i Årets Konditor 2022: 
Cecilia Andersson, juryordförande och Årets Konditor 2012
Kasper Kleihs, Årets Konditor 2021
Josefine Baumann, Årets Konditor 2011
Christer Lundin, Arla
Patrik Fredriksson, Årets Konditor 2013
Tony Olsson, Årets Konditor 1993
Maria Grave, Årets Konditor 2008
Martin Isaksson, Chokladfabriken
Annie Hesselstad, Konditor
Sara Aasum Hultberg, Årets Konditor 2014
Mattias Ljungberg, Årets Konditor 2006
Per Klein, Årets Konditor 2003
Kim Lund, Årets Bagare 2016
Johan Larsson, Sveba Dahlen
Jennie Elmerfors, Årets Konditor 2007
Jessica Sandberg, konditor på Nya konditoriet
Anna Björlin, driver Lidingö bröd

På plats som expertkommentatorer under tävlingen var:
Daniel Roos, driver K-märkt
Elisabeth Johansson, kock och konditor

Pressbilder
Pressbilder finns på: https://www.aretskonditor.se/press/pressbilder/

För mer information om Mack-SM och Sveriges bagare & konditorer:
Martin Lundell, vd Sveriges bagare & konditorer
martin@bageri.se
0703-64 67 94

För mer information, andra- och högupplösta bilder och intervjuer med finalisterna:
Jonatan Peterson, presskontakt Mack-SM
jonatan@futurniture.com
0709-23 95 41

Om Årets Konditor
Årets Konditor arrangeras av branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer och finalen består av fyra delmoment. Finalisternas tävlingsbidrag bedöms av en smak- och en metodjury. Under ett år får vinnaren stolt titulera sig Årets Konditor i branschen, tillika svensk mästare för professionella konditorer. Dessutom vinner segraren 40 000 kr samt en Varimixers Teddy. Årets Konditors huvudsponsorer är Arla, Sveba Dahlen och Ringdahls Bageriutrustning och de tävlande använder sig av Arlaprodukterna mjölk och Schmand under finalen. Läs mer på: https://www.aretskonditor.se/   

Om Sveriges bagare & konditorer
Sveriges bagare & konditorer är en branschorganisation för bageribranschen i Sverige. Organisationen grundades år 1900 och har sedan dess arbetat för att främja utvecklingen av bagerier och konditorier i Sverige. Sveriges bagare & konditorer har cirka 450 medlemsföretag. Bland de projekt som organisationen driver kan nämnas tävlingarna Årets Konditor, Årets Bagare, SM Unga Bagare och Mack-SM. Dessutom driver Sveriges bagare & konditorer Svenska Konditorlandslaget, Svenska Bagarlandslaget och Svenska Juniorbagarlandslaget samt ger ut Tidningen BRÖD. För mer information: https://www.bageri.se/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny bok betonar internkommunikationens betydelse för att bli en bättre ledare

Published

on

By

God kommunikativ förmåga är något som utmärker bra ledare. En chef som ska leda människor framgångsrikt behöver prioritera att kommunicera och stärka sin förmåga att kommunicera. Det menar författaren Eva Cohen med många års erfarenhet som kommunikationschef och projektledare från näringslivet. Dagens chefer måste förstå kommunikationsuppdragets strategiska dimension för att nå framgång och få medarbetarna med sig. I sin nya bok Kommunikation för ledare, utgiven av Liber, tydliggör Cohen varför internkommunikation är viktig och visar hur man tar steget från att vara chef till att bli en motiverande och involverande ledare.

– Under en betydande del av mitt yrkesliv har jag ägnat mig åt kommunikation, både som chef och som en del av ledningsgrupper där jag arbetat med andra chefer och projektledare. Min erfarenhet och övertygelse är att just kommunikationsförmågan, inte minst när det gäller internkommunikation, är en avgörande faktor som skiljer en chef från en ledare. Min förhoppning, och skälet till att jag skrivit boken, är att den för chefer som precis som deras medarbetare vill göra ett bra jobb, ska kunna göra skillnad, hur liten eller stor den än må vara, säger Eva Cohen.

Kommunikation för ledare är praktiskt inriktad och bygger främst på författarens erfarenheter och reflektioner. Den fokuserar på hur man kan förbättra sin kommunikation och sin ledarroll genom att förstå hur människor, reagerar på förändringar. Intentionen är att möjliggöra för ambitiösa, nyfikna chefer att i bästa fall bli riktigt bra ledare.

