Segelflyg, Windexprojekt, Göök-vagnen, uppfinningar, ledarskap, svenskt näringsliv. Tusenkonstnären Bengt Göök reflekterar och sammanfattar.
I den här boken berättar tusenkonstnären Bengt Göök om sitt liv med start i den kärleksfulla uppväxten på en liten bondgård vid Ätran. Här fick han lära sig allt från vikten av hårt arbete till att ta vara på sina möjligheter och hålla reda på sin ekonomi.
Tidigt lärde sig också den blivande uppfinnaren att inte ge upp utan att alltid avsluta vad man påbörjat. Efter realskolan jobbade Bengt ett år som smedlärling innan han läste vidare på det tekniska gymnasiet i Halmstad. I lumpen bättrade han givetvis på sin ekonomi med att frisera sina långhåriga kompisar för ett par kronor med hjälp av en begagnad frisörutrustning.
Efter muck hamnade Bengt hos ASEA och började vidareutbildning i deras elevingenjörs-kurser. Därifrån blev han vidarebefordrad till det svenska kärnenergiprogrammet, där han under tio år fick vara med om den snabba och framgångsrika utvecklingen som präglades av Curt Nicolins höga krav på effektivitet.
På ASEA-atom samlades eliten av Sveriges tekniskt intresserade i en extremt utvecklande och lärorik miljö. 1976 var det dags att lämna trygg anställning. En verkstad byggdes där ”Åsa-Nisse” fick fritt spelrum. Här utvecklades och byggdes programmerbara materialklippmaskiner, lastbryggor till transportindustrin, konferensmöbler och en magnetventil som säljs över hela världen. Ett par fabriksbyggnader blev det på köpet.
Boken avslutas med ett kapitel om hur han med mycket envishet bygger en superlätt motor till sin Windex, ett segelflygplan som han, förstås, också byggt själv. Boken lär intressera var och en som vill veta hur det kunde gå till när Sverige utvecklades från bondesamhälle till att ligga i teknisk framkant. (text Robert Axelsson)
Distribueras via förlagssystem samt förlagets hemsidan.
Flertal läsarrecensioner finns på hemsidan.
ISBN 9789189705456
Önskar ni mera info eller recensionsex hör gärna av er:
Bokförlaget Norlén & Slottner har sedan 2005 gett ut flera hundra titlar inom olika genrer. För sina flyghistoriska utgivningar har författare och förlag vid flera tillfällen tilldelats utmärkelser.
Taggar: