ti, jul 03, 2018 06:00 CET
Precis som Kalle Anka påverkar elanvändningen klockan tre på julafton, så tycks även VM-fotbollen göra det. Båda två är exempel på kollektiva beteenden som ger utslag i elstatistiken. Liknande iakttagelser har gjorts i England vid större fotbollsmatcher.
Det handlar om att elanvändningen går upp när Sverige spelar fotboll. Kurvan för elanvändning för onsdagen den 27 juni, då Sverige spelade mot Mexiko, ligger högre än motsvarande kurvor för den 25, 26 och 28 juni.
– Kurvorna är jämförbara. Det handlar om vardagar med liknande väder och likartade semesterförhållanden. Vi kan se att elanvändningen för den 27 juni går upp redan vid lunchtid och får en liten topp vid 16, när matchen startar, för att sedan följa samma mönster som för de övriga dagarna, säger Folke Sjöbohm som är statistikansvarig på Energiföretagen Sverige.
Generellt syns toppar i mer eller mindre omfattning varje matchdag klockan 16 och 20 då de sista gruppspelsmatcherna spelades men toppen är tydligast den 27 juni under Sveriges match. Uppgången denna dag beror sannolikt mycket på samlingar med storbildsskärmar och serveringar på barer.
Som en jämförelse drar Kalle Anka-tittandet med tillhörande glögg- och kaffekokande upp elanvändningen på julafton. I England har uppgången av elanvändning synts tydligast i halvtid och efter matchen, kopplat till te-kokning.
Kalle Lindholm
Kommunikatör, energisystem
kalle.lindholm@energiforetagen.se
070-996 25 90
Energiföretagen Sverige samlar och ger röst åt omkring 400 företag som producerar, distribuerar, säljer och lagrar energi. Vårt mål är att utifrån kunskap, en helhetssyn på energisystemet och i samverkan med vår omgivning, utveckla energibranschen – till nytta för alla.