Boken riktar sig till chefer och ledare inom organisationer av olika storlekar och erbjuder insikter, kunskap och konkreta råd som kan göra verklig skillnad. Kommunikation för ledare inkluderar flera fallstudier och intervjuer med chefer med erfarenhet från såväl mindre verksamheter som stora börsbolag.

Människor vill bli involverade och vill få återkoppling på tankar, idéer och förslag. Alla reagerar olika på förändringar, den som i början kan verka vara mest emot en förändring kan i slutänden vara dess främsta ambassadör. Engagemanget hos människor som känner sig delaktiga och motiverade kan utgöra den stora positiva skillnaden och de kan komma med tankar och inspel som spelar avgörande roll när du jobbar med förändringar. – från boken

Eva Cohen är ekonom med mångårig erfarenhet av kommunikations- och företagsledningsfrågor i olika roller. Hon arbetar idag som kommunikationsstrateg och projektledare på Svensk Handel. Aktuell med boken Kommunikation för ledare, utgiven av Liber.

För mer information och förfrågningar, kontakta: liber@fourpr.se

Att alla ska lyckas med sina studier är vår ledstjärna. På Liber har vi över 140 års erfarenhet av att skapa läromedel och kompetensutveckling, vars kunskap gör skillnad för elever, studenter, ledare och medarbetare för resten av livet. Därför finns Liber – för att stötta så att alla lyckas.
Lyckas med Liber.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny bok betonar internkommunikationens betydelse för att bli en bättre ledare

Published

on

By

God kommunikativ förmåga är något som utmärker bra ledare. En chef som ska leda människor framgångsrikt behöver prioritera att kommunicera och stärka sin förmåga att kommunicera. Det menar författaren Eva Cohen med många års erfarenhet som kommunikationschef och projektledare från näringslivet. Dagens chefer måste förstå kommunikationsuppdragets strategiska dimension för att nå framgång och få medarbetarna med sig. I sin nya bok Kommunikation för ledare, utgiven av Liber, tydliggör Cohen varför internkommunikation är viktig och visar hur man tar steget från att vara chef till att bli en motiverande och involverande ledare.

– Under en betydande del av mitt yrkesliv har jag ägnat mig åt kommunikation, både som chef och som en del av ledningsgrupper där jag arbetat med andra chefer och projektledare. Min erfarenhet och övertygelse är att just kommunikationsförmågan, inte minst när det gäller internkommunikation, är en avgörande faktor som skiljer en chef från en ledare. Min förhoppning, och skälet till att jag skrivit boken, är att den för chefer som precis som deras medarbetare vill göra ett bra jobb, ska kunna göra skillnad, hur liten eller stor den än må vara, säger Eva Cohen.

Kommunikation för ledare är praktiskt inriktad och bygger främst på författarens erfarenheter och reflektioner. Den fokuserar på hur man kan förbättra sin kommunikation och sin ledarroll genom att förstå hur människor, reagerar på förändringar. Intentionen är att möjliggöra för ambitiösa, nyfikna chefer att i bästa fall bli riktigt bra ledare.

Boken riktar sig till chefer och ledare inom organisationer av olika storlekar och erbjuder insikter, kunskap och konkreta råd som kan göra verklig skillnad. Kommunikation för ledare inkluderar flera fallstudier och intervjuer med chefer med erfarenhet från såväl mindre verksamheter som stora börsbolag.

Människor vill bli involverade och vill få återkoppling på tankar, idéer och förslag. Alla reagerar olika på förändringar, den som i början kan verka vara mest emot en förändring kan i slutänden vara dess främsta ambassadör. Engagemanget hos människor som känner sig delaktiga och motiverade kan utgöra den stora positiva skillnaden och de kan komma med tankar och inspel som spelar avgörande roll när du jobbar med förändringar. – från boken

Eva Cohen är ekonom med mångårig erfarenhet av kommunikations- och företagsledningsfrågor i olika roller. Hon arbetar idag som kommunikationsstrateg och projektledare på Svensk Handel. Aktuell med boken Kommunikation för ledare, utgiven av Liber.

För mer information och förfrågningar, kontakta: liber@fourpr.se

Att alla ska lyckas med sina studier är vår ledstjärna. På Liber har vi över 140 års erfarenhet av att skapa läromedel och kompetensutveckling, vars kunskap gör skillnad för elever, studenter, ledare och medarbetare för resten av livet. Därför finns Liber – för att stötta så att alla lyckas.
Lyckas med Liber.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tillväxtbolaget och Agronod i nytt samarbete – ska stärka grön finansiering på gårdsnivå

Published

on

By

Tillväxtbolaget, som arbetar med utlåning till hållbara investeringar på gårdsnivå, har ingått ett samarbetsavtal med Agronod om deras klimatberäkningsverktyg Agrosfär.

Med Agrosfär har svensk lantbrukssektor ett verktyg som ger ett klimatresultat baserat på faktiska gårdsdata. Det är ett viktigt underlag utifrån ett kredit- och finansieringsperspektiv, och det kommer sannolikt att bli allt viktigare i takt med att behoven av en grön omställning ökar.

– Vi är glada att välkomna Tillväxtbolaget som kund till vårt klimatberäkningsverktyg Agrosfär. Att en aktör som så tydligt och långsiktigt arbetar med investeringsstöd i svenskt lantbruk väljer Agrosfär är positivt för branschens gröna omställning, säger Emilia Liljeström, vd för Agronod.

Behoven ökar
Genom samarbetet får fler lantbrukare möjligheten att enkelt beräkna och rapportera sin gårds klimatpåverkan.

– Vi ser att behoven av tillförlitliga klimatberäkningar ökar. Därför ser vi mycket positivt på samarbetet med Agronod och nyttorna med verktyget Agrosfär. Data som visar på förbättrad klimatprestanda på gårdsnivå gör det enklare att utvärdera och följa upp de investeringar vi gör, säger Helena Silvander, vd för Tillväxtbolaget. Hon fortsätter:

– Lantbrukssektorn är helt avgörande för Sveriges livsmedelsförsörjning, samtidigt som behovet av en grön omställning ökar. Här har vi ett viktigt uppdrag i att bistå lantbrukare i deras beslut vid investeringar, för att öka förståelsen av klimatdata och de val de kan göra, säger Helena Silvander.

Fakta om Agrosfär

  • Agrosfär är ett verktyg som möjliggör detaljerade och automatiserade klimatberäkningar för svenskt lantbruk.
  • Idag används Agrosfär av ledande aktörer inom livsmedelsförädling och banksektorn.
  • Data hämtas från gårdens uppkopplade system och minskar manuell administration.
  • Beräkningar kan göras för hela gården samt för olika produktionsgrenar: växtodling, mjölkproduktion och nötköttsproduktion. Arbetet med att inkludera grisproduktion pågår.
  • Beräkningsmodellen har utvecklats av ledande experter och forskare inom livsmedel, lantbruk och klimatberäkningar. Modellen är verifierad av tredje part.
  • Utvecklingen har EIP-stöd.

Mer information

För mer information, kontakta gärna: 

Helena Silvander, vd, Tillväxtbolaget
E-post: helena.silvander@lantmannen.com

Emilia Liljeström, vd, Agronod
E-post: emilia@agronod.com

Lantmännens presstjänst
Tel: 010 556 88 00
E-post:
press@lantmannen.com

Om Tillväxtbolaget
Tillväxtbolaget möjliggör satsningar på modern svensk livsmedelsproduktion genom utlåning till hållbara investeringar på gårdsnivå. På så sätt är Tillväxtbolaget med och bidrar till hållbarhet och kvalitetsförbättringar i hela livsmedelskedjan. Kunderna finns över hela landet och representerar de flesta inriktningar inom primärproduktion av livsmedel. Tillväxtbolaget ägs gemensamt av Lantmännen, LRF, Svensk Mjölk, Scan Sverige och Växa.

Om Agronod
Agronod står bakom den nationella dataplattformen för delning av jordbruksdata. Här kan svenska lantbrukare och branschen välja att samla och dela data – på lantbrukarens villkor. Lantbrukaren väljer själv vilken data som ska delas, till vem och i vilket syfte. Med plattformen som grund blir det enklare att skapa lösningar som stärker svenskt lantbruk. Ett sådant exempel är klimatberäkningsverktyget Agrosfär, som hämtar data från Agronod-plattformen. Bolaget Agronod ägs gemensamt av Lantmännen, Växa, LRF, Hushållningssällskapet, Arla Sverige och Scan Sverige.

Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.